7 mei 2025, 23:01:18

Haver

Gestart door Gompie, 29 juli 2005, 17:18:01

« vorige - volgende »

Gompie

Hoi,

Ik geef mijn valkjes wel eens een bakje met haver. Had ik als tip gekregen van mensen waar Betty vandaan komt dat valkjes daar helemaal gek op zijn en is echt zo, die van mij laten trosgierst ervoor liggen ;D
Maar nou ging ik gisteren zakje halen, zegt de verkoopster dat ik uit moet kijken met haver geven omdat valkjes daar heel agressief van kunnen worden ???
Is dat echt waar??

Groetjes Esther
Groetjes Esther, Gompie, Betty, Whoopy en Henkie ;)

k_van_wilgenburg

Hoi Esther
Misschien klinkt dit stom.
Maar zoals je misschien weet word haver vaak aan paarden gegeven om ze wat actiever te laten lopen en wat pittiger te worde.
Zelf heb ik daar dus wel ervaring mee.
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand zijn valkje dus haver geeft.
Maar ik denk wel dat de verkoopster misschien wel gelijk heeft.
Misschien dat iemand anders hier op dit forum er anders over denkt dan zou ik het leuk vinden om te horen.
Groetjes karin marco en de valkjes

Inger m

Hoi Esther,
Het lijkt mij sterk dat ze van voeding agressief worden. Mogelijk wat actiever, maar dan zou je het wel merken. Ik denk dat het wat overdreven wordt. Ik gaf zelf voorheen ook weleens kleine hoeveelheden gebroken haver aan mn dweeghamsters, maar dat werden echt geen pitt bulls.

Geef het gewoon beperkt en het effect zal bestwel meevallen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

k_van_wilgenburg

Hallo
Ik bedoelde ook te zeggen dat ze wat actiever kunnen worden.
Dat ze daar wel of niet agresief van kunnen worden dat wist ik niet.
Maar ze hebben mij ook weleens dingen geadviseerd in een dieren winkel waarvan ik denk kan dat wel of niet.
gelukkig kan je dat hier dan vragen.
groetjes karin marco en de valkjes

Inger m

Hoi,
Algemeen gezegd over dierenwinkels zou iik daar niet snel heengaan voor advies over vogels. Dit zegt ws al genoeg hoe ik denk over de kwaliteit aan kennis die dierenwinkels hebben. Tuurlijk zitten er betere winkels bij, maar dat zullen wel uitzonderingen zijn.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

k_van_wilgenburg

Hallo
ik denk dat je daar wel gelijk in hebt.
Ik heb eens meegemaakt dat iemand zei dat ik roodvoer moest halen omdat dat de kleur van mijn vogels mooi zou houden.
ik geloof dat dat roodvoer heet.
Toen ik het hier vroeg zei iemand ook tegen mij datdat spul voor kanaries was en dat een valkje dat helemaal niet nodig heeft.
Groetjes karin marco en de valkjes

Kirsten

Hoi hoi,

Haver (gepelde) is op zich in beperkte mate juist goed voor je valk. Er zit nl leucine en arginine in, in een vrij hoog percentage vergeleken met andere zaden.
Arginine vergroot je weerstand en maakt het afweersyteem op orde en ondersteunt het. Dit is erg belangrijk voor het goed functioneren van spieren, groei en genezing.

Vooral jongen kunnen dit goed gebruiken, aangezien zij veel sneller groeien. Je kunt het ook weken,.max 12 uur,. maar het moet dan wel binnen 48 uur op zijn, want dan gaat het ontkiemen. Een afgestreken eetlepen wordt voor een koppel als redelijke portie gezien,. Tijdens de kweek kan het dubbele gegeven worden.
Ook wordt er gezegd dat het de mannelijke vruchtbaarheid verbeterd.
Niet teveel geven, want het is vrij vet

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------