16 april 2024, 07:20:07

Fransje valt me aan

Gestart door gonnie, 14 augustus 2005, 12:46:45

« vorige - volgende »

Riny

Hoy Inger
Mijn man kortwiekt heel vaak eendjes en ganzen maar altijd aan een kant.
Toch kunnen ze niet meer vliegen.
Is het dan soms bij valkjes anders?
Hij heeft laatst nog een valkje voor iemand moeten kortwieken en dat is ook maar aan een kant gebeurd.
Die kan wel naar beneden fladderen maar niet omhoog.
Hij doet wel de 2 hele korte veertjes ook weg knippen.
Groetjes Riny :D :D :D

bobbie

Hoi Gonnie,

Sterkte ermee.

Groetjes, Nel

Gerda

14 augustus 2005, 21:47:05 #17 Last Edit: 14 augustus 2005, 21:58:33 by Gerda
Hoi Riny,

Het kortwieken van valkjes doe je inderdaad aan twee kanten. Ze moeten kunnen blijven vliegen en hun evenwicht blijven houden. Je kunt kortwieken op twee methodes. Ik zal de beschrijving even voor jullie opzoeken!!!
Groetjes Gerda

Gevonden:





Mijn valkjes waren volgens methode a gekortwiekt. Bij methode b lijkt het net of de handpennen er gewoon nog zitten (visueel ierts mooier).
Ik vind methode a prima, met kleine aanpassing



Volgens de rode lijn geknipt. Ik zal nog even een foto zoeken.


De foto is niet zo duidelijk, maar dat geeft je een idee. Hier Nezumi terwijl hij gekortwiekt was.


Groetjes Gerda

Carin

Hoi,

Toen ik Calimero ophaalde bij Kolkkie was ze ook niet gekortwiekt. Er was niets met haar te beginnen. Ik heb er een nachtje over geslapen en de vader van Kolk heeft Calimero toen gekortwiekt. Ik kreeg er een andere vogel voor terug.. Rustiger.. Modo is ook gekortwiekt..

Mijn beide grasjes waren gekortwiekt, inmiddels is dat weer aangegroeid. En best snel aangegroeid.

Valerie

Hoi Gonnie,

Ik wil je graag heel veel sterkte wensen!



Rianne

Hoi Gonnie,
ik hoop dat de therapeuten je goede tips kunnen geven. Dan hoef je misschien niet te kortwieken.

gonnie

Hoi
Zojuist heb ik met een meneer van de papegaaien hulp gesproken, en die zei me dat het hem in de oren klinkt alsof het aan zijn hormonen ligt , hij zegt ook nog een jong vrouwtje erbij voelt ie zich macho en wil het hier voor het zeggen hebben , hij gaf het advies om goed te time wanneer ik ze in de kooi ga doen , b.v niet als ze in hun faforieten hoekje zitten , want daar stoor ik ze , dus echt goed time , en me zeker niet de baas laten spelen , als ik eenmaal beslist heb nu is het tijd , en frans begint weer met happen toch doorgaan , en vriendelijk blijven , en als hij doet wat ik zeg ,wel belonen , niet gaan mopperen (heb ik alleen zondag gedaan van de schrik ) concequent blijven , dit gedrag zal vaker terug komen iedere keer als zijn hormonen opspelen , en iedere keer je grenzen weer stellen , maar dit alles zal jullie bekend in de oren klinken , want zo had ik het al eerder gedaan en ik had zelf wel verwacht dat het iets met zijn hormonen te maken zou hebben , Inger had me er ook al op gewezen , ik ga er van uit dat ik binnen een week (hoop) weer een lieve frans heb .
Groetjes Gonnie




bobbie

Hoi Gonnie,

Die hormoontjes weten wat  ::)...............

Succes ermee.

Groetjes, Nel :)

Ankie

He Gonnie

Ik duim voor je dat het werkt !!!!!

:-* Ankie

Rianne

Ik hoop zo voor je dat het gaat lukken! :) Succes!

Inger m

Hoi Riny,
Dat klopt...ganzen en eenden leewiek ik ook aan 1 kant (amputatie deel vleugel). Dit omdat deze dieren dan geheel niet meer kunnen vliegen, omdat ze uit evenwicht raken.
Ook kortwieken van eenden, ganzen en kippen wordt aan 1 kant gedaan.


Een parkiet of papegaai moet altijd aan twee kanten worden gekortwieken, deze vogels kunnen klimmen, maar moeten bij een val nog wel hun evenwicht kunnen houden.

Het verschilt dus idd per vogelsoort.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Petra op het werk

Sterkte met het verder opvoeden van Fransje....'t is gewoon net een tiener met opspelende hormoontjes, goed je grenzen aangeven en vooral niet laten intimideren. Klinkt allemaal heel simpel, maar zal je beslist niet meevallen, lijkt me!
(doet Fransje het trouwens ook bij je man, of alleen bij jou?)

Succes ermee!
Petra

Valerie

Foei Frans!!! Gonnie verdient beter!
Sterkte!



gonnie

Hoi

Frans hapt gelukkig ook naar mijn man , anders zou ik nog gaan denken dat het aan mij ligt , gelukkig niet dus , van te voren gaat het zoals het altijd gaat , een praatje maken met frans wat kroelen ,en op mijn schouder meelopen, enkele uren later is het tijd voor in de kooi , en dan begint het gehap , maar ja we hopen op betere tijden.
Groetjes gonnie




Riny

Hallo Gonnie
Ik ben er vast van overtuigd dat als Frans eenmaal in de gaten krijgt dat hij er niets mee opschiet , en jullie toch niet bang van hem zijn hij het op geeft.
Hopelijk valt ''het kwartje'' snel bij hem,wel zo gezellig voor je.
Groetjes Riny :D :D :D