25 mei 2025, 13:54:30

een eitje

Gestart door Fransje, 8 augustus 2005, 10:39:22

« vorige - volgende »

Fransje

Hallo allemaal,
Ik heb een popje, Twietus, van net een jaar en heb er sinds ca. 2 maanden een jong valkje bij, Fransje. Ik weet nog niet of Fransje een mannetje of een vrouwtje is. Ik denk een mannetje want hij begint al een beetje te fluiten.
Wij zijn eergisteren teruggekomen van 3 weken vakantie. Vogels zijn thuis gebleven, met een oppas die hier heeft gelogeerd, ook voor de andere dieren. Voordat wij weggingen waren de vogels nog niet dol op elkaar. De oppas heeft tijdens onze afwezigheid ook niet opgemerkt dat ze meer naar elkaar toe trokken. Maar sinds vanmorgen ligt er dus een eitje op de bodem van de kooi. Maar kan het nieuwe valkje van een maand of 3,5 al eitjes bevruchten? Het is ook niet de bedoeling om een nestje te kweken want daar heb ik geen verstand van en daar komt nogal wat bij kijken. Hoe leuk het ook lijkt, ik durf dat niet aan. Vraag is dus: wat kan ik nu het beste doen? Ik heb gehoord dat je de eitjes kan vervangen door nepeieren. Maar ze is toch al bezig met leggen, dus moet ik haar nog extra voeding geven? Ze krijgen nu allebei parkietenzaad met extra vitaminen erdoor.
Ben benieuwd naar jullie reaktie!

Groetjes, Poekie

Riny

Hallo Poekie
Je kunt het beste de eitjes vervangen door nepeitjes want ze zijn vooral het mannetje veel te jong.
Of hij al eitjes kan bevruchten daar kan ik je geen antwoordt op geven.
Als je zorgt dat ze sepia,kalk en grit tot hun beschikking hebben hoef je ze geen extra voeding meer te geven.Geef je ze ook eikrachtvoer?
Groetjes en succes Riny :D :D :D

Fransje

Hoi Riny, Bedankt voor de tips hoor. Ik denk alleen dat het allemaal niet meer nodig is, ze heeft de interesse alweer verloren. Slechte mama hoor! Nu maar even afwachten of ze nog meer gaat leggen.
Groetjes, Poekie!