2 mei 2025, 23:24:23

wanneer voeden

Gestart door melanie, 12 mei 2003, 16:02:27

« vorige - volgende »

melanie

12 mei 2003, 16:02:27 Last Edit: 12 mei 2003, 16:06:05 by melanie
Hallo,

Ik heb 2 valkenjongen van 5 en 4 dagen oud?
Ik wil ze s'avonds bij gaan voeren met nutribird handopfokvoer.
Is dit beter voor ze, worden ze daar sterker door?
Bij welke leeftijd mag ik dit doen?

Tara

Hoi Melanie,

de beste leeftijd voor handopfok is zo'n 4-5 weken oud. Maar ik raad je dit sterk af hoor, het is veel beter dat ze door hun eigen ouders worden grootgebracht, daardoor zijn ze pas sterker, het is ook veel beter als die jongen later in de kweek gaan, als je ze zelf grootbrengt weten ze vaak niet hoe ze het moeten doen omdat ze het vaak niet lang meegemaakt hebben. Ik raad alleen maar handopfok aan wanneer de jongen achtergelaten worden door de ouders als ze nog niet voor zichzelf kunnen zorgen, dus ik zeg maar zo: laat alles maar gerust aan de ouders over, het is veel beter :).

Groetjes, Tara

melanie

12 mei 2003, 18:18:02 #2 Last Edit: 12 mei 2003, 18:23:23 by melanie
Hoi Tara,

Bedankt voor de reaktie, ik heb gehoord dat je de jongen een week voor het uitvliegen uit het blok kan halen en 3 keer per dag bij moet voeren om ze goed hand tam te krijgen.
De moeder van de jongen had ik ook met 4 weken van een kweker ze was net uitgevlogen, die heb ik 3 keer per dag met cedee gevoerd.
Ze is zelfs in de voliere handtam en zorgt heel goed voor haar jongen.

Groetjes Melanie

melanie

12 mei 2003, 18:42:49 #3 Last Edit: 13 mei 2003, 00:45:29 by Paul
Dit is Jaimy een witmasker/geparelde/cinnamon vrouwtje.
De moeder van mijn jongen.
De vader is een bonte ik ben heel benieuwt wat de jongen worden.

Groetjes Melanie

melanie

Sorry ik krijg de foto er niet bij, hij is wel geupload jaimybaloo.jpg, wie kan mij helpen?

en hoe krijg ik een kleine foto aan de linkerkant?

Groetjes Melanie

Tara

Hoi Melanie,
hier heb je je foto :)

Mooie foto hoor!

melanie

Dank je wel Tara,

Hoe krijg je het voor elkaar?

Groetjes Melanie

demi

tjeempie wat een mooie vogel zeg je zult wel trots zijn!!!!!!
groetjes diana

melanie

Hoi Tara,

Heb je misschien tijd op naar de chatbox te gaan, is wat makkelijker

gr melanie

melanie

Hoi Diana,

Ik ben er zeker trots op, weet jij of ze wel een mutatie witmasker is?
Volgens mij zie ik ook een witmasker op jouw foto?

Tara

Oké Melanie, ik kom eraan :)

Tara

12 mei 2003, 18:59:39 #11 Last Edit: 12 mei 2003, 18:59:59 by tara_dewulf
En Melanie, om jouw vorige vraag nog te beantwoorden, ze is wel een witmasker, maar een geparelde witmasker en ik denk ook dat ze cinnamon is, maar deze komen niet zo veel voor denk ik, dus je mag er zeker wel trots op zijn, ik bedoel wel niet dat ze zeldzaam zijn, maar zeker niet zoals wildkleuren en lutino's en gewone geparelde valken :).

demi

volgens mij is het wel een witmasker ja
ik heb er zelf ook een balou en op die foto zijn jut en jul de vogels van mandy waar ik mijn geparelde witkop ga halen.
groetjes diana

Mandy

12 mei 2003, 23:54:54 #13 Last Edit: 13 mei 2003, 00:05:38 by Mandy
Hoi Melanie,  :)

Zoals je zelf al in het begin zei is de moeder een witmasker/cinnamon/gepareld en de vader bont. Het jong wat je nu hebt, mooie foto trouwens ;), zal zeker geen witmasker zijn omdat het gele ipv witte donsveertjes heeft.
Op het profielfotootje van Diana zie je mijn witmasker koppel Jut&Jil en toen ik daar de eerste kleintjes van zag, dacht ik ook; wat is dat nou, wit dons? Maar dat is dus normaal bij witmasker jongen, logisch ook eigenlijk. Hier zie je de eerste 3 jonkies van Jut&Jil van hun eerste nestje, met wit dons dus;

En wimasker/cinnamon/gepareld is inderdaad niet veel voorkomend. Toevallig zat er in het eerste nestje van J&J daar ook 1 van in, de andere 4 waren gewone geparelde witmaskers;

Enne handopfok is trouwens helemaal niet nodig om een valkparkiet tam te maken hoor. Zodra ze uitvliegen (met 4 á 5 weken) haal ik ze na 3 dagen naar binnen en krijg ze dan ook nog prima tam. En ik kan dan ook goed in de gaten houden of ze goed en zelfstandig gaan eten. Met een leeftijd van 5 á 6 weken kunnen ze dan naar hun baasje toe, zoals Diana straks! ;D Ik gebruik handpofok alleen als noodoplossing en ben daar verder dan ook op tegen.

Zijn die andere eitjes op de foto ook bevrucht? Succes met dit nestje! Laat je nog weten hoe het gaat en wat voor mutaties het geworden zijn?
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

melanie

13 mei 2003, 02:01:24 #14 Last Edit: 13 mei 2003, 02:19:51 by melanie
Hoi Mandy,

Bedankt voor je schattige foto's  ;D   , wat goed dat je mij dit laat zien, ik dacht dat alle jonkies gele dons hadden.
Ik ben nog erg onervaren, is het eerste nestje.
Ik doe een foto erbij die ik vanavond heb gemaakt, van Baloo 5 dagen oud en Simba 3 dagen oud.
Er zijn nog 2 eitjes bevrucht, Simba is vrijdag geboren.

Gr. melanie ;)