16 april 2024, 14:41:39

Fransje valt me aan

Gestart door gonnie, 14 augustus 2005, 12:46:45

« vorige - volgende »

gonnie

Hoi
Ja mijn frans heeft me aangevallen letterlijk , net een roofvogel ,ik  ben erg geschrokken , en van slag hierdoor, zoals altijd zeg ik een moment van te voren we gaan in de kooi , frans en indy waren samen al de hele ochtend los , en ik loop naar frans en herhaal we gaan in de kooi, en zijn snavel gaat open en hij vliegt op me af en blijft proberen me te pikken, ik schrok behoorlijk , en pakte meteen een handoek en deed die over hem heen om hem meteen in zijn kooi te zetten , allebei gingen ze erg te keer met schreeuwen , giste beet frans me ook al weer toen ik hem in zijn kooi wilde zetten en dat was door, en het bloede , hij is tegenover indy wel erg macho ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft, frans is nu ongeveer 15 of 16 maanden en indy is nu 4 maanden , zijn vleugels kortwieken vind ik zo vreselijk zielig , hij geniet altijd zo van het los vliegen.

Groetjes Gonnie




Riny

Hallo Gonnie
Tips om het hem af te leren heb ik niet voor je ,maar ik vindt het wel heel erg voor je.
Lijkt me verschrikkelijk als een valkje waar je zoveel van houdt zo tegen je in gaat.
Succs er mee.
Groetjes Riny :D :D :D

Gerda

Hoi Gonnie,

Ik had al eerder een keertje gereageerd op het gedrag van Fransje. Ik denk echt dat het voor hem en voor jou het beste is als je hem kortwiekt (als je er geen ervaring mee hebt, moet je het de eerste keer laten doen).
Fransje gaat duidelijk over grenzen heen en het is aan jou om die te stellen. Wanneer hij gekortwiekt is heb je meer controle over hem en hoef je ook minder te corrigeren. Dan kun je hem vaker belonen in plaats van straffen.

Bij mij zijn ze ook gekortwiekt geweest en ze kunnen best nog vliegen hoor!! Alleen zijn ze wat sneller moe en komen niet meer zo hoog. Hoewel ze hier nog op de hoogste kasten zaten.

Bij de volgende rui is het weer aangegroeid (er hoeven maar twee handpennen te zijn aangegroeid en ze vliegen weer als de beste). Dus ihet is een tijdelijke maatregel.

Als ik jou was zou ik het echt doen. Je kunt nu nog ingrijpen!!

Sterkte en groetjes Gerda

Riny

Hoy Gonnie
Ik denk dat Gerda gelijk heeft, Frans gaat je zo de baas spelen.
En als dat gedrag er eenmaal lang in zit ben ik bang dat je het er niet meer uit krijgt.Als jullie niet weten hoe je moet kortwieken bel je maar op mijn man legt het wel uit.
Groetjes Riny :D :D :D

gonnie

Hoi

Lieve mensen , ik kan daar niet tegen sorry , ik weet dat er waarschijndelijk niks anders op zit , en ik weet Gerda dat je gelijk hebt , maar ik kan ze geen pijn doen , ik kan daar niet tegen , en zelf kortwieken ,nee ik denk dat ik er niet bij wil zijn daar kan ik niet tegen .
Mijn man zegt me net dat hij dat ook niet kan , en niet wil. ik weet het niet meer :'(
Groetjes Gonnie




Riny

Hoy Gonnie
Als je bij ons een kop koffie komt drinken met man en Frans ,doet mijn man het wel.
En het doet jou Frans geen pijn hoor,hij voelt er niets van.
Groetjes Riny :D :D :D

Ankie

Hoi Gonnie

Ik vind het vreselijk voor je . :'( :'( 
Je weet dat ik er geen verstand van heb ,
maar wil je hier ook nog even heel erg veel sterkte wensen.
Ik begrijp dat de beslissing om te kortwieken heel moeilijk is ,maar als je daarmee problemen kan oplossen ,heb je misschien niet zoveel keus. Aangevallen worden en bang zijn voor je valkje is ook niks natuurlijk.
Nou meid ,hou je taai en heel veel sterkte met je beslissing.

