6 mei 2024, 03:56:44

wil geen groente eten etc.

Gestart door Lambert, 17 juli 2005, 11:06:28

« vorige - volgende »

Inger m

Hoi Eefje,
Tja als ze alleen zaden eten, heeft dat uiteindelijk wel tot gevolg dat ze evt gezondheidsproblemen kunnen krijgen. Voer jij op maat? Oftewel...geef per dag precies de hoeveelheid die nodig is, zodat ze niet alleen het lekkerste opeten. Ik geef zelf zo weinig voer, dat de bak aan eind van de middag leeg is en evt bijgevuld moet worden. Alle vogels eten dus ook eivoer en groenvoer etc.

Verder zou je kunnen proberen ze over te zetten op pellets. Dit is beter dan alleen zaden.

Als je groente probeert bij te geven, geef dan eens minder zaad en stukjes gesneden groente. Geef steeds wat meer groente en minder zaad, zodat ze leren dat groente ook lekker is. Vaak is het een kwestie van onbekendheid dat ze het niet eten in combinatie met een overaanbod aan voer dat ze wel gewend zijn.

Zelf ben ik geen voorstander van vitaminepreparaten, omdat daar ook nadelen aanzitten. Bovendien zorg afwisseling van voeding ook voor een goede omgevingsverrijking en zorg ervoor dat ze veel met voeding bezig zijn.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

eefje nieuwenburg

ze krijgen 3 schepjes en daar doen ze dan 2dagen mee met z'n 2e,dan zijn alle zaadjes gepeld maar ik kan dan zien dat niet al het eivoer op is.
Ik heb een grote glazen pot staan waarin ik 1/3 deel gewoon zaad doe,1/3 eivoer en 1/3 xtra vital,dit hussel ik door elkaar heen en hier krijgen ze dus elke 2dagen 2(soms4)schepjes van.
Het voer zit trouwens goed afgesloten hoor dus word niet oud ofzo(staat niet lang genoeg om oud te worden in de pot)
Ze knabbelen wel aan de paardebloemblaadjes en ik heb witlof geprobeerd en hier was ook aan geknabbeld maar niet echt gegeten.
Nou ja het zal wennen zijn maar ik blijf het wel proberen.
mogen ze sperciebonen?want die wilden ze ook niet toen ik dit probeerde.
groetjes eefje

Theo

25 juli 2005, 10:18:43 #17 Last Edit: 25 juli 2005, 10:32:14 by Theo
Hoi,
Opzich denk ik dat als je valkje geen groente en fruit wil eten het niet zo'n probleem is, je moet wel kijken naar het andere voer.
Als het voer wat je valk normaal krijgt genoeg afwisseling heeft (verschillende zaadjes en eivoer) en je af en toe wat vitamine druppeltjes door het water doet. Je Valkje echt geen tekort krijgt aan vitamine en mineralen. Ook zou je af en toe een snoepstaafje in de kooi kunnen hangen daar zit natuurlijk ook van alles op
Ik ben wel van mening dat je je eivoer door het voer moet mengen(ik voer op maat) maar dat is een kwestie van gewenning en wat je zelf handig vind.

Pino eet ook geen groente en fruit en ik ben al heeeeel lang geleden gestopt met het geven van groente en fruit en Pino is in prima gezondheid.

Groet Theo
Theo

Roosje

ik heb op dit moment echt van alles in mijn binnenvoilere hangen, snoepstaven, trosgierst, eivoer, mineralen, maagkiezel,grit, kalk en voer in overvloed. dit doe ik omdat ik net 2 nieuwe valkjes heb waarvan 1 een reis heeft gemaakt van 12 uur. bovendien zitten ze alle 4 in een prachtige nieuwe binnenvoilere en dit is natuurlijk even wennen. als ik zie dat ze allemaal weer op hun gemakje zijn, wat al aardig lukt, dan ga ik weer over op de normale routine. Gelukkig heeft de vogel die uit de dierenwinkel komt ook daar al vaak sla gekregen dus dat gaat er wel in! ook wortel is een favoriet hier. dat verkiezen ze zelf voor trosgierst en snoepstaven. maarre, in die snoepstaven zitten toch ook aardig wat verschillende zaden en vitaminen?

Theo

Hoi,
Zeker zit er in de snoepstaven veel zaden. je kunt kiezen uit verschillende soorten (smaken) voor de afwisseling. Dus die groente/fruit krijgen ze wel binnen.
Ik meng mijn zadenmengsel bijvoorbeeld ook regelmatig aan met zakjes waarin extra fuit zit. Niet dat ze er (veel) van eet, omdat dat altijd overblijft en ik het kan weggooien.

Theo
Theo

eefje nieuwenburg

wat ik me afvroeg is het volgende.....
ik zat vanmiddag mijn warme prakje te eten en toen kwam teun erbij zitten en wat doet ie?
hij gaat van mijn eten zitten snoepen,de aardappels wel te verstaan.
Is dit schadelijk voor ze?want hij ging zelfs op mijn bord zitten en toen ik een stukje in hun badje legde wou hij wel op het randje gaan zitten terwijl hij normaal panisch is voor water.
Groetjes eefje

Inger m

Hoi Eefje,
Een valkparkiet kan het beste gewoon vogelvoedsel eten, maar een beetje mensenvoedsel kan geen kwaad (zeker niet als jezelf gewoon gezond eet  :)). Aardappel kan bestwel in beperkte mate. Met vet en zout voedsel oppassen, want het is vaak net te veel voor de vogel. Met koffie/ thee, chocolade etc erg oppassen.

