HELPPP MIJN VOGELTJE IS ZO ZIEK!!!

Gestart door Gonda, 18 juli 2005, 07:45:11

« vorige - volgende »

Annouschka

Hoi Gonda,

wat erg zeg dat je valkje zo ziekjes is.
Ik kan heel goed begrijpen wat je nu doormaakt, vorig jaar heb ik hier de papegaaienziekte gehad en toen is Yabba ook opgenomen geweest, ook overgeven en ze hield niks meer binnen :( Ze was op 3 dagen tijd 16 gram vermagerd en heeft nadien nog wekenlang in herstel gezeten, wel hier bij mij thuis.

Maar ik kon toen niks anders dan janken, sommigen hier weten dat nog wel.

Ik wil je heel veel sterkte wensen en ik hoop op een goede afloop.

groetjes

Gonda

Jeetje zeg....hoe moest hij dan revalideren...bleef hij heel rustig of snel moe? Maar Yabba is er wel weer bovenop gekomen toch?
Ik mag om half 5 weer bellen dus zit weer in spanning of er vandaag wel vooruitgang is...........we will see, heb alweer klamme handjes!! Ik hoop zo dat ik vandaag eindelijk weer positief nieuws krijg...

Grroetjes

Annouschka

Hoi,

hoe is het nu met je valkje?? Heb je al nieuws??

Mijn Yabba haar leverwaarden waren veel te hoog, die was beschadigd door de papegaaienziekte.
Yabba moest heel geleidelijk aan terug op vaste voeding overschakelen, eerst een week pap, dan pap met trosgierst een week, dan parkietenzaad voor een aantal weken, nog 6 weken antibiotica..  T'was een hele weg..
Ja, ze was heel vlug moe als ze gevlogen of wat dan ook gedaan had maar toen ze een paar weken alleen zat, begon ze spontaan te fluiten :) ze mocht nog niet bij de rest omdat die aan andere AB zat dan haar en ze kon er niet tegen ook, het was te druk voor haar.  Het herstel heeft +/- 2 maanden geduurd.

Zo, ik hoop vlug wat van je te horen hoe het met je valkje gaat.

groetjes

Gonda

Hoi Anouschka,

Jeetje zeg twee maanden...das een lange weg..vooral met antibiotica, ik vind het altijd maar de vraag hoeveel hij echt binnen krijgt als ik het geef...het komt ook vaak aan de veren van zijn wangen...dus dat is dan alweer een drupje minder.
Hoe heb je dat gedaan met de pap...ik heb Bailey ook met de pap groot gebracht, toen vond hij het ook echt heerlijk, maar sinds hij pitjes eet moet hij niks meer van de pap hebben.....hoe heb jij dat aangepakt?

Ik heb om half 5 weer gebeld naar de kliniek en het gaat wel de goede kant op. Hij was vandaag uit de warmtekooi geweest, maar dat bleek toch nog iets te snel....dus hij gaat er voor de nacht weer terug in. Hij is bezig met zijn nieuwe voeding (blijkt dat er in zaadjes vaak gifstoffen zitten), maar hij wordt nog steeds met een sonde bij gevoerd.....Ik hoop dat ik hem maandag op mag halen, maar denk dat het ietsje later wordt...als hij maar beter wordt want dat staat voorop!!!

Ik heb eigenlijk geen idee wat dat kost zo een kliniek....heb er ook nog niet naar gevraagd, omdat het me toch niet uit maakt...maar het zal best wel oplopen denk ik, ik zal alvast eens op mijn spaarrekening kijken, hi hi!!

Groetjes, ik hoor graag je ervaringen en adviesen!!!

