23 mei 2025, 11:15:02

jeuk

Gestart door rixtel, 14 augustus 2005, 20:21:23

« vorige - volgende »

rixtel

Hallo allemaal.

Dit is een valkparkiet forum maar ik heb een vraag over mijn twee kakarikies misschien kan iemand mij toch helpen.  :-[
Ze zitten de laatste twee dagen heel erg in zijn verenpak te frotten en ook achter bij de staart. Ik heb gekeken bij de vleugels e.d maar ik kan geen beestjes ontdekken. Toch heb ik birdspray gehaald en heb ze daarmee ingespoten.
Helaas zijn ze nog best vaak aan het frotten. Ze zijn van maart dus kan het zijn dat ze nieuwe veren en staartveren krijgen? Of kan het ook zijn dat ze zich aan het poetsen zijn.

Dit zijn mijn eerste paar vogeltjes dus heb nog niet veel ervaring met dit soort dingen.
Het is me eerder ook niet opgevallen dat ze zo vaak in zijn verenpak zitten.  :-[

Ze glanzen wel mooi en als ze gaan slapen zitten ze ook op 1 pootje met het kopje onder de vleugeltjes zeg maar. Dus naar mij idee is dat gewoon allemaal goed. :-\
Ze spelen en fladderen ook gewoon rond, ze zijn wat dat betreft gewoon kei levendig.

Ik hoop dat iemand hier antwoord op heeft. Misschien ook is zoiets mee gemaakt met een valkje.  ???

BVD
Groetjes Marina

Peter

Hallo Marina,

Zo rondt de 6 maand komen ze in de jeugdrui, ze gaan dan ook meer peotsen omdat er nieuwe veren door komen. Zie je ook oude veren op de grond liggen? (Meer dan anders..??)

Hoe je het verder omschrijft zit alles goed. Alleen poetsen ze wat veel. Maar dat kan ook goed met de rui te maken.

Hoe groot is de ruimte waarin ze zitten? Anders kun je in de vroege avond een paar witte a4'tjes neer leggen en de volgende ochtend vroeg kijken of er beestjes op gevallen zijn.

Groetjes,
Peter

rixtel

Hallo,

Bedankt voor je reaktie. ik denk dat het inderdaad de rui is. Ze zijn nu nog wel aan het poetsen maar niet meer zo drastisch.

http://www.valkparkiet.org/forumupload/spa0029kooi.jpg

Dit is de kooi waar ze in zitten. Ik weet alleen niet hoe ik die foto er anders op kan krijgen dan zo.

groetjes en heel erg bedankt voor je hulp.

Marina ;)

Peter

Hoi Marina,

De is de kooi voor de anderen:

Bovenaan de pagina staat rechts ook een link [ Help ] en daar vindt je deze link:
http://www.valkparkiet.com/nl/files/helpupload.htm
Met uitleg over uploaden en plaatsen.

Ze vinden het ook altijd er leuk om in aarde te vroeten. Je kunt een bakje met zand onderin zetten en dan vermaken ze zich ook erg goed. (Wordt wel een beetje smeerboel) maar ze staan bekend als gravende vogels.

Groetjes,
Peter

rixtel

Hoi Peter,

kan dat geen kwaad ivm met ongdierte in het zand. Kleine beestjes die je bijv. met het blote oog niet ziet. Want ze pakken alles in die snaveltjes. ??? :-[

Groetjes Marina

De kooi is lekker ruim he??

Trouwens ook bedankt voor de info over de foto's. :)

Peter

Hoi,

Er zijn meerdere mensen op de website die ook kakarikies hebben. Meestal groeit er op de bodem van de voliere gras en hier en daar wat zand. Het is dus normaal zand. Misschien dat schelpen zaad ook kan, maar dat weet ik niet.

Groetjes,
Peter

rixtel

hoi,

Oke dank je wel dan zal ik dat eens proberen.

heel erg bedankt voor de info. Ik ben pas een beginneling dus moet nog veel leren. Ik hoop dat jullie mij dan op dit forum kunnen helpen.  :-[

Groetjes Marina :)