Wat voor beplanting kan er in een buitenvoliere

Gestart door Ed, 1 augustus 2005, 16:51:55

« vorige - volgende »

bobbie

Hoi allemaal,

Ik werd geattendeerd op deze discussie.

Ik heb al jarenlang vogels en al jarenlang valkenboekjes. Juist omdat het in de valkenboekjes stond geef ik al jaren mijn vogels krulwilgtakken en zal dit ook blijven doen.

Ze worden aangeraden en ze vinden het inderdaad heerlijk. Mijn boekjes heb ik uitgeleend maar zodra ik ze terug heb zal ik het hier citeren.

Ook in papegaaienboeken heb ik het volgens mij gelezen. Die heb ik hier wel liggen dus ik duik er even in. Als ik het vind plaats ik het hier.

Groetjes, Nel :)

Ed

Hoi Nel,

In iedergeval alvast bedankt voor de info. Ik wacht het af ik kan er namelijk niks van vinden dat het niet goed is voor een valkjes.


Groetjes
Ed

bobbie

Hoi,

Paar boeken door gespit. Er wordt gesproken over:

berk, ahorn, iek, es, beuk, eik, walnoot; om stuk te bijten geeft u voldoende tijwgen van hout van populier, wilg, vlier, linde en kastanje.

Allen hierboven genoemd zijn volgens dit boek geschikt
Uit: Papegaaien van Annette Wolter.

Wilgentakken en takken van (onbespoten) fruitbomen zijn geschikt in Papegaaien van Natascha Snelder.

Esdoorn, berk, beuk, eik, es, iep, walnoot zijn geschikt in Parkieten van Annette Wolter. Waarschuwing: takken van de gouden regen (laburum), witte acacia (robinia, rhodondendron en oleander zijn giftig!

Heel geschikt zijn grillige takken van loofbomen zoals eiken, beuken, essen of ahorn (esdoorn) in boek Amazone papegaaien van Helmut Pinter.

Takken van  vruchtbomen, de wilg of de beuk zijn goed te gebruiken volgens Henk Lommers.

Takken van fruit- hazelnoot, wilgen of elzenbomen, de iep en meidoorn zijn geschikt in boekje Valkparkieten van Edward Kramer en Cyril H. Rogers.

Fruitboomtakken en wilgentakken in de encyclopedie van ... prof. dr. Thijs Vriends.

verder heb ik even geen boeken hier, de rest is uitgeleend.

Lijkt me ook wel even voldoende voor nu.

Ik moet toegeven: in deze boeken wordt niet gesproken over de krulwilg specifiek.

Als ik meer weet (als ik mijn uitgeleende boeken dus terug heb) horen jullie het.

Groetjes, Nel en een gezond stel valken  ;)  

Ed

Hoi Nel,

Heb je een bibliotheek dit zijn al aardig wat boeken. Maar de naam Wilg is wel een ruim begrip want dan zou je ook een treurwilg kunnen geven maar die is toch echt giftig.

Groetjes
Ed

bobbie

Ja inderdaad Ed, daar kan je alle kanten mee op.

Maar mijn vogels krijgen het echt al jaren lang, ook mijn papegaaien. Wel haalde ik altijd na het voorjaar het blad er af, dat vind ik dan te oud. sinds kort laat ik heel af en toe het oudere blad (nu dus) nog wel zitten, maar volgende maand gaat het er geheid vanaf.

