25 april 2024, 03:38:04

valkje van 6,5 week

Gestart door XxLindaxX, 13 augustus 2005, 19:13:58

« vorige - volgende »

XxLindaxX

Mijn valkje coco is 6,5 week oud en kreeg tot 2 dagen geleden 3 voedingen. Sinds gister staat hij op 2 voedingen.
Hij krijst wel enorm als ik boven kom, maar dat negeer ik.
Ik pak hem lekker bij me en schotel wat zaadjes voor. Aan de zaadjes pikt hij wel en kan ze ook wel pellen. Uit zichzelf eet hij wat eivoer maar alles dus nog lang niet genoeg.
Vandaag rond 5 uur (de voeding die weggevallen is) heb ik hem dus weer bij me genomen en zaadjes voorgehouden.
Hij pikt dus wel maar maakt zich zo druk met krijsen dat hij eerst poepte en toen wat doorzichtig (speekselachtig) spul uit zijn bekkie kwam. Was maar weinig, maar ik schrok er wel van. Zijn krop was leeg en dus heb ik hem wat eivoer met een minimaal aan pap gegeven. (meer eivoer als pap dus). Dit at hij redelijk gelukkig. Nu zit er dus wat voedsel in zijn kropje.

Wat zal ik nu doen ?
- Gewoon die 2 voedingen aanhouden en niet meer op dat tijdstip boven komen en hem met rust laten.(laten krijsen dus met een zowat lege krop)

OF

- 2 voedingen pap geven en rond 5 uur een soort gepureerd fruit.

Als coco in zijn kooi zit een hij wel trosgierst en eivoer zelf, maar komt niet aan de parkietenzaadjes die op de bodem staan.
Met mijn vorige valkje heb ik dit dus niet gehad. Zij ging goed over op zaadjes en heeft nauwelijks gekrijst als ze een voeding minder kreeg. Binnen 8 weken was zij toen zelfstandig.

groetjes Linda

Riny

Hallo Linda
Vaak merk ik dat een valkje het vandaag wel kan en morgen weer niet.
Ik geef dan gewoon een beetje en daar doe ik dan wat  klein gemaakte pellets doorheen.
Wel let ik er heel erg op dat ze dan niet meer als 10% van hun lichaamsgewicht aan pap krijgen.
Je kunt ook proberen om wat zaadjes door de pap te doen en dan met het lepeltje te voeren.
Succes Riny :D :D :D

Karin

Je kunt ook proberen de voedingen wat  te verschuiven, de eerste wat later en de laatste wat eerder. Kijken of hij dan minder zeurt en meer gaat zoeken. geef hem naast zaadjes en eivoer ook trosgierst, bruin brood en bijv. wat andijvie.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

XxLindaxX

Hoi Riny,

Coco krijgt al vanaf ik hem heb met de lepel pap. Ook doe ik er al zaadjes bij. Eerst trosgierst zaadjes en dat ging goed, maar valkparkietenzaadjes merk ik dat het poepen moeizamer gaat. Nu doe ik er trosgierst bij en dat gaat wel goed.
Coco stopt vanzelf met eten en meestal tel ik de happen die dan overeenkomen met gemiddeld 13 ml pap.
Ik ga denk ik gewoon die 2 voedingen aanhoud. Ik wil absoluit niet dat hij laner dan nodig aan de pap blijft.
Verder kwam ik net op het idee om als de voliere klaar is om coco er al in te zetten met nog een jong valkje wat al wel zelfstandig kan eten. Zo kan coco af kijken hoe het moet bij dat andere valkje en krijgt hij rond die tijd nog de pap die hij nodig heeft. Waarschijnlijk is eind volgende week de voliere klaar en als ik dan merk dat de 2 voedingen goed gaan dan zet ik hem in de voliere. Misschien wacht ik zelfs nog wel tot coco op 1 voeding kan, want dan is de overgang van 1 tot niets wat kleiner.
Is dit een goed idee of kan ik hem beter binnen houden tot hij helemaal zelfstandig eet. (coco en dat andere jong zijn dan nog de enigste bewoners in de voliere)

groetjes Linda

XxLindaxX

Hoi Karin,

Coco heeft al trosgierst hangen en daar eet hij zelf al wat van.
Ik zal bruin brood morgen aanbieden, alleen de andijvie kan ik nog niet halen want de winkels zijn nu dicht.
Ik zal eens proberen of ik de voedingen wat kan verschuiven ja. Nu doe ik om 10 uur smorgens en 10 uur savonds een voeding. Wat raad jij aan qua tijden ?

groetjes Linda

Riny

14 augustus 2005, 08:57:54 #5 Last Edit: 17 augustus 2005, 17:37:49 by Riny
Hoy Linda
Ik stel als ik met 2 voedingen bezig ben de morgenvoeding zolang mogelijk uit,en de avondvoeding geef ik eerder.
Maar ik heb gemakkelijk praten ik ben de hele dag thuis.
Vaak hebben ze dan minder honger als overdag(bij mij tenminste)
Waar heb je dat ene jonge valkje nu dan zitten,kun je ze dan niet nu al aan elkaar laten wennen?
Groetjes Riny :D :D :D

XxLindaxX

Hoi Riny,

Dat andere valkje heb ik nog niet. Pas als de voliere klaar is ga ik een valkje halen. Waarschijnlijk via internet bij een kweker of anders in een winkel waar ze allemaal vogels verkopen. Met mijn andere valk is het vorige week helemaal fout gegaan en dus kon coco niet meerbij mijn andere valk in de kooi. Coco staat nu op mijn kamer en mijn andere valk elmo staat gewoon op haar plaats in de kamer. Mijn vader wilde toch al een voliere en omdat coco dus niet samen kan met mijn oudere valkje elmo zijn we nu een voliere aan het bouwen.
Ik heb vanmorgen om 11 uur pas de eerste voeding gegeven en waarschijnlijk kan ik die nog later proberen te geven. De 2e en laatste voeding zal ik rond half 10 of 10 uur geven.
Maar dan zit coco meer dan 12 uur zonder voeding snachts. Kan dat kwaad ? Savonds eet coco wel heel goed en zit zijn krop lekker vol.
Ik heb nog 1 week vakantie waarin ik coco toch rond 20 augustus op 1 voeding wil zetten.
En dat beetje spugen wat coco gisteren deed is dat normaal ?  Kan het zijn dat dat spugen door het voelen van de krop komt en dat de krop zowat leeg was ? Hij is gewoon actief en vrolijk dus ziek is hij niet. En vorige week is hij nog door de dierenarts onderzocht op ziektes en die had hij geen. Ook geen wormen of parasieten gelukkig.
Ik houd gewoon die 2 voedingen aan en zorg voor bruin brood en ander voedsel.

groetjes Linda

Riny

Hoy Linda
Dat die dan zo lang geen voeding krijgt is niet erg,zijn kropje is dan ook mooi leeg.
Misschien dat hij op deze manier ook 's morgens meer zelf gaat eten en dat die voeding het eerst achterwege kan blijven.
Ik merk hier ook dat het bij het ene valkje veel makkelijker gaat als bij de ander,maar ja mensen zijn ook niet allemaal het zelfde.
Wat dat overgeven betrefd daar kan ik geen zinnig woord over zeggen.Wat fijn voor je dat je ook een voliere krijgt.
Groetjes Riny :D :D :D

XxLindaxX

Hallo allemaal,

Ik denk dat jullie voedertijden en de hulp van chipie (Nieuwe valk van 8,5 week oud die al zelfstandig is. Deze zitten al 2 dagen samen en dat gaat prima) ervoor hebben gezorgd dat coco bijna zelfstandig eet. Vanmorgen om 11 uur wilde hij geen pap en zat hij zaadjes te eten. Elke keer als ik ga kijken zit hij nog steeds op de bodem en zie ik hem zaadjes eten en heb hem zelfs al water zien drinken.
Vanavond kijk ik of hij nog pap wil, maar ik zal hem zeker niet dwingen. Ik ben al heel blij dat hij nu zelf zaadjes eet.

groetjes Linda