valkparkiet heeft diaree kan het gevaarlijk zijn

Gestart door daveschalen@zonnet, 31 juli 2005, 10:13:13

« vorige - volgende »

daveschalen@zonnet

hallo

mijn valkparkiet heeftde laatste tijd wat zachtere poep
kan het een soort diaree zijn en is het gevaarlijk voor ze??


vriendelijk bedankt

Inger m

Hoi Dave,
Dit kan idd gevaarlijk zijn, aangezien het erop kan wijzen dat er iets mis is met de darmen. Zo kan de vogel zijn aangetast met bacterien, wormen of protozoa (parasieten). Dit kan lijden tot uitdroging, darmbeschadigingen en sterfte.
Is de onderkant van de staart vies? Zit de ontlasting er afwijkend uit? (andere kleur, waterig, voedseldeeltjes erin, stank?)

Hoe zit de vogel er verder bij?

Maar er zijn meer oorzaken. Zo kan de vogel iets verkeerds gegeten hebben, bv. bedorven voedsel. In dat geval moet de diarree snel overgaan.

Een valkparkiet (zowel man als pop) krijgen in de broedtijd (als er eieren zijn) dunnere ontlasting in veel grotere hoeveelheden. Dit is alleen in die periode normaal.

Het beste kun je de ontlasting laten onderzoeken door een goede vogeldierenarts. Bv. bij dr. Feld (zie dierenartsen, links op deze site). In een zakje kun je een schoon ontlastingmonster opsturen (zorg dat er geen zaden, hulsjes, veren of bodembedekking inzit. Dus even opvangen op een lege kooibodem. Voor circa 7.50 wordt de ontlasting onderzocht en na een paar dagen kun je bellen voor de uitslag en evt behandeling.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

daveschalen@zonnet

hallo

zijn ontlasting is gewoon normaal alleen komt er meer vocht mee dan normaal. is dat ook gevaarlijk voor hem
hij ziet er gewoon normaal uit allen volgens mij drinkt hij niet zo veel maar dat weet ik niet zeker
de onderkant van de staart is niet vies

ik weet niet wat het is maar ik ben bang om hem kwijtt te raken

moet ik een wormen kuur laten doen
zal dat mischien een oplossing zijn


bedankt 


dave

Inger m

Hoi Dave,
Hoelang is dit al zo?
Verder is de situatie moeilijk te beoordelen. Aan je verhaal kan ik lezen dat de vogel vermoedelijk meer vocht heeft bij de ontlasting als normaal voor deze vogel. Ik kan zo zelf niet beoordelen aan de vraag of dit werkelijk afwijkend is. Veel vocht zou bv. ook kunnen wijzen op nierafwijkingen.

Zomaar een wormenkuur geven, zonder dat je weet wat eraan de hand is, is niet heel handig. Het kan opzich geen kwaad, maar als het niet nodig is, is het ook zonde. Bovendien kost een wormenkuur vermoedelijk net zoveel als een mestonderzoek, dat meer uitsluitsel geeft.

Ws is het verstandig om allereerst telefonisch contact op te nemen met een vogeldierenarts om de situatie beter te kunnen beoordelen.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

daveschalen@zonnet

het is al zo;n 2 a 3 dagen dat hij er last van heeft