7 mei 2025, 19:05:08

schuden met zijn hoofdje

Gestart door dodo, 6 augustus 2005, 13:48:55

« vorige - volgende »

dodo

hallo allemaal

mijn valkje schud soms met zijn hoofje. en er komen zaadjes uit zijn mond die hij heeft gegeten. is dat soms kotsen ofzo  zo lijkt het wel hij doet zijn mond open maakt van die kokhals bewegingen. en schud zijn hoofje er komt best veel uit zijn niet 1 of 2 zaadjes. is dit normaal. of is hij ziek.

groetjes dodo

Roosje

Ik zou zo snel mogelijk een dierenarts raadplegen als ik jou was, want het lijkt erop dat je valkje goed ziek is.

Gerda

Hoi Dodo,

Het is belangrijk om even te ruiken aan de zaadjes. Ruiken ze zuur, dan zal het echt overgeven zijn, maar is dat niet zo, dan geeft je valkje waarschijnlijk zaadjes uit zijn krop op. Dat doen ze om te voeren.
Spikey doet dat hier ook heel vaak, soms hoor ik opeens een geluid van allemaal zaadjes die op de grond vallen, maar meestal werkt ie ze zelf weer allemaal naar binnen  ;)

Dus als het niet zuur ruikt en je valkjes lijkt verder gezond (niet bol zitten, bij slapen op 1 pootje etc) zal er niets aan de hand zijn.

Groetjes Gerda

dodo

hoi gerda

mijn valkje ziet er voor de rest goed uit, eet en drinkt goed, slaapt goed ( op een pootje ) en speelt voor de rest heel normaal. ik hoorde op een avond allemaal zaadjes op de grond vallen, we heben laminaat dus dat hoor je heel snel. en gister weer toen zag ik het zelf. toen ie klaar was ging ie weer vrolijk  knarsen. hij lijkt niet ziek, maar ik ga er vandaag toch goed opleten en ruiken of ie hopelijk niet zuur is.

groetjes dodo

p.s.  bedankt voor de reactie.

Gerda

Hoi Dodo,

Dat klinkt wel goed hoor. Als ze echt overgeven, zijn de zaadjes ook vaak plakkerig (met een soort slijm) en als je het echt hoort ratelen op de grond, zal het vrijwel zeker uit de krop komen.

Het is altijd schrikken bij dat soort dingen he?? Je weet niet of het normaal is of niet. Goed dat je deze vragen stelt hoor!!

Groetjes, Gerda

Joke

hoi Dodo,

toen Timmie dit de eerste keer deed was dit voor mij ook echt schrikken en ik dus ook een beetje in paniek wat er aan de hand was. Ik heb toen zelf wel de DA gebeld en die zei dat Timmie gewoon broeds was ;o)
Het waren bij ons ook gewoon zaadjes die we in een keer op de grond hoorde en ik zag dat er niemand aan het eten was dus dat Timmie die aan het overgeven was. Niet zuur, niet slijmerig gewoon wat zaadjes. Dit heeft ze in de tussentijd al wat vaker gedaan maar bij ons is het dus gewoon broedsheid (zit ook een heel mooi mannetje Grumphy bij dus dat zal het wel zijn ;o)))

Groetjes,
Joke