Annouschka

Hoi,

Yabba is ook met pap opgevoed en dat is meestal wel een voordeel als je terug pap moet gaan geven.  Ik heb haar de eerste dagen moeten dwangvoederen, ze wou niet meer eten, enkel drinken deed ze.  Maar na een paar dagen, het moest dus met de spuit gebeuren, nam ze haar voederreflex terug op, heel zielig was dat om te zien, ze maakte terug babygeluidjes.
Ik heb in die 2 maanden meer lopen janken dan wat anders hoor :'(  En shakend met die spuit in m'n handen gezeten en maar iedere dag controleren of ze verdikte en of er nog zaadjes in d'r ontlasting zaten en kijken of ze niet meer overgaf..

Wat goed zeg dat het wat beter gaat met je valkje maar heeft de DA eigenlijk al gezegd wat hij nu eigenlijk mankeert??

Zoals ik het lees zijn ze je valkje aan het overzetten op pellets, niks op tegen hoor, hier krijgen ze dat ook naast hun gewone voeding (zaadjes) ik hoop maar niet dat ze je die dure harissonpellets gaan verkopen, hopelijk zetten ze hem op Nutribird dat is denk ik even goed en is een pak goedkoper.

En heb je nog valkjes anders?  Want dan zal je die ook moeten overzetten op pellets als ze nu al bezig zijn met dat eentje wat ziek is, anders heeft het weinig nut dat ze je een vogeltje overzetten.

Ik zeg altijd en er zijn er nog die mijn mening delen, zolang je een goed zaadmengsel hebt en voldoende attitieven geeft ( groenten, fruit, eivoer, ik geef nu ook protein-mix, klein beetje deegwaren ...) kortom gevarieerde voeding, met de mogelijkheid om pellets te eten, dan is dat ook voldoende.  In Australië hebben de valkjes in het wild ook geen pellets.

Maar goed, de discussie over pellets zal altijd blijven bestaan denk ik, het is natuurlijk een complete voeding maar ik vind het eenzijdig en het is ook niet goed voor de spiermaag om 100% pellets te geven want dan gaat die verslappen omdat die geen werk meer heeft.

Over de kosten hoor ik verschillende verhalen, hier in België in de dierenkliniek van de Unief is het relatief goedkoop, ik was 50€ kwijt voor 1 overnachting, bloedafname, sondevoeding, röntgenfoto en antibiotica.
Ik heb over Nederland al andere prijzen gehoord maar dat verschilt denk ik van kliniek tot kliniek. :-\

groetjes

Gonda

Hey Anouschka,

Joepie...ik heb de vogelarts net gebeld en hij mag naar huis!!!Joehoe, ben helemaal blij!!! Hij kwam binnen met 69 gram en weegt nu alweer 87 dus hij wordt alweer lekker dik!! Hij zit alweer de hele tijd te tweeten en is weer helemaal in zijn sas...had het al bijna niet meer durven hopen!!!

Ik weet verder nog niets over het vervolg proces thuis, denk dat hij na een week intern thuis toch ook nog wel 'nazorg'nodig hebben...ik hoor het morgen 18:45, want dan kan ik hem pas ophalen....

Ik weet nog steeds niet wat hij nou gehad heeft, maar de dierenarts denk dat het door de zaadjes is gekomen.....ze slaan die gifstoffen op in hun vet en als ze dan een beetje ziek zijn en hun vet verbruiken...dan komen die gifstoffen vrij. Ik heb er geen verstand van...dit is wat hij zegt. In elk geval is Bailey weer beter en dat is het belangrijkst.

Ik heb geen idee wat voor voer hij nu krijgt, ik denk die dure die jij noemde. Ik heb nog een valkje dus die zal ik dan dus ook om moeten zetten, is dat moeilijk of gaat dat vanzelf?

Het is wel erg sneu nu voor mijn andere valkje, die is niet zo aanhankelijk als Bailey en is dus nu heel eenzaam. Ze maakt helemaal geen geluid meer en zit heel de dag voor een spiegel (heb ik tijdelijk maar even in kooi gehangen). Als zij het maar nog 2 daagjes trekt...Als jelief tegen haar praat dat wordt ze wel wat vrolijker, maar wij zijn altijd de hele dag weg.....

