8 mei 2025, 22:38:57

Mag je de baby valkjes al vasthouden?

Gestart door Annemarie, 15 juli 2005, 23:27:03

« vorige - volgende »

Annemarie

Hallo,

Weer een vraagje.

Er zitten inmiddels twee hele lieve kleine baby's onder de vleugels van mijn Birdie (man) en Ushi (pop) en hopelijk komen de andere drie eitjes nog uit. De eerste is gister uitgekomen en de ander vanmorgen. Ze zijn dus nog heel jong. Toch zie ik op deze site veel foto's van jonge baby valkjes in een hand of op een handdoek of tafel. Ik vraag me af of dat de valkjes en de ouders geen kwaad kan. Hebben ze niet constant de warmte van de oudervogels nodig? Ik wil ze wel graag tam maken dus een keer zal ik ze wel graag pakken. Vanaf wanneer kan dat?

Birdie en Ushi zijn heel tam en ik mag naar de valkjes kijken zonder dat ze boos worden, maar toch worden ze soms wel een beetje zenuwachtig. Ze schuiven dan krampachtig de eitjes en de baby's onder hun buik.

Bedankt,

Annemarie

Paul

Hoi Annemarie,

Als je ze maar even uit het nest haalt dan kan het afkoelen niet zo veel kwaad hor ze blijven best wel een tijdje warm.
De eerste week maar 1 of 2 minuten uit het nest halen en in je hand blijven ze ook vaak wel warm ook.
Als ze echt 2 weken zijn en de oogjes open id het belangrijker om ze steeds aandacht te geven omdat ze je dan ook zien.
Ze zijn dan al een stuk sterker en kunnen dan wel een kwartiertje bij de ouders weg.
Als ze eenmaal veren hebben kunnen ze zichzelf warm houden en kan je ze langer bij de ouders weghouden en ze lekker aan je laten wennen.

Groetjes, Paul

Annemarie

Hoi Paul,

Is het misschien beter om 1 baby valkje in het nest te laten zodat de ouders niet zo ongerust worden? Ik kan me voorstellen dat ze misschien overstuur raken als ineens al hun kleintjes weg zijn en er alleen nog eieren liggen.

Het is jammer dat ik volgende week vrijdag op vakantie ga! Gelukkig niet zo lang, maar een week, maar toch... Als ze dan net hun oogjes open gaan doen :(.  Ik hoop dat ik alles in kan halen als ik weer terug ben, en dat ik ze dan nog tam kan maken. De oudste twee zijn dan toch ruim twee weken.

Groetjes,

Annemarie

Saskia

16 juli 2005, 20:27:14 #3 Last Edit: 16 juli 2005, 20:33:19 by Saskia
Jammer dat je een weekje op vakantie gaat :(.
Zolang je iemand hebt die goed voor je valkjes zorgd hoef je je geen zorgen te maken.
Met het tam maken komt het ook allemaal wel goed, maak je daar maar niet druk om.
Als ze nog maar een paar dagen oud zijn, zou ik ze zo ie zo in het blok laten en af en toe kijken hoe het met ze gaat.Je mag ze dan wel een voor een heel even in je hand houden, maar daarna weer terug zetten.Hoe ouder ze worden hoe langer je ze uit het blok mag houden, maar de eerste paar dagen zo min mogelijk storen (ik weet hoe moeilijk het is ;)).
Later kun je de jongen in een bakje op tafel zetten en de ouders los laten vliegen.Zo kunnen ze ondertussen, als je de jongen aandacht geeft de jongen ook voeren.

Annemarie

Hoi,

Ik bekijk ze nu zo 1, maximaal 2 keer per dag. Dat is dus wel voldoende, maar het is inderdaad moeilijk ;)! Ze zijn zo schattig en ze groeien al zo snel. Vanmorgen waren de ouders van het nest en toen ben ik even gaan kijken.  De jonkies waren wat onrustig, ze draaiden maar om elkaar heen en vielen dan weer om. Toen hield ik heel even mijn hand als een 'dakje' tegen ze aan en toen werden ze helemaal rustig. Alsof ze dachten dat mijn hand  een vleugel was ofzo! Heel lief...

Mijn valkjes zitten in een buitenvoliere, dus ik weet nog niet  hoe ik dat ga doen. Misschien als ze echt wat ouder zijn kan ik ze voor even mee in huis nemen. Desnoods per twee zodat Ushi en Birdie nog wel een paar jonkies in het nest hebben.

Groetjes,

Annemarie