6 mei 2025, 23:15:14

Voedermijt, wat nu gedaan??

Gestart door Annouschka, 20 juli 2005, 06:53:15

« vorige - volgende »

Annouschka

20 juli 2005, 06:53:15 Last Edit: 20 juli 2005, 07:17:41 by Annouschka
Hoi,

ik had de laatste week al opgemerkt dat er in de keukenkast af en toe een klein, langwerpig zwart beestje zat.  Mijn vriend dacht dat ze uit de afvoer kwamen in de keuken.  Gisteren zag ik ze bij de vogelkooi.  Ik dacht dat ze luis hadden en heb Chewy (mijn lutino) erop nagekeken, zonder resultaat.
Nu ben ik bezig met de keukenkasten aan het uitkuisen en er stond nog een zak wildzang voer voor de vogeltjes buiten.

Deze stond niet goed afgesloten :-[
Toen ik erin keek, zag ik dat het voer aangevreten was :o

En toen zag ik het voer bewegen en daarin zaten dus die kleine zwarte beestjes :o  Met honderden dus :-X :-[

Maar nu is mijn vraag: wat zijn dat voor beestjes? het zijn geen larven en geen motjes (denk ik toch) aangezien het zwarte langwerpige beestjes zijn.  Gelukkig staat het voer voor de birdies in een andere kast maar ik ben toch  van plan om een deel weg te gooien ( het grootste deel bewaar ik boven ;) daar kunnen die vieze beesten niet bij)

Wat moet ik nu doen??  De vogelkooi uit elkaar halen en ontsmetten?? Kan het kwaad voor de birdies??  Kunnen ze er ziek van worden??
Wat schaam ik mij :-[ dat ik dat voer niet goed heb afgesloten.

Ik heb er wel geen foto van, van die beestjes.

groetjes

Annouschka

Hoi,

heb even op de site rondgeneust en het is dus wel degelijk voedermijt, het zat ook in de zak kattevoer van 20€ >:( die nog maar pas open is, mss komt het wel daar niet vandaan? :-\

Maar, nu de vraag, wat moet ik doen?? Moeten mijn huisdieren hiervoor behandelt worden??

groetjes

Kirsten op haar werk

Hoi hoi,

Voedermijt ken ik eerlikj gezegd niet, maar het lijkt mij niet schadelijk voor je dieren als ze er niet van gegeten hebben. Ook al hebben ze er wel van gegeten, lijkt het mij dat dit gewoon weer eruit komt. Als je bij je vogels verder niets op hun verendek ziet en ze verder gewoon gezond ogen, zou ik niets doen. Bij twijfel kan een telefoontje naar bijv. Dr Feld of je eigen dierenarts natuurlijk nooit kwaad.
En je moet je niet schamen hoor,. zoiets kan ons allemaal gebeuren,. ongelukjes zitten in een klein hoekje en we hebben allemaal het beste met onze dieren voor.

Groetjes
Kirsten

Annouschka

Hoi,

het kwam dus wel degelijk uit de zak met zaadjes voor de vogeltjes buiten.
Ik heb m'n DA gecontacteerd en ze zei dat ik alle kasten moest leegmaken, inspuiten met insecticide en dan ontsmetten.

Jullie kunnen jullie vast voorstellen dat ik tot gisteravond bezig ben geweest met alles af te wassen (potten, pannen, bewaardozen enz..)
Dan de kasten ingespoten, een uurtje laten intrekken, dan ontsmet en dan alles terugplaatsen.
Gelukkig heeft m'n vriend gisteravond geholpen toen ie thuiskwam van z'n werk :-*
Vanmorgen heb ik er nog een stuk of 2 gevonden op de plafond welliswaar maar toch, het zijn blijkbaar hardnekkige beesten.
Het voer + al ons eten dat openstond (chips, koekjes..) heb ik moeten weggooien van de DA (wel goed voor de lijn ;D)  maar ja, als ze wegblijven is het voornaamste.

Dit is weeral een les die ze me geen 2 keer zullen moeten leren.  Van nu af aan wordt ALLES maar dan ook alles afgesloten voor we het weer opbergen dmv een lasapparaatje dat stond te verstoffen in m'n kast :-[

Oh ja, wat ik dan nog tegengekomen ben: ik ging naar de dierenshop, ja die beruchte >:( (ppgz) >:(, omdat ze daar alles hebben, ik loop nu wel niet meer langs de vogelafdeling want ik ben als de dood dat ik het weer ga meenemen.

