31 mei 2024, 01:24:08

ouders plukken de jongen???

Gestart door maus, 13 juli 2005, 23:30:58

« vorige - volgende »

maus

ik heb 3 jongen zitten en allemaal met kale kop , denk dat ze geplukt worden door of de vader of de moeder ....... het is gelukkig niet tot bloedens toe maar ik vind het toch zielig is hier wat tegen te doen of moet ik 1 van de 2 ouders terug zetten in de voliere, de jongen zijn bijna 5 weken nu en beginnen zelf te eten, maar wie kan mij vertellen hoe of wat ??
gr . maurice

Karin

Nog even wachten tot ze 5 1/2 week zijn en apart zetten, kijken of ze voldoende zelf eten ( eivoer, andijvie, trosgierst, geraspte wortel, appel, grasparkietenzaad ). De ouders hebben al drukke plannen voor het volgende nest. Geef de ouders wat te doen, zoals een flinke bos wilgentakken, in de hoop dat ze niet zo gefixeerd zijn op de jongen. De jongen zijn al uit het blok denk ik ? Zo niet en als het mogelijk is de bovenkant van het blok open zetten.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

maus

ja klopt de jongen zijn al uit het blok en kunnen er ook weer in , ze lopen dus heen en weer om der zelf te verbergen denk ik , ik kan de deksel eraf halen inderdaad.
maar ik mag dus de ouders weer terug de voliere in doen als de jongen rond de 5 en halve week zijn ??
ik geef ze dagelijks wat trosgierst om een beetje af te leiden maar toch worden ze geplukt ..... dit groeit weer aan toch ??

gr. maurice

Paul

Hoi Maurice,

Ik heb ook veel koppels die de jongen plukken en dat groeit hier altijd weer aan als ze ouder zijn en niet meer geplukt worden hoor.
Als ze maar niet te erg gepikt worden dat het hevig bloed want dan heb je weinig keus dan de jongen appart zetten maar zijn het alleen de veren dan zou ik ze gewoon bij de ouders laten.

Groetjes, Paul

Karin

Ik haal de jongen inderdaad altijd met 5 1/2 week weg bij de ouders, en tot nu toe eten ze altijd al goed, muv de zaadjes, die moeten ze nog ff leren pellen, maar dat pakken ze snel op. Ze doen het prima op eivoer, brood, trosgierst en groenten en als ze met 6 1/2 week goed eten gaan ze naar hun nieuwe baasjes. Dat plukken groeit wel weer aan. Zolang er geen bloed vloeit zou ik ze er nog ff bijlaten.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves