6 mei 2025, 09:25:08

jonge valkparkieten

Gestart door susan zwerver, 19 mei 2003, 00:11:20

« vorige - volgende »

susan zwerver

Wij hebben een voliere met 12 valkparkieten, het was niet meer de bedoeling om jongen te krijgen van ze. Alleen nu zit er toch al een aantal dagen een vrouwtje op eieren te broeden (op de grond) Ik wil nu toch proberen om (als het haar lukt om deze eieren uit te broeden) de jongen groot te laten worden. Het is dan de bedoeling om deze jongen met de hand op te gaan voeden en dus handtam te laten worden. Nu heb ik op de site van een fokker gelezen dat je deze jongen dan met 2/3 weken uit het nest moet halen en ze dan verder op kan voeden.

Alleen omdat er in onze voliere ook muizen zitten ben ik bang dat deze de jongen zullen pakken voordat ze 2/3 weken oud zijn. Kan ik dan de jongen na het uitkomen uit de voliere halen en opvoeden?

We hebben het al eens eerder gedaan met een vogel maar ik wou nu toch nog vragen hoe ik dit het beste kan doen.

Paul

Hoi Susan,
Pas de jongen met 4 weken bij de ouders weghalen anders gaan ze vaak dood omdat ze van de ouders stoffen meekrijgen die je ze zelf niet kan geven.
Na 4 weken vliegen ze normaal ook bijna uit en eerder uit het nest halen heeft toch helemaal geen zin.
Het beste kan je ze eigenlijk pas weghalen als ze net zelf eten dan krijg je ze ook nog heel goed tam.
En ik denk dat de ouders de jongen wel beschermen tegen de muizen want die kunnen die muizen wel op een afstand houden.

Groetjes,  Paul