20 mei 2024, 23:52:29

wil geen groente eten etc.

Gestart door Lambert, 17 juli 2005, 11:06:28

« vorige - volgende »

Lambert

Mijn valkparkieten weigeren groente en fruit te eten. Ik heb ze overgenomen van iemand die ze alleen maar vital voer gaf of zoiets. het gekke is ze zien er prachtig uit eten echt alles uit de zaadbakjes op. Ik geef ze namelijk anderhalve eetlepel per vogel en hun veren pakjes glimmen mooi in de zon zegmaar. Is dit dan zo voldoende?Ik meng wel nu ook een fruitmix erdoorheen en dat eten ze ook er zit gedroogd sla in lijkt het wel hi hi. Ik heb ze nu een half jaar ik heb wortel sla alles geprobeerd(ECHT ALLES) Ik geef ze wel nu ook voer van xtra vital volgends de dierenarts in amersfoort meneer felds of zoiets is dit een goede oplossing.Verder krijgen ze maagkiezel en op de boden ligt schelpenzand en het grappige is ze leven met z,n vieren in een kamervoliere ze eten dus het maagkiezel wel. Maar ongeveer 1 keer per 2 weken echt ik heb het in de gaten gehouden komen ze op de grond om snel even wat grit te pikken en dan snel weer naar boven hi hi. Doe ik het zo goed verder?

In het weekend krijgen ze op vrijdagmiddag als mijn weekend begint trosgierst(ALLEEN VRIJDAG) en zaterdag hang ik 2 snoepstaven op en krijgen ze per vogel iets minder zaad in het bakje.Alleen mist de fruit en groente dan maar daar geven ze niet om gek genoeg. Ze zijn alle vier 3 jaar oud en hebben dat dus nooit gehad volgends mij. Ik hoop op een reactie of ik het goed doe zo.

groetjes van mij en mn valkjes

Lambert

jammer dat niemand hier op reageert

sky

Hoi Lambert,
Ik heb juist je artikel gelezen en daaruit blijkt dat je wel heel begaan bent met je valkjes.
Dat is leuk om dit te lezen. Wat betreft reaktie op je artikel, dat ligt waarschijnlijk aan het week-end en natuurlijk het goede weer.
Kwa voeding en dergelijke denk ik niet dat je nog meer kan doen, behalve misschien nog 1 iets namelijk sephia.
En als ze geen fruit of groenten willen daar zou ik me niet echt druk om maken, anders kan je nog eventueel witloof proberen.

Groetjes Sky

trienke

Bruin brood is ook heel goed voor ze als ze geen fruit en groente eten mischien kun je dat eens proberen

Groetjes Trienke

Annouschka

Hoi,

ik zou zeggen: blijven proberen! Hier had ik ook een zeer slechte groenten en fruiteter maar eens er eentje toont hoe 'verukkelijk' het wel niet is :) volgt de rest heel erg snel.  Hier eten ze bijna alles van groenten en fruit wat ik hen aanbied maar dat heeft hier ook heel erg lang geduurd hoor. ;)

groetjes

Karin

In principe zit in die Xtra vital alles wat ze nodig hebben, geef desnoods 2 x per week vitaminedruppels in het water. Dan weet je zeker dat het goed is.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

judith

die van ons eten appel, en daar houd het dan ook bij op.. maar ik geef ze gewoon voer en niet meer (behalve fruit en groente) en soms een streng gierst.
Ze hebben een kalkbloke en een lavastok en nu ook een hout stok (voor een evt. nest)... leek me wel genoeg zo?????

groetjes judith ::)

Inger m

Hoi Judith,
Alleen zaden en appel is niet voldoende voor een valkparkiet. Zeker in de ruiperiode en het broedseizoen hebben valkparkieten ook ei/ krachtvoer nodig. Probeer regelmatig groente en fruit te geven, bv. in klein gesneden stukjes.

Daarnaast hebben ze maagkiezel nodig, dit wordt gebruikt in de spiermaag ter vertering van de zaden.