Pfffff eindelijk die buikpijn weg zeg...wat een week, ik hoop dit echt nooit meer mee te maken ik wordt er echt helemaal gek van!!

Groetjes!!!
Vraagje nog, als je pitjes en dat pellet voor ophangt, eten ze dan wel van dat pellet voor (dacht dat dat minder lekker was..)?

margreet

hallo Gonda,

Wat fijn dat het zo goed gaat, nog even geduld dan mag je hem ophalen, je andere valkje zal ook blij zijn, komt vast goed met die twee.

groetjes Margreet

trienke

hoi

ik ebn blij voor je dat het weer beter met je vogeltje gaat

groetjes Trienke

Gonda

Hoi allemaal,

Heeeeel erg bedankt voor al jullie steun en adviesen de afgelopen week........echt tegek dat er zoveel mensen zijn die met je meeleven...!!
Als hij weer thuis is zal ik weer leuke foto's maken en erop zetten, eigenlijk vind ik dat Bailey wel de titel valkje van de maand verdiend, maar dat vindt natuurlijk iedereen hier van zijn eigen valkje en zo hoort het ook, ha ha!!!!

Heel veel groetjes!!

Kirsten

Hoi Gonda,

Wat een heerlijk nieuws!,. geniet maar weer lekker van je mop straks, snap dat dit een moeilijke week voor je was

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

bobbie

Hallo Gonda,

Heb hier alles wel gevolgd, niet gereageerd. Ik heb heel blij voor je dat je vogeltje weer thuis komt.

Die dierenarts is een erge voorstander van pellets. Ik geef mijn papegaaien 100% pellets en mijn valkparkieten 90%, inderdaad ook van Harrison's. Dat koopt hij in. Ik haal het bij mijn eigen dierenarts.

Zelf heb ik ze er aan gewend door steeds minder zaad te geven en steeds meer pellets.

Dus:

30% pellets   70% zaad 2 dagen
50% pellets   50% zaad 2 dagen
60% pellets   40% zaad 2 dagen
70% pellets   30% zaad 2 dagen

enzovoort, tot je op de gewenste hoeveelheid zit. Ik denk dat Bailey nu al is overgezet. Het fijnste zou zijn als je je andere valk nu ook al over zou kunnen zetten op pellets.

Succes ermee.

Groetjes, Nel :)

inneke

hey gonda,ik heb alles gelezen en ik vind het erg dat je valkje zo geleden heeft maar ben heel blij dat hij terug ok is en naar huis mag,ikzelf heb ook een valkje niet tam maar wel al heel oud,kokoriena is even oud als ik 16.ik hoop dat uw valkje ook zo oud wordt ;)

Gonda

Hoi allemaal!
Bailey is ondertussen alweer een paar daagjes thuis en hij is alweer even ondeugend als eerst, haha!! Echt onvoorstelbaar joh om hem weer zo te zien! Ik moet hem nog wel bijvoeren met pap, maar dat is puur omdat hij nog 10 gram moet aankomen verder is het helemaal oke. Volgens dokter Hooijmeijer heeft het puur aan het voer gelegen en heeft hij geen virus of schimmel bacterie gehad...met zijn nieuwe voeding zou alles goed moeten gaan!!!
Hij is idd over op harrison bird food en hij eet zijn pootjes erbij op zo lekker....mijn andere valkje heeft het er nog wel moeilijk mee, maar hopelijk gaat ook zij het lekker vinden!Verder mag hij geen knabbelstokken of gierst meer, maar dat ga ik gewoon vervangen door extra veel fruit en groente en de stam van een appelboom om op te knabbelen!!

Nog een vraagje Nel, bedankt voor de tip van het voer, maar als ik die nieuwe korrels in het voer doe laat ze die toch gewoon liggen of heb jij daar andere ervaringen mee??

Groetjes allemaal en tot mails!!

Gonda

Ps. Moderator, dit item mag (gelukkig) verplaatst worden naar een ander forum aangezien Bailey weer (bijna) beter is en het geen speod geval meer is!!!
Dankjewel!