28 maart 2024, 15:41:59

Welk fruit?

Gestart door Linn, 6 augustus 2005, 19:58:52

« vorige - volgende »

Linn

Welk fruit kan je allemaal aan een valkparkiet geven?

Brede W

Hoi Linn,

hier staat welke soorten ze sowieso mogen:
http://www.valkparkiet.com/nl/files/voeding.htm#Fruit

Wat ik zelf trouwens nooit zou geven is mango, want dit wordt bij papegaaien afgeraden. Weet niet of het dan ook voor valkjes geldt, maar bij twijfel nooit doen he :D

Groetjes,
Wendy

bobbie

Hoi,

Beslist NOOIT avocado geven want dit is dodelijk.

Groetjes, Nel :)

Brede W

Is dat fruit dan??? Dacht dat het groente was (heb het ook maar 1 keer gegeten en vond het walgelijk).

Maar hoe dan ook, goed dat je het erbij gezet hebt, had ik niet aan gedacht!!!!

Gerda

Hoi Wendy,

Avocado hoort bij de groenten (vruchtgroente met grote pit). Een goede avocado is voor de mens heerlijk hoor!! In stukjes door de sla of verwerkt tot quacomole. Heerlijk met tortillaschips.
Maar voor valkjes inderdaad DODELIJK!!!

Groetjes Gerda

~Natas~

Hoi Linn,

Ik geef bijna alle soorten fruit aan mijn vogel, ik probeer het uit wat hij lekker vind en wat hij lekker vind krijgt hij vaker.
Ze mogen alleen geen tropische vruchten hebben zoals manderijnen en sinaassappels das ook dodelijk voor een valkje.
Wat valkjes lekker vinden is een stukje, aardbei,appel, bramen,druiven,dadels,frambozen of kersen, galiameloen, madarijnschijfjes,mango,kiwischijf, peer,perzik,rozijnen.
Maar wel alles met mate!!!!
Bij teveel kunnen ze diaree krijgen.

Groetjes,

Natas

Linn

9 augustus 2005, 13:00:12 #6 Last Edit: 9 augustus 2005, 13:07:59 by Linn
Citaat van: *Natas* op  7 augustus 2005, 14:27:06
Hoi Linn,

Ik geef bijna alle soorten fruit aan mijn vogel, ik probeer het uit wat hij lekker vind en wat hij lekker vind krijgt hij vaker.
Ze mogen alleen geen tropische vruchten hebben zoals manderijnen en sinaassappels das ook dodelijk voor een valkje.
Wat valkjes lekker vinden is een stukje, aardbei,appel, bramen,druiven,dadels,frambozen of kersen, galiameloen, madarijnschijfjes,mango,kiwischijf, peer,perzik,rozijnen.
Maar wel alles met mate!!!!
Bij teveel kunnen ze diaree krijgen.

Groetjes,

Natas


Waarom mogen ze geen sinasappel en manderijn? Ik heb mijn valkparkieten pas sinasappel gegeven :-\ :o :(.

Jij zegt bovenaan dat ze geen manderijn mogen, maar in het midden staat dat ze wel manderijnschijfjes mogen, dat is toch hetzelfde?

trienke

hoi

ik heb gehoord en gelezen dat er van sinaasappel eten last van de krop kunnen krijgen

verder weet ik het niet sorry

groetjes Trienke

Linn

Ik heb mijn valkparkieten dus pas sinasappel gegeven. Ik weet niet of ze ervan hebben gegeten. Help, wat moet ik doen?! :-\ :'( ???

~Natas~

Hoi Linn,

Het eten van manderijnen en sinaasappels wordt door iedereen verboden en afgeraden.
Met de reden dat het dodelijk is  :-X
Maar ik zou het eigenlijk niet doen en dus AFRADEN.
Ik zou je nu niet druk maken omdat je valkje er "waarschijnlijk" van gegeten heeft.
Zolang hij er geen last van heeft is er niks aan de hand, maar geef het AUB niet meer.

Groetjes,

Natas

Inger m

Hoi Natas,
Waarom is mandarijn en sinaaasappel dodelijk voor valkparkieten? Van avocado is mij dat bekend, maar van deze vruchten niet, aangezien het gebruikt wordt als papegaaienvoer. Ik ben benieuwd...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Joke

Ik ben zelf even gaan surfen op internet en kom nergens tegen dat mandarijn en sinaasappel dodelijk/giftig zijn voor valkparkieten. Op bijna elke valkparkietensites wordt aangegeven dat je ze sinaasappel en mandarijn kunt geven en dat ze dit ook lekker vinden. Ik vraag me dus ook af waarom het giftig is  ???

Liefs,
Joke

Brede W

Citaatje van de website van het NOP:

Fruit
U kunt ze een grote verscheidenheid aan fruit geven, zoals appels, pruimen, eetbare bessen, sinaasappels en druiven.

T lijkt me dat het dan wel kan, toch???

Groetjes,
Wendy


~Natas~

Hallo,

Even op alles terug komen.
Ik ben hier ook niet op gekomen hoor dat sinaasappels dodelijk kan zijn.
Ik heb dat ook ooit vernomen van mensen en dit is mij altijd bijgebleven.
Maar bij sommige andere site's wordt het wel afgeraden, dus nu weet ik het ook niet meer hoor  :'(

Groetjes,

Natas

Gerda

Mijn grasjes zijn dol op mandarijnenschil. Ze eten niet het buitenste (waar de etherische olie in zit) maar de witte binnenkant. Zo gauw ik een mandarijn pel komen ze er op af!!
Toen heeft ook iemand mij gezegd dat het niet zo goed was voor valken en grasjes en toen heb ik het niet meer gegeven.
Maar ze waren er echt dol op !!

Heel tegenstrijdig kreeg ik een keer advies van een dierenarts (vogelarts) om pellets en brinta te mengen en aan te maken met een paar druppels sinaasasppelsap

Dus soms weer je het niet meer, dat kan ik me voorstellen Natas.

Groetjes Gerda