5 mei 2025, 18:34:31

tam maken

Gestart door Sam1990, 12 juli 2005, 20:57:25

« vorige - volgende »

Sam1990

Ik heb een valkje gekocht van +-8 weken. gisteren heeft hij voor het eerst trosgierst gegeten en op mijn hand gezeten maar vandaag was hij blijkbaar alles vergeten. Hij is bang als voordien. Hoe komt dit?
Ik geef trosgierst maar moet je met de trosgierst naar de parkiet of moet de valkparkiet komen naar de trosgierst?

~Natas~

Hoi Sam,

Als eerst gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Sinds wanneer heb je je valkje aangeschaft?
Is hij gevoerd door de ouders of met de hand groot gebracht.
Als je je valkje net hebt is het de bedoeling dat je hem eerst leert wennen aan zijn nieuwe omgeving.
Als je je valkje wilt laten wennen aan handen moet je hem heel voorzichtig en zeer rustig benaderen.
Ook is het van belang om rustig tegen je valkje aan te blijven praten.
Als je wilt dat je valkje went aan je handen, kan je inderdaad beginnen met trosgierst op je handen te leggen.
Als het goed is moet de vogel daar naar toe getrokken worden en zal hij daarvan eten.
Het is gewoon van belang dat hij aan jou went en weet dat hij jou kan vertrouwen.
Doe daarom geen gekke dingen als je bij hem bent en benader hem zeer rustig.

Succes ermee,

Natasja

Sam1990

Sinds vrijdag. Ik heb hem gekocht bij een particulier. Hij is groot gebracht door de ouders. Ik heb er juist nog een uurtje bijgezeten en ik heb met de gierst naar haar geweest en eerst was ze bang maar uiteindelijk kwam ze op mijn hand zitten dan heb ik ze uit de kooi gehaald en bleef ze zitten eten op mijn hand. Doe ik dit goed? of moet ik de gierst gewoon in de kooi houden en moet ze er op af komen? gisteren kwam ze ook al op mijn hand zitten maar vandaag was ze  terug bang. hoe komt dit of zal ze dat op den duur gewoon worden en niet meer bang zijn. ik ga morgen een nog grotere kooi kopen. Wat zijn de ideale maten? Hoe groot moet ze minimaal zijn? Voor de bodem wat is er ideaal? is zandpapier goed?

~Natas~

Hoi Sam,

Je doet het heel goed.
Je valkje moet weten dat je handen vertrouwt zijn en dat die daar niet bang voor hoeft te zijn.
Het is ook heel goed dat je je valkje zelf op je hand laat komen, door hem inderdaad te lokken met trosgierst.
Nu kan je weer een stapje verder gaan, en kan je gaan beginnen om met je vingers te bewegen en als hij dat accepteerd dat hem even beloond.
Je hoeft je geen zorgen te maken dat je valkje vandaag wat banger is geworden voor je handen, het is voor haar ook allemaal nieuw.
Je moet gewoon veel blijven oefenen met je valkje en steeds een stapje verder gaan, en vooral veel blijven praten das heel belangrijk.
Ik zou nog wel even wachten om haar uit de kooi te halen, laat haar eerst maar wennen aan de kooi en haar omgeving zodat ze die eerst leert kennen.
Ik zou gewoon eerst alles in de kooi doen.
De maten van de kooi zou ik niet weten, ik heb daar ook om advies gevraagd.
Maar je kan wel denken aan een Jockkooi of een grote papegaaien kooi, want das altijd goed voor een valkje.

Groetjes,

Natas

Sam1990

ik zou een kooi kopen van of 40*40*50 of 40*60*60. van kwaliteit is de kooi van 40*40*50  beter.
Ik ga eigenlijk met de trosgierst naar de parkiet. Ik heb gelezen dat de parkiet naar de trosgierst moet maar dan blijft ze gewoon zitten.