Wat is een lavastok?
Waarom geef je een houten stok voor een nest?? Valkparkieten bouwen geen nest...en gebruiken geen/ nauwelijks nestmateriaal.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Karin

Als het goed is zit er in Xtra vital al eivoer, toch ?

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inger m

Hoi Karin,
Dat zou best kunnen. Alleen ik reageer op Judith (een nieuwe poster in dit topic) en zij schrijft niet welk merk voer ze geeft (gewoon voer).

Verder vind ik dat alleen zaadvoeding en toegevoegde vitamines ed. niet de verse voeding zouden mogen vervangen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

eefje nieuwenburg

karin,
ze krijgen dat xtra vital bij ons ook en er zit eivoer in.
ze laten het alleen liggen,eten alleen de zaadjes ed op.
groetjes eefje

rico

Hoi Hoi

wij hebben ook 2 valkjes die geen groente en fruit willen eten. we hebben van alles geprobeerd, zelfs er eivoer doorheen gedaan, maar ze willen niet. Ze krijgen bij ons xtra vital, erg weinig trosgiers en soms een snoepstaaf. Wat wij wel doen is zaatjes kiemen, goed wassen en dat geven, soms ook wel een rijstwafel,  beschuitje, soepstengel of oude boterham. Maar echt vitaminen willen ze bij ons niet eten...helaas wat ze wel eten is peterselie

judith

Hoi Ingerm (hoop dat ik het goed type),

In het voer (bij dierenspeciaalzaak) zit volgens hen alles wat nodig is (eigen merk), verder krijgen ze groente en fruit (eten dus wel sla, appel maar veel andere dingen laten ze links liggen).

De lavastok is voor de nagels en de snavel (zodat beiden niet te lang worden)

De houtstok (ook weer volgens dierenspeciaalzaak) daar scheuren ze stukken van af om eventueel in een nest te leggen....

Zo is het mij verteld, maar dat zal dan wel weer niet kloppen.

bedankt voor de info

Inger m

Hoi Judith,
Ik ben beetje bang dat ik het idd niet met de dierenwinkel eens ben. Wat betreft de houtstok klopt sowieso niet bij valkparkieten. Ze zullen er mogelijk wel aan knagen, maar een valkparkiet neemt geen materiaal mee naar het nest om als nestmateriaal te gebruiken. Dit doen dwergpapegaaien wel, maar valkparkieten niet.

Wat betreft de voeding geloof ik niet dat een dierenwinkel instaat is een mengsel te maken waarin alles zit. Zijn het zaden? Van zaden alleen is bekend dat dit kan leiden tot voedingsgebreken. Er wordt helaas weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar goede vogelvoeding. Voeding in de natuur bestaat vnl uit groenvoer, zoals grassen en vruchten en slechts 25% uit (onrijpe) zaden. Een dieet uit gedroogde rijpe zaden komt hierin niet overeen en heeft onder meer een te laag vit. A en eiwitgehalte. Vogels die vrijwel alleen zaden krijgen, krijgen vroeg of laat hier problemen mee.

Mogelijk heeft de dierenwinkel er eivoer doorheen gemengd? Zelf vind ik dat eivoer apart gegeven moet worden, omdat de behoefte niet altijd gelijk is (nodig tijdens rui en kweek, maar minder tijdens rustperiode).

Verder worden er door diverse fabrikanten pellets ontwikkeld. Dit zijn brokjes (zoals bv. kattenbrokken) waarin alles zou zitten. Ook hierin bestaan grote verschillen in de kwaliteit.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

eefje nieuwenburg

Nou vraag ik me af he,
die van ons eten dus ook geen fruit en groente,ze willen het gewoon niet.
Ze krijgen bij ons diverse voersoorten gemengt door elkaar en ze eten dus echt alleen de zaden er tussen uit.
Ik kan op me kop gaan staan maar als ze niet willen kan ik daar toch niks aan doen?
groetjes eefje