4 mei 2025, 21:00:21

bloed

Gestart door joan, 29 juni 2005, 21:31:32

« vorige - volgende »

joan

Ik zie net dat mijn witkop man links onder zijn oog  langs zijn snavel een flinke plek bloed heeft zitten.
Het jong van hem heeft ook bloed aan zijn snavel en in zijn bekkie , ik zie zo bij het jong niks kapot misschien heeft hij het met het voeden op zich gekregen.
Wat moet ik doen ???, kan het bv met het voeden gebeurd zijn.
Hij eet en voed nog wel maar gaat soms met zijn poot aan zijn kop krabben.

Karin

Lukt het je om de vader beet te pakken en het bloed met een nat doekje weg te poetsen ? Dan kun je zien of hij een wond heeft. Zo niet, dan zou ik gewoon ff afwachten. Zolang de vader goed eet en goed voed zal het wel meevallen, mosschien ergens aan opengehaald.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

dbora

heb sinds 2 dagen een lutino man..maar hij is erg hysterisch waarbij hij zich regelmatig verwond en gaat bloeden bij het fladderen in de kooi..wat moet ik hier mee doen? dit is in de laatste 2 dagen veel voor gekomen..ook heeft hij bij het fladderen z`n staartveren verloren..hopende op wat meer advies en informatie..dank

Paul

Hoi Dbora,

Is dat vooral in de avond en nacht dat hij zichzelf zo verwond ?
Lutino's zijn namelijk nachtblind en kunnen in het donker of in de schemer al heel weinig zien.
In dat geval kan je een lampje bij de kooi laten branden dan zijn ze niet meer zo in paniek.
Als het overdag ook is dan is hij gewoon nog heel bang en moet zich op zijn gemak gaan voelen in de kooi en dat zal meestal 1 a 2 weekjes gaan duren.

Groetjes, Paul

deb0rah

bedankt voor de reactie..de lutino " nuka " bezeerd zich meestal overdag..snachts hoor ik hem nooit..net heb ik z`n maatje van in de winkel erbij gehaald zodat hij zich misschien op zun gemak zou voelen..ze zijn allebei heel erg angstig.. de andere wat ik gehaald heb is een pop " luna " .. nu had ik  nog een vraagje...ze zijn allebei rond de 3 a 4 maanden,.. en niet handtam...kan ik ze tog zover krijgen om handtam te w0rden? .. en gaan ze met zun 2en meer krijsen? mocht de pop eieren gaan leggen wat kan ik daar het beste mee d0en..ze zitten nu alletwee tegen de tralies op en willen niet op de zitstok gaan zitten  :-\

deborah

nog een vraagje..is het wel zo verstandig om nu te beginnen met tam maken nu nuka zich steeds bezeerd en daarbij bloed  :-\ .. of kan het geen kwaad maar toch alert blijven..
moeten de wondjes eerst helen voordat ik begin met tam maken of moet ik gewoon opletten met wat ik doe?
graag advies..

bedankt... deborah

Paul

Hoi Deborah,

Met tammaken en aan je laten wennen kan je gewoon beginnen alleen dan heel voorzichtig.
Praat veel tegen ze als ze in de kooi zitten met je hoofd voor de kooi op een rustige manier ze wennen dan aan je.
Als ze eenmaal wat meer gewend zijn kan je proberen of ze lekkers uit je hand gaan pakken.
Vaak maken twee minder lawaai dan eentje omdat ze elkaar hebben voor aandacht.
Veel valkjes alleen gillen vaak om aandacht namelijk.
Als ze eitjes hebben zou je een broedblok neer kunnen hangen en dan leggen ze daar de rest van de eitjes vaak in.
Haal nooit meteen eitjes weg vaak blijft het popje dan leggen en raakt uitgeput.
Als je geen jongen wilt kan je de eitjes onklaar maken of nepeitjes neerleggen.

