26 mei 2025, 00:43:26

doorgefokte cinnamon lutino

Gestart door Roosje, 27 juli 2005, 15:47:57

« vorige - volgende »

Roosje

mijn chico is niet echt perfect, hij heeft een vergroeid nageltje en een kaal plekje achter op zijn koppie, ook sluit zijn bekje niet helemaal goed. als hij nu met chickie, een zeer volmaakte wildkleur kindjes krijgt, dan is de kans toch wel groot dat die deze afwijkingen niet hebben?? voordat ik chico meenam, wist ik dit niet.

Karin

Ik zou niet met hem gaan kweken. Je moet altijd van goede en gezonde valkjes uit gaan als je wilt kweken. Zo krijg je de meeste kans op mooie gezonde sterke jongen. Dat nageltje is tot daar aan toe, dat kan in het ei zijn gebeurt of als piepkuiken, maar dat bekje wil je niet vererven. Vergelijk het maar bijvoorbeeld met een hond met heupdysplasie of een andere afwijking. Daar ga je ook niet mee kweken. Gewoon houden als knuffelvalkje en er helemaal van gaan genieten  ;)

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Roosje

27 juli 2005, 16:17:55 #2 Last Edit: 27 juli 2005, 16:31:26 by Roosje
maar...hij is en chickie zijn errug verliefd...moet ik hem dan apart zetten? en het is geen probleem voor hem hoor, eigenlijk zie je het alleen als je heel goed kijkt, dat er een klein spleetje overblijft...
Op de volgende foto zie je het wel. Verder issie heel mooi :)
Misschien kan ik ook het eerste nestje afwachten (als die er komt) dan weet ik zeker of het wel of niet vererft.

Karin

Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten Roosje, maar zelf zou ik nooit kweken met een valkje met een afwijking. Als je kweekt probeer je natuurlijk altijd mooie, gezonde stevige jongen te kweken en neem je dus ouders die dat zelf ook zijn.  En verliefd zijn is geen probleem hoor, gewoon geen broedblok ophangen en als er toch eitjes op de grond gelegd worden vervangen door nepeitjes  ;D

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Roosje

hmm okee bedankt. wat jammer, hij is zo leuk :'( nu weet ik niet zo goed wat ik met hem moet...die arme chickie wilde zo graag kindjes van hem.

Roosje

Brede W

Of misschien kan je altijd nog een keer eitjes van een ander valkje onder chico en chickie leggen.

Roosje

Wow! dat ik daar nooit aan heb gedacht...dat kan ook inderdaad, hebben ze toch het idee dat het van hunzelf is.

Brede W

Daarom, kunnen je valkjes lekker moederen en vaderen zonder het risico dat ze hun genen doorgeven :D:D

moonwitch (diana)

hoi roos

kan het niet zijn dat zijn onder snavel iets te ver is doorgegroeid.
zo op het eerste gezicht zie ik niet echt een afwijking.
groetjes diana
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Roosje

hmm dat zou ook kunnen. ik vind het inderdaad ook niet echt op een afwijking lijken, bovendien heeft hij er geen last van. en gezien zijn omhooggegroeide teentje, heeft hij misschien gewoon wat vergroeinkjes gehad als kuiken. verder is het een prachtige, gezonde en gezellige vogel. dus ik zit er echt aan te denken om ze misschien toch gewoon één keer lekker te laten gaan. maar voorlopig zit heinrich er nog steeds tussen dus we zien wel :)