3 mei 2025, 01:28:53

Is (teveel) brood slecht?

Gestart door hans., 1 mei 2003, 11:31:17

« vorige - volgende »

hans.

geachte,
ik heb dus een vraagje,mijn valkparkiet is dol op bruin brood.maar ik heb ergens gehoord dat teveel brood slecht kan zijn voor vogels.klopt dit?
bij voorb. dank
groeten hans

Karin

Hoi Hans,

Een klein stukje brood per dag kan geen kwaad, als het maar niet een groot deel van zijn voeding gaat vormen, want dan krijgt hij tekort. De basisvoeding moet zijn zaad, eikrachtvoer, vogelgrit, sepia / mineralenblok en dit kun je aanvullen met wat groente / fruit ( helaas lusten die van mij dat niet  :( ) en echt meer als verwennerij trosgierst en dan eventueel dat brood wat die van jou zo lekker vindt.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mandy

Nou Hans, ik hoop dat dat geen waar is, want ik geef mijn valken iedere dag vers sesam tarwe brood. Daar zijn ze helemaal verzot op! :P
Dat eten ze dan niet helemaal en alleen op, ook ander zaad/eivoer enz., ze pakken juist altijd eerst die sesamzaadjes eraf en als er jongen zijn pakken ze meer brood als anders, het is dus meer een afwisseling die ze kunnen nemen. ;)
Ik doe dat al drie jaar en ze zijn allemaal goed gezond, dus ik denk niet dat dat veel kwaad kan. Maar wel als het, zoals Karin zei, de hoofdvoeding is, dan is het te éénzijdig.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Annemieke

4 mei 2003, 03:50:57 #3 Last Edit: 4 mei 2003, 04:04:41 by Annemieke
Hallo allemaal.

Naast brood is onze Teddy ook helemaal verzot op kaas.
Nu krijgt hij daar soms een klein stukje van, maar ik heb gehoord dat ook dat niet goed voor ze zou zijn.

Klopt dat of is dit ook weer zo'n niet-te-eenzijdig-voedsel-verhaal?

Daarnaast is hij ook een liefhebber van zuivelprodukten (vla, yoghurt, brinta, enz), nu heb ik ook daarvan gelezen dat het niet goed zou zijn.
Waarom?

En wat zijn nog meer dingen die zo absoluut niet mogen?
Groetjes,

Annemieke, Teddy & Punky

Chewy

Een valkparkiet eet wat hij nodig heeft. Kalk, kiezel, brood, etc. Laat hem lekker zijn gang gaan. Alleen hou er dus rekening mee dat hij dus niet teveel eet wat hij lekker vind. Teveel chocola is voor een mens ook niet goed. En zorg dat hij genoeg diversiteit heeft. Teveel brood lijkt me niets om je zorgen over te maken.

Paul

Hoi,
Brood kan niet zo veel kwaad omdat het voornamelijk uit granen bestaat maar er zit natuurlijk ook zout en suiker in en dat mogen ze niet te veel hebben.
Chocolade mogen ze helemaal niet hebben dit is dodelijk voor ze want er zit een stof in die hun zenuwgestel aantast.
Kaas eet de mijne al 12 jaar maar natuurlijk wel met mate maar als dat echt slecht was had ie de 12 jaar echt niet gehaald :-)
Melk schijnt wel slecht voor ze te zijn maar ik denk voornamelijk door het vet wat er dan ook in zit.
In de snoepjes die ze voor valkjes hebben zit trouwens ook melk en yogurt dus als het echt slecht was mochten ze dat toch niet zo verkopen.

Groetjes,  paul

Chewy

Kunnen conserveringsmiddelen slecht zijn voor valkjes?

Paul

Hoi Chris,
Het zal zeker in grotere mate slecht voor ze zijn maar het is voor mensen ook niet goed als je er teveel van binnen krijgt.
Valkjes kunnen natuurlijk veel minder hebben dan mensen die die zullen er wel snel last van kunnen krijgen.
Het beste is toch om niet te veel menselijk voedsel te geven want dat is in het algemeen heel slecht.
En net als met appels wat ze wel mogen moet je altijd opletten want die zijn vaak bespoten dus ook goed afspoelen.

Groetjes,  paul

Chewy

Nu nog een vraagje erachteraan.

Ikzelf behoed mijn valkjes er altijd van om vlees te eten. Ik heb gehoord dat wanneer een dier daar eenmaal aan begint er altijd behoefte aan zal hebben?

Chris.

Cybergirlie

7 mei 2003, 17:21:12 #9 Last Edit: 7 mei 2003, 17:21:45 by Twinky
Ik zag iets staan over zuivel producten nou het schijnt dat een beetje yoghurt bijvoorbeeld geen kwaad kan.Ik heb dat gelezen in het boek alles over kooi-en volièrevogels. :)

Groetjes Sasja

Chewy

De ene keer hoor ik dat het geen kwaad kan, de andere keer moet ik weer erop letten dat ze geen melkprodukten binnen krijgen...  :-/, beetje vervelend allemaal.

Laten we allemaal even onze mening terzijde houden en even informeren of het nou wel of niet mag?

:-X

Paul

Hoi,
In de snoepjes van Kaytee en dat lijkt me geen slecht merk zit gewoon yogurt en melkproducten.
Het is natuurlijk wel in droge vorm dan en misschien is dat anders.
De snoepjes heten zelf yogurt drops dus het mag dan wel.
En chris, een biefstukje is wat te veel van het goeie voor je valkjes maar kip eten sommige van die van mij wel soms en ze hebben er tot nu toe niks geks aan over gehouden.
Wel tok geluiden af en toe maar dat deden ze daarvoor ook al  :D
Maar dat is ook maar heel soms dat ze dat eten hoor.
Taco is er in elk geval heel erg gek op.

Groetjes,  paul

Chewy

Oki doki Paul :).

Ik zal die yoghurt dips dan toch maar een keer kopen, kijken hoe ze bevallen.
En over dat vlees, tja, het is ook maar een verhaal dat ik gehoord heb hoor. Het zou zelfs zo erg zijn, dat valkjes zó verslaafd eraan kunnen worden, dat ze elkaar gaan opeten? Iemand dit verhaal ook gehoord? Lijkt me wel een beetje sterk verhaal, maar toch, het gaat wel in je hoofd spoken...

Groetjes, Chris.

Speedy

:D :D :D Kijk maar uit Chris,
Straks worden het .....valkvampiers.... dan  beginnen ze met je oorlel.
 ;D ;D

Chewy

Lach maar...................
Zo gek was die vraag helemaal niet hoor...  :-[ :-[ :-[