6 mei 2025, 01:40:56

Hoeveel voedingen per dag?

Gestart door trezemieke, 26 juli 2005, 00:06:11

« vorige - volgende »

trezemieke

Heb een valkje dat vandaag uit nest gekomen is.
Ik zou het graag zelf voeding geven, maar weet niet hoeveel voedingen het per dag moet krijgen.
Ook heb ik dit nog nooit gedaan en had daarom graag wat richtlijnen gekregen over hoe en waar ik het spuitje moet houden.
Ik heb het geprobeerd, maar het lukt niet zo goed.
Na een paar ml wil het valkje niet meer eten en het opent zijn bekje niet meer.
Ik hou de pap warm zoals hier op dit forum wordt aangeraden.

Kan iemand mij raad geven?

trezemieke

Annouschka

Hoi,

hoe oud is het valkje precies??  Ik hoop dat je weet dat dit enorme risico's inhoudt, er sterven ieder jaar heel erg veel jongen door handopfok :(
Dus, als het nog mogelijk is, zou ik het terug bij de ouders doen en hen het laten voeden tot wanneer het zelfstanding is en niet zelf gaan proberen.
Als je het een paar keer per dag uit het nest neemt, voor een paar minuutjes, wordt het net zo tam als bij handopfok.

groetjes

Tineke

Hoi,

sinds donderdag heb ik ook een valkje, ook mijn eerste, en ook die was net uit nest,
Ik voer hem 4x per dag min. 5ml handopfok (orlux)

de 1ste x moesten we hem dwingen om uit een spuitje te eten, de 2de x snapte hij het en heeft zn snavel wijdt open als ik de spuit al laat zien.

hij moet dus even door hebben wat het is.
maar als het je echt niet lukt, of je ziet het niet zitten. en je kunt het nog terug zetten bij de ouders... doe dat.

Tara

Hoi Annouschka,

het is namelijk niet door het handopfok zelf dat de jongen sterven, maar door de te weinige kennis van mensen die handopfok doen.

Vele halen het toch, maar deze valken worden meestal door mensen met ervaring grootgebracht. Ik heb nu Seraiyo die overmorgen drie weken oud wordt, en ook vanaf dag één, geen enkel probleem gehad met de kleine.

Het is natuurlijk ook soms dat er gewoon wat scheelt aan het valkje, maar dat ze sterven door handopfok zou ik niet meteen zeggen, weldra durft niemand meer aan handopfok doen, zelfs al is het uit nood, dan sterft het valkje toch.

Groetjes, Tara

Annouschka

Dag Tara,

ja dat weet ik wel, ik bedoel ook niet dat ze sterven door de handopfok zelf maar hier is het duidelijk een geval van iemand die er geen ervaring mee heeft en daarom adviseer ik om het jong terug bij de ouders te zetten INDIEN MOGELIJK.

Ik heb er zelf 3 grootgebracht, wel niet vanaf dag 1 maar ik heb er toch al wat ervaring mee en dan nog kan het misgaan, het jong kan te gulzig zijn en dergelijke, dat weet je toch ook, dus als het voor de fun is zou ik het niet doen, er staat ook nergens bij dat het uit noodzaak is ofzo dus lijkt het mij met de reden om een handtam valkje te krijgen en dan vind ik het mis, sorry.

groeten

Tara

Hoi Annouschka,

daar ben ik het volledig mee eens, idd,
hier is idd sprake van onervarenheid, en dan zou ik ook het jong laten terugplaatsen, als het voor de fun is, ikzelf ga nooit 'voor de fun' handopfok gaan doen, dan heb je idd vaak gevolgen, als het uit nood is wel natuurlijk.

Groetjes, Tara

Karin

26 juli 2005, 18:49:06 #6 Last Edit: 27 juli 2005, 15:12:04 by Karin
Ik zou het ook niet zonder reden doen, maar als je het toch perse wilt kijk dan bij handopfok, daar staat een lijst met hoevaak enz.

En Tineke, 5 cc per keer is echt veel te weinig hoor ! 10 - 12 % van het lichaamsgewicht en een valkje wat uitvliegt is veel zwaarden dan 50 gram. Ik geef 10 - 12 cc per keer als ik handvoed.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Tineke

Hoi Karin,

na ong. 5 ml zit hij vol, dan wil hij niet meer, en ik denk dat hij ook al wat zaadjes ed. eet.
Trosgierst eet hij wel zeker.

Maar voor de zekerheid zal ik hem wegen en kijken of hij meer wil eten,  ;)

Tineke.

trezemieke

Sorry mensen als ik me verkeerd heb uitgedrukt.
Maar het volgende is aan de hand:

Ik heb een koppel valkparkieten die hun jongen voerden zolang zij in het nest verbleven.
Toen de drie oudste jongen uit het nest waren bleven zij deze ook nog voeren.

