4 mei 2025, 23:40:11

Voeding.. wat moeten we doen????

Gestart door Bianca brunn, 16 juli 2005, 22:14:26

« vorige - volgende »

Bianca brunn

hallo..
wij hebben een nest van 3 valkjes gehad.. waarvan het middeltje jong gister is overleden  :'(  :'(  :'( 
Maar doordat de man de jongen aanviel hebben wij hem appart moeten zetten :( kan hij nu erg eenzaam worden? Want als wij hun bij elkaar in de zelfde kamer zetten dan gaat ze niet meer bij de jongen.
nu voed ze de oudste naar mijn idee heel erg veel en de jongste die donderdag middag is geboren helemaal niet meer.. ( tot een Héél klein beetje )

nu ben ik hem aan het handvoeden, maar ze houd hem nog wel warm..
Nu mijn vragen:
-hoe lang moet ik hem blijven handvoeden? en hoe wat zijn de preciese tijden? ik doe het nu om de 3 uur.
-is er een kans dat ze het weer van mij over neemt??  ???   of laat ze het jong in de steek?
- Is het verstandig dat ik het jong eruit haal en hem in een appart kooitje zet?
- Waneer is het niet meer risicovol om de man weer bij de jongen en de pop te laten? in de zelfde kooi?
Groetjes en alvast bedankt Bianca..

Ps: wij hebben geen nestkast want we hadden nog nooit bevruchte eieren gehad dus namen aan dat we die ook niet zouden krijgen.. ze ligt op de grond.. daar hebben wij een nestje voor haar gemaakt van zaagsel.

leoni

hallo

je kan hier even kijken voor de tijden en hoeveel en tot waneer het staat bij handopfok en dan het onderwerp Schema handvoeding en temperatuur.
verder kan ik niets beandwoorden. maar ik zou zelf het jong er wel in laten liggen als het warm gehouden word.

groetjes leoni

Bianca brunn

dank je wel!
dat kon ik niet zo snel vinden hehe..

groetjes!

Paul

Hoi Bianca,

De tabel die ik geplaatst heb is maar een beetje een hulpmiddel en zal niet helemaal kloppen met wat je vaak meemaakt.
Het beste kan je hem wegen en dan 10 tot 15 % van zijn gewicht aan voeding geven.
Morgen is dag 5 en dan zit je op 1 tot 1,5 ml ongeveer en hij zal tussen de 10 en 15 gram wegen morgen normaal gesproken.
Ik ben er ook twee aan het voeren vanaf de eerste dag dat ze zijn uitgekomen en die zijn nu 6 weekjes dus dat kan prima lukken.
Zorg in elk geval dat de krop zeker elke dag 1 keer helemaal leeg is dat is erg belangrijk.
Ik heb bij elke voeding gewacht tot de krop leeg was dat werkt ook goed alleen komen ze iets minder snel aan.
Als je ze in de nacht helemaal laat legen dan heb je ook nog een prima nachtrust en dan valt het voeren best wel mee.
Ik zou hem in elk geval wel bij de moeder houden voor de warmte na 10 tot 14 dagen zal de moeder er ook minder op zitten zal je zien en na 3 weken kunnen ze zich al aardig warm houden als ze al veertjes hebben.
Je hebt altijd kans dat de moeder weer het voeren gaat overnemen dus daarom alleen is het al goed om ze bij de moeder te houden.

Groetjes, Paul

tommy

hoi

Ik zou toch een nestblok in de kooi zetten.
Dan doe je daar wat zaagsel in en dan leg je de jongen in het blok met de eitjes. Dus het hele legsel wat op de grond ligt in het broedblok.
De pop vind haar jongen wel weer door het gepiep van de jongen.
Laat de man er ook gewoon bij zitten tenzij hij de jongen echt verwond.
Valkparkieten kunnen een beetje onhandig zijn met voeren. Dat zien wij dan aan als lelijk doen.
Als de man echt met de jongen gaat slepen dan moet je ingrijpen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Als de jongen en de pop en de man in het broedblok zitten zal het ook een stuk rustiger zijn voor ze. Waardoor ze makkelijker tot een voeding over gaan.

grt Annemieke

Bianca brunn

De pop voert de het jong wel weer een beetje maar nog echt helemaal niet zo als het moet..
dus ik voer hem, als ik zie dat ze krop leeg is en ze wil em niet voeden, zelf wat bij.

maar een nestkast dat zet ik er maar niet in.. lijkt me niet verstandig ( het gaat nu toch goed? ) en ik ga zeker de man er niet bij zetten.. 1 jong is er al overleden..

maar bedankt voor jullie hulp! :D ik hou in ieder geval de gene die ik nu met de hand voed.. ( als ie het overleefd  ::) )

groetjes!