Ik kom bij de pellets en het eivoer, daaronder staat het schepvoer, open en bloot >:(, en wat zien mijn oogjes daar: in 1 van die bakken, krioelde het van de voedermijt!! :o
Ik heb toen maar geen eivoer + pellets meegenomen, alleen maagkiezel, grit en sepia.
Ik kom aan de kassa en meld het aan de kassierster en wat was haar antwoordt: 'Ja, met die warmte komt dat naar boven en we kunnen daar niks aan doen'!!! :o >:( Mijn argument om alles af te dekken + schoon te maken en dat de kwaliteit van het voer zou verslechteren, werd gewoon weggelachen.  Wel nu, maandag is mijn eerste werk, bellen naar het ministerie van volksgezondheid >:( want dit kan toch niet?!

groetjes
Annouschka

Kirsten op haar werk

Hoi Annouschka,

Jeetje dat moet een werk zijn geweest zeg, pff en wat fijn dat je vriend kon meehelpen. Wat een ondiervriendelijke winkel is dat zeg,. niet te geloven en dat ze dan ook nog gaan lachen! >:(,. Ik zou inderdaad actie ondernemen en anders zelfs op de deur van de diershop een formulier ophangen!,. echt niet te geloven, die zouden het besten met dieren voor moeten hebben, jeetje wat zit er toch een verschil in verschillende winkels.

Ik hoop nu dat je er vanaf bent,. Wel vroeg ik me af of het nou wel of niet schadelijk voor je dieren kon zijn,. heeft de arts je dat nog gezegd?

Groetjes
Kirsten

Annouschka

Hoi,

ja zeg dat wel, wij waren echt bekaf maar alles is nu eens ontsmet geweest, ik hoop echt dat het maar een paar overlevenden waren die ik vanmorgen gevonden heb :-\

Het is in principe niet schadelijk voor de valkjes, ze hebben er wel degelijk van binnengehad want het zat op de pellets ook >:(  maar, ik mag, als ik niet gerust ben, ze altijd eens ontwormen, het is toch alweer een paar maanden geleden dus dat ga ik binnenkort even doen.

Ik weet het, ik ben een schijterd daarin maar ik zit me dan de vreselijkste scenario's in te beelden dat er larven ofzo in m'n vogels terechtkomen en dat ze daardoor wormen krijgen, ben nog steeds heel bang dat ze terug gaan ziekworden :(.

groetjes

Rianne

Wat stom dat ze er niks aan deden in die dierenwinkel! Straks zit het door al hun voer heen, en kost het ze nog meer om alles te verversen! Gelukkig kan het geen kwaad voor je valkjes, maar je hebt er wel een hoop werk aan gehad zeg...

Ivy

Hoi Annouschka!
Maak je niet te veel zorgen. Ik denk dat ze meer vervelend zijn dan gevaarlijk.
Ik had ook vorige jaar even heel erg last van - ik ontdekte dat ze in ongeopend zakje met snoepstaven van Hudivo zaten >:(.
Ze zaten in het plastic verpakking en ze hebben een paar gaatjes ingevreten om eruit te kunnen. Ze hebben dan in de kast eitjes gelegd - het is zo'n Ikea kast en er zitten langs de kant van die gaatjes, zodat je je planken op elke hoogte waar je maar wil kan zetten. Die gaatjes hebben ze gebruikt om eitjes in te leggen, ze hebben ze dichtgeplakt met witte spul.
Eitjes moet je eigenlijk gewoon zelf kapot maken, dus ik vrees voor jou, dat je ze komende dagen nog tegen gaat komen als het ze gelukt is om ergens eitjes leggen waar je niet bij kon.
Het is echt een plaag, ik heb nog maanden daarna af en toe een motje gezien! Ik hou sindsdien alle vogelvoer afgesloten in plastic bakjes, want ik zag dat ze door een zakje zo hun weg kunnen doorvreten... Misschien een tip?
En ja, met de dierenwinkel - het is zo herkenbaar... Ik koop nooit schepvoer, je weet echt nooit wat er in zit. Ik snap niet dat het nog ver/gekocht wordt...

Succes verder met het gevecht tegen die lelijkerds!
Ivy

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Annouschka

Hoi,

ja, ik heb er vanmorgen weer een paar gezien >:(  Alles wat ik zie pak ik en spoel ik door in de gootsteen.  We hebben nogthans alles in de keuken met insecticiden bespoten :-\  Maar het zijn blijkbaar hardnekkige beesten :(

Alles zit al in potjes hoor ;)  ik zou niet nog eens willen dat ik alles moet weggooien >:(
Ik koop ook nooit schepvoer maar aangezien de pellets en het eivoer erboven stonden durfde ik die ook niet mee te nemen.  Er stond zelfs een pak eivoer wat al 3 maanden over datum was! >:(

Maandag bel ik naar het ministerie, nu zal er daar toch niemand zijn naar aanleiding van de nationale feestdag gisteren, iedereen neemt de brug daar.

groetjes

Mr_Chelleke

Heb je misschien een foto van die beestjes wil graag weten hoe ze eruit zien.

Greetz Michel 8)

Annouschka

Hoi,

nee, die heb ik jammergenoeg niet, het zijn langwerpige keverachtige bruine beestjes, heel klein, maar een paar milimeter groot.
Misschien dat andere forumleden wel een foto hebben?

groetjes

Henry

Theo

25 juli 2005, 10:40:55 #12 Last Edit: 25 juli 2005, 10:44:09 by Theo
hoi,
een tip:
Al het voer wat je je vogel wilt geven eerst minimaal 2 weken in de diepvries. (zaden, eivoer, snoepstaaafjes, etc, ect)

Ik gooi alles al jaren in de diepvries en heb nergens last van ideaal ;D ;D

Theo
Theo