12 mei 2025, 01:37:10

vleugelpennen afknippen

Gestart door valkparkiet_ce, 30 juli 2005, 16:17:42

« vorige - volgende »

valkparkiet_ce

hallo,
ik heb een vraagje
ik ga een valkparkiet kopen maar hij kan moeilijk in ons huis rond vliegen.
dus ga ik zijn vleugelpennen afknippen (ik weet dat hij daar niks van voeld)
maar gaat hij dat erg vinden dat hij niet kan vliegen ???

vriendelijke groeten,
cedric

alvast bedankt

Brede W

Hoi Cedric,

het kan goed zijn om een vogel te kortwieken (gevaarlijke omgeving, tam maken). Je vogel zal er wel even aan moeten wennen, vooral de eerste paar dagen.

Heb je ervaring met kortwieken? Zo niet, laat het dan in ieder geval de eerste keer door een dierenarts doen, daar kun je veel ellende mee voorkomen.

Groetjes,
Wendy

valkparkiet_ce

alvast bedankt wendy,
maar weet jij ook of hij nog goed in conditie kan blijven zonder te vliegen.
of gaat hij het zelfde gevoel hebben dat hij gewoon nooit vliegt en altijd in zijn kooi zit.

PS: als iemand anders het weet mag ook antwoorde hoor

groetjes,
cedric

Brede W

Hoi Cedric,

waarschijnlijk zal je valkje wel wat zwaarder zijn/worden dan een vliegend valkje. Maar dit kun je ook wel bijsturen met de hoeveelheid en soort voeding (niet te veel vette dingen zoals zonnepitten) en door hem zoveel mogelijk lichamelijk bezig te laten zijn met behulp van speeltjes e.d.

Bij mijn eigen valkjes heb ik gemerkt dat ze er per vogel anders op reageren. Een van mijn valkjes maakt het vrij weinig uit of ze al dan niet kan vliegen en mijn andere twee valkjes willen wel graag vliegen. Dit merk ik dan als ze los zijn, in de kooi merk ik weinig verschil.

Groetjes,
Wendy

valkparkiet_ce

Hartelijk bedankt voor de informatie ;)
groetjes

Karin

Eh, ik ben er wat minder positief over : waarom een vogel nemen als hij niet in huis mag vliegen ? Hij heeft die vleugels niet voor niks. Ik zou een valkje alleen maar kortwieken bij problemen ( bijv. niet tam krijgen enz. ), maar anders niet hoor. Misschien kun je dan beter een ander huisdier nemen die niet vliegt.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

valkparkiet_ce

hallo ik heb je bericht gelezen.
het is gewoon om te laten weten dat ik het gelezen heb
toch bedankt voor de informatie.