Het lekkerst vinden ze het in het voorjaar met de takken nog in knop, daar smullen ze van.



groetjes, Nel :)

Mandy

20 augustus 2005, 21:00:35 #20 Last Edit: 20 augustus 2005, 21:05:20 by Mandy
Zie je nou wel, ik geef het ook al jaren en zonder problemen. :)





Alleen haal ik er tegenwoordig wel de blaadjes af want ik heb er toch al regelmatig beestjes in gezien.
Ook laat ik ze na het knippen altijd 24 uur buiten liggen zodat beestjes eruit kunnen lopen en ik spoel/borstel de takken goed af. ;)

Op dit moment hangen er ook al een half jaar takken van een krulwilg in. Ik doe die altijd voor en na de kweek verversen.
Het wordt ook in boeken geadviseerd om voor de kweek verse takken te geven want in de bast van veel takken schijnt een stof te zitten die ze lekker vinden en waar ze opgewonden van worden?! :P
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Mandy

Citaat van: Sam1990 op 14 augustus 2005, 20:01:47
wilgen mogen maar eker geen treur of krulwilgen want ik heb er nl. 16 jongen van dood


Citaat van: Ed.V op 17 augustus 2005, 21:19:15
Ik heb nog even door gezocht maar ik kan echt niks vinden alleen een treurwilg die is echt giftig maar de krulwilg niet zover ik het kan vinden.


Dan zal het in het geval van Sam dus wel treurwilg geweest zijn.
Maar zijn er geen volwassen valken gestorven, alleen jongen, dat is ook vreemd eigenlijk... ::)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Inger m

Citaat van: Sam1990 op 14 augustus 2005, 20:01:47
wilgen mogen maar eker geen treur of krulwilgen want ik heb er nl. 16 jongen van dood


Zouden die jongen niet ergens anders aan gestorven zijn. anders hadden mijn cavia's, konijnen en valkparkieten allang dood moeten zijn. Ik zoek een betrouwbare bronvermelding mbt treurwilg.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Ed

Wilg en Treurwilg   

Geeft een looistof af, maar de bladeren geven ook organische zouten en flavonoide af. Deze laatste stof heeft een verdovende werking (asperine-achtig) en kan tot sterfte onder de vissen leiden

Dus ik maar hier uit op dat als je er teveel van geeft dat het slecht is maar alle wilgen zijn volgens dit bericht het zelfde.
Ze bevatten allen deze stof die gebruikt wordt om asperine te maken.

Maar giftig is tot nu niet te vinden.

Groetjes
Ed

Inger m

Hoi Ed,
Bedankt voor je berichtje, maar deze info had ik ook gelezen op internet. Treurwilg bij de vijver wordt om die reden ook afgeraden. Vermoedelijk om de vele bladeren die erin kunnen vallen.

Zover ik weet neemt de hoeveelheid looistof toe naarmate  het herfst wordt. Vogels eten niet zozeer wilg, maar knagen met name het blad af en pellen de bast.
Mijn konijnen laten vrijwel niets liggen van wilg. Ik geef ze een behoorlijke hoeveelheid een paar keer per week.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Ed

Hoi Inger,

Ik graag gedaan maar verder kan ik er niks van vinden alleen kromsnavelsites waar men zeg dat je het niet moet geven dat giftig is maar die zijn ook de enigste waar de bron vandaan komt weet dus niemand.

Groetjes
Ed

Ed

Dokter Nel,

Een vraagje ik heb een mooi tak van een berk gekregen van een gekapte boom. Moet ik daar de bladeren van afhalen of mogen ze dat zelf doen.

Groetjes
Ed

Peter

28 augustus 2005, 14:49:42 #27 Last Edit: 28 augustus 2005, 14:53:28 by Peter
Hoi Ed,

Wij halen de bladeren wel altijd van de berk af maar van de (knot)wilgtakken laten we altijd zitten.

Hoi Nel,

We je ook nog wel boek het was? We hebben geloof bijna alle nederlandse boekjes wel. Dan kan ik het even nazoeken.

Nog een wilgenlink: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wilg

Groetjes,
Peter

Ed

Hoi Peter,

Bedankt voor de tip ik heb ze er af gehaald.

Groetjes
Ed

Rob Slinkman

Zal de knotwilg het overleven tussen de valken als je deze als een gewone levende plant in de voliere zal planten?

bvd Rob