29 maart 2024, 14:11:20

'rij' gedrag?

Gestart door Mango, 19 juli 2005, 17:11:31

« vorige - volgende »

Mango

Hallo,

Mijn valkparkiet van zo ongeveer een half jaar oud doet sinds 2 weken wat vreemd. Hij is alleen, ik haal hem er dagelijkds uit en geef hem dan veel aandacht. Hij eet goed, drinkt goed en is hartstikke lief en tam.
Ik zal even de situatie schetsen: In het midden van de kooi hangt een klim/bijt touw, en ongeveer 5 centimeter daarvandaan hangt een van zijn stokken. Nu sinds 2 weken staat hij meerdere malen per dag met 1 pootje op het stokje, en met het andere pootje hangt hij dan in het touw. Dan maak hij een soort van wrijfbewegingen tegen de stok aan. Zijn staartveren staan van wat gespreid.
Is dit een vorm van 'rijen'? Of is het iets anders wat jullie weten? En uiteraard: is het erg dat hij dit doet?

Groetjes, Suzanne

Vicky_1

Hoi!

Ik heb hier ook twee "mannen" en zij doen net hetzelfde.  De ene doet het op z'n ladder in z'n kooi en de andere zoekt een lekker plekje op het deken in de zetel als hij uit zijn kooi is.  Ze zitten dan met hun kont over de ladder of het deken te wrijven tot ze hun hoogtepunt bereiken (als ze niet gestoord worden tenminste  ;) ).  Ze maken dan ook van die kleine piepgeluidjes zo van "mm, dit vind ik wel lekker!"  Het kan helemaal geen kwaad hoor, het is gewoon een typisch kenmerk van een mannelijke valkparkiet!  :)

Annouschka

Hoi,

ik heb 5 valkjes waaronder 4 (denk ik) mannen en 1 popje, je raadt het al, slechts 1 van die mannen komt aan zijn trekken zeg maar en wat moet de rest dan??  Juist, 2 op het touw en 1 op mijn hand :D :-X :-[
Het is heel normaal hoor, onze Solo is nu zo'n 5 à 6 maal per dag bezig met zichzelf te bevredigen, t'is broedseizoen he, dan doen ze dat denk ik meer dan anders :-\

groetjes

Petra en Cheeky

Cheeky van ons kan er de laatste tijd ook wat van! Dan zit hij in de schommelring en zet zich met een pootje af tegen de stok en wrijft heen en weer.... Aan de geluidjes te horen, vindt-ie het zalig! Dusss..... niks aan de hand, hoort bij de mannetjes!

Groetjes,
Petra