Groet van Ankie

Gerda

14 augustus 2005, 15:33:08 #7 Last Edit: 14 augustus 2005, 16:00:03 by Gerda
Hoi Gonnie,

Onderstaande het ik een tijdje geleden geschreven in het dagboek van Bonito:

Hoi Ria,

Ik had dat hier met de grasjes. Ze waren echt handtam, maar de hele dag los en samen optrekkend heeft er echt een stel hooligans van gemaakt. Dus er moest iets meer structuur in. Ook werden de valkjes gek van hun superdrukke gevlieg.
Nu past dat drukke wel bij de grasjes en mag het van mij ook, maar ze gingen ook niet meer terug in de kooi, dus was het een heel gedoe voor ik ze weer terug in de kooi had 's avonds. Dus nu zijn ze iets gekortwiekt en zijn wat hanteerbaarder. Bovendien moeten ze nu meer energie besteden bij het vliegen, dus zijn sneller uitgeraasd.

Spikey was gewiekt omdat ie echt aanvalgedrag vertoonde. Toen heb ik Nezumi ook gewiekt, die was juist erg angstig. Het heeft hun beide veel goed gedaan.

Grisha is echt een uitzondering. Die heeft een prachtig karakter en bij Paul natuurlijk een geweldige opvoeding gehad. Ze is zo makkelijk en tam, echt geweldig!!!!

Ik ken veel mensen die falikant tegen kortwieken zijn, maar wanneer je het maar om de goede reden doet is het een prachtig hulpmiddel. EN steeds meer mensen komen daar achter.

Ze geven vaak als reden dat het tegen de natuur is om valkjes te kortwieken. Dan zeg ik altijd dat ze hun valkjes naar Australie moeten brengen en daar laten rondvliegen, want al het andere is ook tegen de natuur 

Beetje of topic, maar ik ben blij dat er meer mensen gelijk gestemd zijn en het belang van het valkje boven de algemene opinie stellen!!!!

Groetjes Gerda


Ria had ook een paar van haar valkjes gekortwiekt. Lees er maar over bij het topic Bonito.

Tuurlijk is het een moeilijke beslissing, maar ik verzeker je dat je straks blij bent en denkt: had ik het maar eerder gedaan.

Ook voor Fransje is het veel prettiger, hij weet dan waar ie aan toe is. Hij kan positief benaderd worden, want je hoeft hem dan niet zo vaak 'te straffen'. Dit is voor de inprenting veel beter: positief gedrag belonen.

Denk er maar goed over na. Wij waren eerst ook tegen kortwieken!!
En geweldig dat Riny je wil helpen!!!

Groetjes Gerda

Riny

Hoy Gonnie
Als Frans gekortwiekt wordt,is dat veel minder erg voor hem als dat hij altijd maar straf krijgt om dit nare gedrag af te leren.
Groetjes Riny :D :D :D

Karin

14 augustus 2005, 16:33:24 #9 Last Edit: 14 augustus 2005, 18:42:24 by Karin
Ik zou hem ook laten kortwieken, want vangen met de handdoek brengt het alleen maar in een neerwaardse spiraal, hij zal bang van je worden en dan juist uit abgst bijten. Ik heb zelf één van mijn valkjes op 10 maanden leeftijd moeten kortwieken omdat meneer het nodig vond om me steeds in mijn gezicht aan te vallen. Echt supertam is hij ooit geweest, maar het heeft wel geholpen. imiddels is hij al 2 jaar, heeft 2 mooie nestjes gehad en me nooit meer aangevallen. inmiddels zijn de veren al lang en breed weer bijgegroeid, hij had even grenzen nodig. Je kunt het ook bij een dierenarts laten doen en als Riny niet te ver weg woont van je zou ik ingaan op het lieve aanbod  ;D ze voelen er niks van, maar ik vond het zelf ook niet leuk om te doen. Als iemand bij mij in de buurt het voor me had willen doen had ik zeker ingegaan op het aanbod. Ik heb nu 3 maal gekortwiekt, maar blijf het eng vinden bij mijn eigen dieren ( zijn paps heb ik ook 2 x moeten kortwieken ).

