28 maart 2024, 09:23:08

Loeky is erg bang.

Gestart door Melanie, 2 augustus 2005, 20:54:50

« vorige - volgende »

Melanie

Sinds gisteravond heb ik een valkje. Mijn eerste.
Helaas is hij nog nooit met handen in aanraking geweest,alleen toen hij moest worden gevangen. Loeky (zo heet hij) is dus erg bang en als je hem pakt blijft hij van zich af bijten. Hij wordt ook niet rustig als je hem al een poosje in je hand hebt. Ook eten door de tralies neemt hij niet aan,hij vliegt dan liever naar een andere stok. Als ik mijn hand in de kooi stop en tegen hem praat springt hij bang naar de tralies en klimt omhoog. Wie heeft er ervaring en tips? Of gewoon alleen tips? Ik weet het ik heb hem nog maar net,maar als het zo door moet! ???

Brede W

Hoi Melanie,

allereerst als hij nog nooit in aanraking geweest is met mensen: heb geduld, heb heel veel geduld!!!
Als het een jong valkje is zal je hem makkelijker tam krijgen dan een ouder valkje.
Je moet beginnen met het winnen van zijn vertrouwen. Biedt hem trosgierst aan door de tralies, maar dring het niet op. Doe het allemaal in zijn/haar tempo. Op een gegeven moment zal hij een stapje richting die trosgierst doen, de volgende dag misschien wel twee. Zodra je hem zover hebt dat ie zonder aarzelen naar de trosgierst komt, kun je het stukje dat je door de tralies steekt korter maken (dat ie dus dichter in de buurt van je hand moet komen). Als dat goed gaat, kun je de trosgierst op je hand leggen en in het deurtje van de kooi houden. En zo steeds een stapje verder!

Heel veel succes met Loeky :D
Groetjes,
Wendy

Rianne

Hoi Melanie,

als je valkje helemaal niet aan mensen gewend is, zou je Loeky daar eerst op kunnen trainen. Is hij erg bang als je in de buurt van de kooi komt? Probeer dan de afstand te vinden waarop hij blijft zitten en praat zachtjes tegen hem. Doe langzaam aan steeds een stap naar voren tot je naast de kooi kunt staan. Ik denk dat je hem dan pas aan je handen kan laten wennen.

Melanie

Bedankt voor de reactie's,ik ga het meteen uitproberen!
Als ik alleen ben is hij niet bang als ik dicht bij de kooi kom,hij blijft dan gewoon op zijn plek zitten. Maar ben ik met mijn zusje of met iemand anders,dan vliegt hij alle kanten op!
Maar heel erg bedankt voor jullie tips!;)

Melanie

Ik ben echt heeeeeeeel erg blij! ;D
Het lijkt wel alsof Loeky een hersenspoeling of iets heeft gekregen want hij is niet van de trosgierst af te slaan! Eerst deed ik het door de tralies,en na even kijken besloot hij er van te eten. Steeds een klein stukje dichter bij mij gedaan en hij at verder en liep ook steeds weer terug naar de trosgierst. Toen deed ik zijn hokje open,stopte de trosgierst tussen mijn vingers en ook daar at hij van. Hij kwam niet op mijn hand zitten,maar dat komt later wel! Ik ben echt zo blij,het is opeens een hele verandering! :o :D

Rianne

:) Wat een leuke ontwikkeling! Geef de trosgierst alleen als je met Loeky aan het trainen bent, dan blijft het een beloning.

Melanie

Ja,dat had ik al ergens op dit forum gelezen ja!
Net ben ik weer even bij hem geweest en hij gaat nu ook met 1 pootje op mijn hand zitten als ik hem trosgierst geef.
Alleen als ik zonder trosgierst mijn hand in de kooi steek,blaast hij er naar en gaat ook meteen weg,maja,ik heb hem ook nog maar sinds maandag;)

Rianne

Doe het rustig aan, forceer niks en hij stapt vanzelf op je hand, let maar op! :)

Brede W

Wat mooi dat het al zo goed gaat met Loeky, en zoals Muppet zegt: doe het rustig aan! Je bent in korte tijd al heel ver gekomen hoor!

Melanie

Het gaat nu nog beter! Hij heeft zelfs al op mijn hand gezeten!! :)   
Lekker eten!

Hé? Wat is er?

Melanie

Huh? Ik had foto's neergezet,die stonden eerst op clubs bij een clubje waar ik lid ben. Op de foto's stond Loeky,maar nu staat er opeens zo'n poppetje van Clubs met zo'n bordje..? ???

Rianne

Je kunt foto's kleiner dan 60kb ook hier uploaden.

~Natas~

Hoi Melanie,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Het is inderdaad erg belangrijk om veel geduld te hebben met een niet handtamme valkparkiet.
Het is belangrijk om hem eerst goed aan je handen te laten wennen.
Inderdaad door je valkje met trosgierst te lokken zodat hij naar je hand toe komt en hiervan gaat eten.
Ook is het heel belangrijk om voorzichtig te zijn en niet meteen te harde bewegingen naar je vogel toe.
Ook is het van belang dat je valkje je vertrouwt en hij jou als baasje ziet.
Als je dit wilt bereiken is het belangrijk om heel zachtjes tegen je vogel te blijven praten zodat hij jou herkent aan je stem en hieop tct gaat reageren.
Als je vogel iets doet kan je hem/haar ook belonen met wat lekker dit geeft ook vertrouwen.
Succes ermee,

Natasja