Hoi Theo,
Ik kijk zelf liever op de langere termijn naar effect van voedsel. Ik doe het altijd zo en dat gaat altijd goed...is voor mij een dooddoener...nl totdat het fout gaat.

Je kunt bij wijze van spreken 100 soorten zaad voeren, maar dat heeft geen toegevogde waarde, zolang zaden opzichzelf bepaalde voedingsstoffen niet bevatten. De dierenwinkel verkoopt mss fruitstaven met zaden enzo, maar dat bevat meer kleur en smaakstoffen dan fruit etc. Meer goed voor de kassa van de dierenwinkel dan voor de vogel.

Een vogel kan prima leren om groente en fruit te eten. Het beste van jongsafaan. Al mijn vogels eten het en das omdat ze het gewend zijn en beperkt zaden te eten krijgen.

Ik ben geen voorstander van vitaminedruppels, omdat veel mensen eigenlijk geen idee hebben wat een vogel nodig heeft en bepaalde vitamines kun je ook overdoseren. IUk heb hierover al een uitgebreider topic geopend, dus ik ga dat hier niet herhalen. Zelf denk ik dat er gewoon nog veel te weinig bekend is over vogelvoeding en dat men algauw denkt het zit wel goed...

Daarbij heeft een kweekvogel die buiten zit (zoals mijn vogels) ook weer een ander voedselpatroon dan een binnenzittende huiskamervogel. Ikzelf probeer veel te weten te komen over vogelvoeding, omdat dit de basis van de vogel is.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

judith

Hoi allemaal, Ik reageer nog even op een eerder berichtje. Het valt mij enorm tegen dat een winkelier niet de juiste informatie verschaft bij de aankoop van een valkparkiet.
Ze hadden tegen ons gezegd dat het 2 mannetjes waren, dat vogelzaad voldoende was en de rest alleen maar extra en dat ik gewoon vogelzand kon gebruiken in de kooi en verder niets extra's. Over verkeerde voorlichting gesproken!!!!

verder hebben ze mij een houtstok verkocht voor als ze gaan broeden... bleek ook al niet te zijn. Wie kun je nog wel vertrouwen dan????

groetjes judith

Theo

Middag,
Niet alle dieren winkels zijn slecht op de hoogte van vogel voer het ligt er denk ik aan bij wie je het koopt. Ik denk dat het komt dat als je het voer bij een "gewone"dieren winkel koopt hij/zij daar minder van op de hoogte is omdat hij overal wat van moet weten. Ikzelf koop mijn voer bij een dierenwinkel die alleen vogels heeft en als bijzaak nog een beetje honden en kattenvoer verkoopt. Dit soort winkeliers weet vaak net iets meer over vogelvoer Om nog even op mijn eerder opmerking terug te komen. Toen ik tig jaar geleden mijn Pino moest achterlaten bij Hooijmeijer(ze kreeg daar therapie ect) kreeg ik het advies om parkiet zaad en groot parkiet voer te mengen. En dit dan weer per dag te mengen met eivoer en een snufje maagkiezel.
Toen wilde Pino ook al geen groente en fruit eten. Volgens Hooijmeijer was dat ziet zo'n probleem. Nu zie je maar hoe snel dingen veranderen.

Theo
Theo

Rianne

Hey,

Tinco hier krijgt voer van Cochini (of zoiets) gemengd met zaadvoer waarvan ik het merk niet weet. Af en toe krijgt hij komkommer, witlof of appel, maar vaak vergeet ik het.... Elke 2 dagen krijgt hij nieuw voer, dus de eerste dag kan hij nog kiezen en de tweede dag moet hij het doen met wat er nog in zit. Als ik dit topic dus lees, zou hij veel meer groenvoer moeten krijgen, klopt dat?

Inger m

Hoi Theo,
Ik verwacht dat je het advies van zaden mengen niet meer zult krijgen bij Hooijmeijer, aangezien dat zo'n beetje de grootste anti-zaden lobbyist is die er is  ;) Hij verkoopt Harrisons pellets uit Amerika en dat wordt gepromoot door de kliniek voor vogels (Hooijmeijer). Zaden bevatten nl een groot deel van de belangrijke voedingsstoffen niet. Neem dan alsnog contact op met Hooijmeijer als je hierover meer wilt weten.

Momenteel geef ik Harrisons pellets gemengd met zaden en dit wordt beide goed gegeten. Wat betreft veranderingen komen deze ook voort uit onderzoek. Inmiddels blijkt uit diverse onderzoeken dat zaden een groot deel van de belangrijke voedingsstoffen niet bevatten. Op de langere duur lijdt dit tot gezondheidsschade.

Hoi Muppet,
Regelmatig groenvoer is erg belangrijk. Als de vogel dat weinig eet zou je kunnen overwegen om bv. pellets bij te gaan geven.

Hoi Judith,
Voor goed advies omtrent vogels kun je beter niet bij de dierenwinkel terecht. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar aan de hoop rotzooi en slechte huisvestingsystemen die er wordt verkocht, denk ik dat het de winkelier in de eerste plaats draait om geld...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.