Groetjes, Paul

Deborah

alweer bedankt voor de snelle reactie... ;D .. vroeger heb ik namelijk ook een valkje gehad en deze is 35 of 37 geworden..precies weet ik het niet meer...maar je hebt veel aan ze..en ik wil ze zo tam mogelijk maken...wanneer kan ik dan precies eigenlijk beginnen..want luna zit er net ongeveer 2 uurtjes in en nuka al 2 dagen..ze zijn wel erg moe..hoe weet ik nou zeker of het een man of pop is..nuka..de lutino heeft fellere wangkleuren en geen patroon op z`n staartveren en luna heeft wat zachtere wangkleuren..un soort visgraat motief op de staarveren en ze heeft een bredere kuif..

deborah :D

Paul

Hoi Deborah,

Met tammaken kan je meteen beginnen door rustig tegen ze te praten voor de kooi zodat ze al aan je wennen.
Je kan het pas duidelijk zien als ze ouder zijn dan een jaar.
Als Nika geen visgraatpatroon in de staart heeft zou dat kunnen betekenen dat die al ouder is dan een jaar en een man is.
Als Luna ouder dan een jaar is dan is het een pop mannetjes krijgen na 8 maanden een fel gele kop en bij de popjes blijft het kopje grauw bij een wildkleur.
Hebben ze een ring om want vaak kan je daar de leeftijd op zien.
Heb je ook foto's die je kan plaatsen dat zegt misschien iets meer.
Ik heb zelf een valkje gehad dat was ruim 28 jaar en ik weet inderdaad dat ze heel oud kunnen worden :)

Groetjes, Paul

Deborah

heey..ja nuka alleen heeft een ring om maar kan niet zien wat erop staat..misschien als ie wat anders zit dat ik het zie..nuka had ik als eerste en de eigenaar van de dierenwinkel zei tegen mij dat ze ongeveer 3 a 4 maanden waren...bij nuka zie ik geen visgraatpatroon..hij is gewoon wit met geel...meer niet..luna daarintegen heeft wel een visgraatpatroon en vlekjes onder haar vleugel..heb ik net gezien..luna heeft geen ringetje om..helaas heb ik nog geen foto`s van ze...de voorkant van de kop van nuka ( de lutino ) is ook fel geel..die van luna is wat minder geel met wat grijzig erover..stel nuka is ouder dan een man..krijg ik hem dan nog wel tam? ik kan hem dan ook niet altijd in de kooi laten..

Paul

Hoi Deborah,

In princype kan je elk valkje tam krijgen door heel veel aandacht te geven dus je moet het gewoon proberen.
Ik heb ook een heel wild valkje na een jaar gewoon zover gekregen dat hij op mijn vinger ging zitten maar die gaf ik niet eens extra aandacht omdat ik toch niet verwachtte dat hij tam zou worden.
Geef ze veel aandacht en praat met ze en als ze wat meer gewend zijn eerst proberen of ze lekkere dingen zoals trosgierst of pijnboompitjes door de tralies heen aanpakken.
Als ze dat eenmaal doen kan je proberen ze door het deurtje te voeren.
Heeft de ring een bepaalde kleur want als het een valkje van dit jaar is dan zou de ring groen kunnen zijn als het tenminste een gesloten voetring is.
Ik hij goudkleurig dan is het een valkje van vorig jaar.
Zilverkleurige ringen kunnen van elk jaar zijn.

Groetjes, Paul

Deborah

bedankt...kzal het zeker proberen wat betreft tam maken...de lutino heeft een zilveren ringetje om..misschien zie ik als k de kans krijg wat erop staat...
deborah

carco

Hoi

Even over de ring: groen is inderdaad van dit jaar, mits de kweker aangesloten is bij de NB. Beau heeft nl. een zilverkleurig ringetje om en de kweker is van PSNL en toch ècht van dit jaar.
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Deborah

goed nieuws..nu dat zijn maatje sinds kort erbij is fladdert hij niet meer veel en bloed niet meer...gelukkig ;D