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Rianne

Hoi Gonnie,
kortwieken doet echt geen pijn hoor, de veren worden afgeknipt. :)
Op dit moment moet je voor Fransje beslissen wat het beste voor jullie allebei is. Ik las dat je bang voor hem begint te worden. Dus laat je hem automatisch minder vaak los vliegen, wat ten nadele werkt voor Fransje. Ik denk ook dat Fransje kortwieken voor jullie allebei een oplossing is.

gonnie

Hoi
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie reakties , ik slaap er nog een nachtje over mijn man gaat eerst jullie reakties nog lezen want die staat er nog niet achter ik ken jullie en als het aan mij ligt gaan we de volgende week nog even langs Riny want ik vind het aanbod super van Riny , harstikke bedankt , ze woont niet zo erg ver bij me vandaan goed te doen dus, als wij er uit zijn horen jullie zo snel mogelijk iets van me. nogmaals bedankt voor alle reakties.
Groetjes Gonnie




Petra en Cheeky

Ha Gonnie,

Welke beslissing jullie ook nemen, het zal altijd een moeilijke zijn omdat dit gedrag eigenlijk in de loop van de maanden alleen is toegenomen. Je hebt al eerder problemen met Frans gehad, en of het nou wel of niet komt omdat hij macho doet tegenover Indy doet er niet veel meer toe. Hij mag jou nooit aanvallen.

Ik ken zelf de nadelen van het kortwieken niet echt, behalve dat het vliegen lastiger wordt en als het je valkje verder geen pijn doet, zou ik dat denk ik ook proberen. Zeker omdat er mensen op dit forum blijkbaar ervaring mee hebben en zeggen dat het het gedrag verandert. Kijk, als je je valkje er nou echt pijn mee zou doen, dan zou ik het pertinent niet doen, maar nu... Het enige nadeel voor Frans zou zijn dat hij iets minder makkelijk vliegt, nou, dat trekt vaak alweer snel bij.

Gerda, wat jij en je man ook beslissen, ik sta achter jullie! Maar ik vrees dat als je het nu niet doet, je over een tijdje voor dezelfde keuze komt te staan en dat wordt er dan niet makkelijker op omdat je al die tijd in de stress zit, en dat voelt Fransje ook. En wat anderen voor mij al zeiden, zo doorgaan roept ook allemaal steeds meer spanning op voor zowel Fransje als voor jou.

Sterkte!
Liefs,
Peet

Inger m

Hoi Gonnie,
Het is mogelijk dat deze vogel zogezegd hormonaal actief is en daardoor zich zo gedraagt. Dit gedrag is niet af te leren. Je zult er zo mee moeten leren omgaan dat het gedrag wordt beperkt. Bij papegaaien wordt dit gedrag ook vaker beschreven.

Voordat je de vogel kortwiekt, zou je mogelijk eerst even contact kunnen opnemen met een echte deskundige. Bv. bij www.papegaaienhulp.nl of www.tinley.nl (bij therapeuten).

Kortwieken zou best kunnen helpen, aangezien de vogel dan gewoon de mogel;ijkheid niet heeft om je aan te vliegen. Goed kortwieken wordt gedaan aan beide vleugels.

Maar probeer eerst de oorzaak te weten te komen, voordat je maatregelen neemt.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

gonnie

14 augustus 2005, 19:57:04 #14 Last Edit: 14 augustus 2005, 20:10:52 by gonnie
Hoi
Inger ik ga meteen kijken .
Groetjes Gonnie

hallo , ik zet het hier maar even achter, ik heb een stuk gelezen van wat Inger me vertelt had ( papegaai hulp ) die ga ik nog maar eerst even bellen morgen , wie weet wat die me te vertellen hebben , jullie horen het wel.
Groetjes Gonnie