21 mei 2025, 21:12:58

Inteelt ?

Gestart door jellevdl, 4 augustus 2005, 09:35:19

« vorige - volgende »

jellevdl

Weet iemand of er bij Valkjes veel problemen zijn met inteelt ?

We zijn begonnen met twee valkjes, die hebben jongen gekregen, twee poppen en een man.
Eén pop en de man daarvan zijn nu een koppeltje en voor de andere pop hebben we een mannetje bijgekocht.

Deze twee nieuwe koppeltjes hebben ondertussen ook al kleintjes. Ze zien er allemaal gezond uit, maar ik wou toch even weten of ik ergens op moet letten.

groetjes

jellevdl

Toen waren het mijn valkjes nog niet. :(
Ik heb ze geerfd van mijn grootvader die nu te ziek is om voor hen te zorgen. Ik denk dat het ook de bedoeling niet was,ze zaten gewoon samen, in een gewoon hok en hadden plot eitjes.
Nu zitten ze niet meer samen hoor. We hebben voor elk van hen een nieuw lief gezocht :)

jellevdl

Inderdaad ,

Die jongen zitten appart, daar zal ik ook nooit meer mee kweken.
Maar ik vroeg me gewoon af of er dingen zijn waar ik op moet letten bij die jongen, afwijkingen of dergelijke. Ze zien er gezond uit en ze gedragen zich gewoon, maar het was eerder een algemene vraag.

Inger m

Hoi Jelle,
Inteelt is veelal niet aan te raden, maar zulke dramatische effecten heeft het ook niet gelijk. Door inteelt verklein je de genetische variatie (broer en zus hebben immers al grotendeels dezelfde genen). Hierdoor komen genetische afwijkingen sneller aan het licht. Inteelt wordt in de dierenfokkerij ook toegepast bij selectie of bv. bij zeldzame huisdieren. Hierbij wordt inteelt dus bewust toegepast om juist gewenste eigenschappen te fokken. Juist hieruit worden ook gezonde dieren gefokt. In de proefdierhouderij wordt pas van inteelt gesproken na circa 14 generaties broer x zus kruisingen. Uiteraard vallen er dieren uit, maar de bij de dieren die er gezond uit gefokt worden zijn de genetische afwijkingen er juist uitgefokt.

Dit is even een heel korte uitleg van inteelt (er komt veel meer bij kijken). Indien professioneel toegepast kan het juist ook voordelige eigenschappen hebben en heb je niet perse zwakkere dieren. Een keer broer x zus hoeft dus niet perse schadelijk te zijn, maar is beter van niet, omdat de kans op afwijkingen wel groter is. Waar je op kunt letten bij je jongen is op de grootte. Een van de dingen die als eerste opvalt is dat inteeltdieren kleiner worden (hoeft niet perse, dus). Verder hoef je ze niet perse uit te sluiten van de kweek, mits ze verder prima in orde zijn en je er goede, forse en onverwante vogels tegenover zet.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.