23 mei 2025, 22:53:27

valkparkiet+duif?

Gestart door Johan, 29 juli 2005, 11:33:37

« vorige - volgende »

Johan

Hoe zit het met de relatie tussen valkparkieten en duiven? Ik heb al een tijdje een valkparkiet en ga binnenkort moeten passen op een vriend zijn duif. Kunnen die met mekaar om of is dit af te raden? Ik bedoel niet samen in de kooi zetten. Ze zijn alle2 tam dus en ik kan ze loslaten dus moest het ruzie worden kunnen ze wegvliegen. Misschien iets met ziektes, of wie weet zijn het geboren vijanden,...
Iemand hier ervaring bij?

Alvast bedankt.
Johan

x.dEMOtape.x

Welk soort duif is het ? Ik heb vroeger diamantduifjes bij in de voliere gehad en dat gaf in ieder geval geen problemen...

Karin

Het zijn geen vijanden, maar helaas dragen duiven soms ziektes bij zich waar ze zelf geen last van hebben maar die voor valkjes wel kwaad kunnen.  Ik zou ze dus zeker uit elkaar houden, liefst in een andere kamer. En goed alles wassen als je van de één naar de ander gaat.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Johan

Het is een gewone reisduif. Maar ik zal het maar niet riskeren dan. Spijtig wel, ik was nogal benieuwd naar zijn reactie.

Bedankt.
Johan

Brede W

Zo'n twee jaar geleden had ik binnen een tortelduif samen met mijn eerste valkje, dat ging uitzonderlijk goed trouwens. Maar ze waren toen beide jong en zijn van begin af aan elkaar gewend. De duif kroelde mijn valkje vaak. Maar over het algemeen wordt het wel afgeraden om duiven en valkjes bij elkaar te doen, omdat duiven best agressief kunnen zijn (jaja... vredesduif).
En inderdaad, je loopt ook risico's met ziekten, nog meer met postduiven denk ik, omdat die van buiten dingen met zich meebrengen.

Groetjes,
Wendy

tommy

Citaat van: Brede W En inderdaad, je loopt ook risico's met ziekten, nog meer met postduiven denk ik, omdat die van buiten dingen met zich meebrengen.

Groetjes,
Wendy
quote]

Hoi wendy,

Postduiven die gehouden worden voor wedstrijden ( dus niet die dikke op de dam )  worden elk jaar ingeent voordat ze aan de wedstrijden mee doen.
Er gaat heel veel geld om in duivenland.
Dus de mensen nemen geen risico.
grt Annemieke

Wat betreft de duif die uit logeren gaat zou ik persoonlijk de duif uit de buurt houden van me vogels.
Een nieuw valkje zet je ook 6 weken in quaraintene dus dat zou je ook met een duif moeten doen.

grt Annemieke

Brede W

Citaat van: tommy op 30 juli 2005, 00:58:40

Postduiven die gehouden worden voor wedstrijden ( dus niet die dikke op de dam ) worden elk jaar ingeent voordat ze aan de wedstrijden mee doen.
Er gaat heel veel geld om in duivenland.
Dus de mensen nemen geen risico.

Hoi Annemieke,
ik weet ook wel dat je postduiven van 10.000 euro hebt. En je hebt gelijk, die eigenaren zullen echt geen risico lopen. Maar aan de andere kant... hier kun je op lokale veemarkten een postduif voor 10 euro kopen. Ik denk eigelijk niet dat die vogels inge-ent worden, net zomin als de duiven die via marktplaats verhandeld worden. Correct me if I'm wrong!

Groetjes,
Wendy.

Inger m

Hoi Annemieke en Wendy,
Postduiven worden wel geent tegen bepaalde ziekten, maar dat biedt geen garantie tegen allerlei andere ziektes. Juist bij postduiven is het risico van bepaalde ziektes bestwel aanwezig (denk aan losvliegen buiten, maar ook vervoer in grote aantallen). Tegen veel ziektes kan niet geent worden, maar deze ziektes komen wel voor bij postduiven, zoals 't Geel (parasiet in de keel), maar ook ornithoses (papegaaienziekte) etc. etc.

Daarnaast kan een duif heel gezond zijn, maar wel drager van een ziekte, waarvoor een valkparkiet wel gevoelig is. En dat haal je er na 6 weken niet perse uit. Ik vind een wedstrijdduif dus niet perse een garantie voor een gezonde duif.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.