Maar de jongste ,zolang deze in het nest verbleef...hebben zij het gevoerd.
Nu is het dus ook uit het nest...en het krijgt geen voedsel meer van de ouders.

Daarom mijn vraag.

Ik heb het gisteren terug bij de ouders geplaatst...zoals hierboven werd gezegd.
Maar de ouders lopen ervan weg als het gaat bedelen.

Deze morgen zat het jonkie eenzaam op de stok, met zijn oogjes dicht en beetje opgezet.
Er zit er zelfs nog eentje zo, maar deze heb ik nog niet naar binnen genomen.
Deze bedelt ook om voedsel, maar krijgt er geen.

De oudste vogels wel!
Toen heb ik het weer binnen genomen.
En bijgevolg stel ik hier opnieuw dezelfde vraag als bovenaan.

Een beetje raad zou ik wel op prijs stellen.
En het is helemaal niet voor de fun!

Och ja: er zijn in totaal vijf jongen.

trezemieke

Kirsten op haar werk

Hoi Trezemieke,

Bol zitten is geen goed teken en ik zou denk ik deze valk ook naar binnen halen als je de mogelijkheid hebt.

Ik begrijp wel dat ze al uitgevlogen zijn,. dus zijn ze een week of 4?

Ik zou inderdaad al trosgierst aanbieden en evt ook klein beetje eivoer rullen en erbij zetten,. evt met druivensuiker erdoorheen,. (heel klein beetje) Verder zou drie voedingen per dag voldoende moeten zijn op deze leeftijd.

om 7 uur, 15.00 uur en 23.00 uur bijv.
Hou ook goed de ontlasting in de gaten.

Heb je al handopfok in huis? A21 van nutribird is te adviseren.
Verder kan je kijken of ie al wat van een lepeltje wilt eten, zo niet kan je bij de apotheel hele kleine spuitje krijgen. Via het mond/snavelhoekje heel rustig en voorzichtig en niet teveel in één keer.

Voor zover hoop ik dat je er wat aan hebt

Groetjes
Kirsten

Kirsten op haar werk

oja,. 10-15% van het lichaamsgewicht aanhouden voor de hoeveelheid per keer. Ook kan je Yakult toevoegen, is goed voor het legen van de krop en voor de darmen,. 1/10 deel van de hoeveel die je geeft mag je aan yakult toevoegen.

Zo even snel op m´n werk, misschien dat iemand anders deze info nog kan aanvullen of ander advies voor je heeft

Succes en laat even weten hoe het gaat

Groetjes
Kirsten

valkcity.nl

Karin

Als ze niet meer gevoerd worden dan inderdaad het zelf over gaan nemen, want ze zijn nog te jong om volledig zelf te eten. kijk even op de lijst hoe vaak en hoeveel, dit is een richtlijn. Sommige hebben gewoon een voeding meer nodig. Ik geef met 4 1/2 week 4 voedingen per dag 10 - 15 cc. Verder geef ik trosgierst, eivoer, brood ( bruin , met zoveel mogelijk graan en pitten ) en andijvie.

En Tineke, is de pap nog warm genoeg na die 5 cc ? Anders willen ze het nog wel eens weigeren. Probeer er toch wat meer in te krijgen, de eerste dagen is het inderdaad wat moeilijker, maar meestal na een dag of 2 - 3 gaat het ineens beter en krijgen ze meer bedelgedrag. Wat ook nog wel eens helpt is gewoon in de kooi zelf op de stok te voeren, dan pikken ze het makkelijker op. Misschien om dat een natuurlijkere houding voor ze is. Probeer eens de pap in 4 spuitjes van 2 1/2 ml te doen en zet de spuitjes in een beker warm water. Iedere keer als je een nieuwe spuit pakt even testen of het niet te heet is ( op je pols of lip, moet ongeveer 39 graden zijn ). Zo blijft de pap warm en eten ze het beter.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Tineke

Hoi,

Amor (mn valk) is 80 gr en ong 5 wkn oud.

en ja de pap is warm genoeg, ik gebruik 1 spuit en die vul ik steeds bij, ff in warm water, CONTROLEREN of het niet te warm/koud is en dan geef ik het hem.

ik voer hem gewoon buiten de kooi, dat is minder gestuntel.

Karin

Probeer het eens in de kooi... heel raar, maar hier schijnt het te helpen bij lastige eters. Hang gewoon een stok zo dat je er makkelijk bij kan. 80 gram is niet echt veel, maar ook niet veel te weinig. Madelief is 4 1/2 week en 98 gram. Maar het kan natuurlijk een kleiner type zijn.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Ria gast

Hallo,

In principe is die 80 gram ook niet slecht hoor. Een volwassen valk weegt gemiddeld tussen de 80 gram. Dus over het gewicht zou ik me niet erg druk maken mits ie niet schrikbarend afvalt.

Je kunt de gewichten van een valkje in het nest bij de ouders niet vergelijken met een handopvalkje.

Ria