6 mei 2025, 15:01:21

Wat moet ik doen?

Gestart door JWtjuh, 6 mei 2003, 20:02:44

« vorige - volgende »

JWtjuh

Ik heb een dringende vraag.

Mijn 2 ValkParkieten Jacko en Lady hebben zitten paren.
Nu hebben ze op de bodem van de kooi een hoekje helemaal kaal gemaakt.
En daar zijn ze vaak te vinden.
Wat moet ik doen als er eitjes aankomen?
Aangezien ik geen enkele ervaring heb met jonkies krijgen bij ValkParkieten.

Moet ik een speciaal nestkastje kopen?
Speciaal voer geven?

Ik zie graag wat tips.
 :)

Groetjes, JW

Tara

Hoi JW,

eerst en vooral, een nestkast kopen als je jongen wilt. Het is helemaal niet moeilijk hoor, jij moet niets voor de jongen doen, de ouders doen alles, jij moet wel zorgen dat de ouders altijd eivoer, sepia, kalksteen, gewoon voer, enzo hebben, dat mag echt niet ontbreken. Eivoer en gewoon voer eten ze voornamelijk om te malen en aan de jongen te voeren. Ik zou snel een nestkastje kopen die zeker een invlieggat van doorsnede 7 cm heeft. Geef ze ook veel fruit tijdens hun kweekperiode en alles gaat vanzelf, je moet echt wel iedere dag vers eten geven, soms wel 2 keer per dag, hier gaat het zo, ze eten echt heel veel, maar hier heeft dat ene nestje 7 jongen groot te brengen dus dat is ook weer een punt. Laat je even weten wanneer je je eerste eitje hebt?

Succes!
Groetjes, Tara

Chewy

Als je een nestkasje koopt, zorg er dan voor dat je er beukesnippers in doet. Vul het kastje zodanig, dat de vogels uit het gat kunnen kijken, wanneer ze staan. Ze willen naar buiten kunnen kijken.

Laat het even weten hoe het verloopt :).

Groetjes, Chris.

Paul

Hoi JWtjuh,
Zorg er wel voor dat het broedhok de juiste maten heeft en niet te klein is.
De maten zijn minimaal 25x35x25cm en zolas Tara al zei een gat van 7 a 8 cm.
Ik heb het zelf aan de buitenkant van de kooi hangen in het deurtje en dat werkt prima.
Als je het in de kooi hangt en de kooi is niet zo groot hebben ze te weinig ruimte.
Als ze in het broedhok ongeveer zoveel ruimte hebben blijven de staarten ook mooi anders gaan die vaak dubbel zitten en knikken dan.

Ik neem als bodembedekking in het broedhok altijd Aubiose maar zaagsel kan ook prima, is wat zachter voor de eitjes dan die beukensnippers voor mijn gevoel.
Tara heeft het hoofdstuk voedsel wat ze nodig hebben al heel erg goed uitgelegd :-)
Als ze een ei op de bodem leggen kan dit ook wel uitkomen maar ze hebben veel minder rust en vaak gaat dat dan ook fout :-(
Succes met je nestje,  Groetjes,  paul

Stijn dc

hallo iedereen

ja je moet inderdaad veel fruit geven. ik geef meestal ook de harde stukken die in het midden van de sla zitten. ik maak ook zelf mijn eivoer. ik neem gewoon wat paneermeel doe daar een hard gegekookt ei in en een beetje maisolie!

in de nestkast moet je geen snippers doen, ik doe het wel maar een uitholling in de bodem is ook al voldoende. als je er groffe snippers indoet zullen ze zelf wel fijn knagen.
en dat van dat buiten kijken is niet noodzakelijk denk ik. alle dat is mijn ervaring.

byeeeeeeee

Paul

Hoi,
Wat stijn zegt klopt ook wel.
Mijn eerste nest gooide ze alle bodembedekking aan de kant en gingen in een speciaal daarvoor gemaakte uitholling in het broedhok de eitjes leggen.
Maar ze eitjes blijven wel beter beschut als er iets omheen ligt lijkt me en ze blijven beter op hun plek liggen door die bodembedekking.
Nu hebben ze het wel laten liggen maar toch de eitjes weer in dat kuiltje gelegd.
Een goed broedhok heeft een kuiltje van 4 cm breed en 0,5 cm diep in de bodem dan blijven daar de eitjes liggen en rollen niet weg.

Groetjes,  paul