14 mei 2025, 16:44:16

spinnende, brabbelende valkparkiet?

Gestart door angela22, 2 juli 2005, 01:08:00

« vorige - volgende »

angela22

Hoi.

Ik heb sinds 4 weken een lutino valkparkietje Tika en ben er dolgelukkig mee. Maar af en toe vertoont ze gedrag waar ik eigelijk niks van snap.
(Ik schrijf wel ze maar heb geen idee of het een pop of een man is)

Het heeft wel even geduurd voordat ze tam was en is eigelijk nog steeds niet dol op handen. Ik kan wel licht over haar staartveren aaien maar kroelen hoef ik niet te proberen, want dat vind ze niet leuk en kan dan vennijnig reageren maar bijten doet ze niet

Als Tika uit de kooi is, (dat is meer dan dat ze er in zit, ze wordt helemaal gek als je tegen der begint te praten als ze erin zit en wil er dan er ook het liefst uit) zit ze meer bij je dan dat ze rond vliegt.

Maar sinds de laatste week als ik met mn hand over de bank glij en met mn vingers ga tikken komt ze naar mn hand toe en gaan onder mn gebogen hand zitten duwt haar koppie echt stevig tegen mn hand aan, maakt brabbelende spinnende geluidjes en bijt zachtjes in mn vingers. Ze blijft dan helemaal stil zitten en lijkt soms wel in trance. na een paar minuutjes is het over en trippeld ze weg. Gisteren deed ze het tegen mn wang en mond aan.
Ik heb geen idee wat dat gedrag betekent, is het genegenheid, bedelen of iets wat ze bij de ouders doen als ze jong zijn.

Ik heb geen flauw idee en hoop dat iemand het wel weet. Het is absoluut niet vervelend eerder grappig, maar wil graag mn valkje beter begrijpen.

Het stukje is langer geworden dan de bedoeling, maar kan eigelijk nog veel meer schrijven over mn valkje alleen maar over hoe leuk ze is haha.

Alvast bedankt voor de reacties
Groetjes Angela

Paul

Hoi Angela,

Ik heb er hier ook een paar die iets dergelijks doen.
Dan tikken ze echt even tegen je hand aan en hier willen ze dan gekroeld worden en soms maken ze dan ook echt piepgeluidjes net als het spinnen van een kat.
Als ik met een kromme vinger beweeg dan komen ze ook aangelopen omdat ze dan weten dat ze gekroeld gaan worden :)
Wat dat betreft zijn ze best heel slim eigenlijk.
Maar misschien dat die van jou het kroelen aan de ene kant wel wil maar dan bang is als er een vinger aan komt.
Sommige vinden het ook heerlijk als je ze met je neus kroelt als ze bang van handen zijn.
We hadden er laatst eentje logeren hier die vond handen niet leuk maar met je neus vond hij wel geweldig.

Groetjes, Paul

Joke

Ik denk inderdaad wat paul ook zegt dat ze gewoon lekker gekroeld wil worden.
Mijn valkje Grumphy trippelt ook altijd over de bank en je hoeft hem maar aan te kijken en zijn kopje gaat omlaag en dan duwt hij onder je hand of tegen je gezicht om gekroeld te worden. Hij zit dan ook lekker een paar minuutjes te genieten en dan heeft hij weer even genoeg  :P
Het kan ook zijn dat hij je vinger vast wil pakken tijdens het troetelen. timmie doet dit ook, die houdt met zijn snavel een vinger vast en dan moeten we hem lekker verder troetelen.
Als ze wat angstig zijn voor je vingers is je neus ideaal als oplossing. Grumphy vind handen lekker maar ook met de neus veel fijner en zoentjes geven op zijn hoofdje al helemaal lekker  ;D ;D
Je valkje vind je gewoon lief en wil lekker aangehaald worden. Daar kunnen ze inderdaad helemaal van in trance raken want dat vinden ze gewoon heeeerlijk.

valkje-jacco

hoi

als ik mijn wijsvinger krom buig en weer trug dan  gaat mijn valkje altijd met zijn kop naar beneden wan dan wilt hij een koppiekrauw ;)

groetjes mitchell
hoi!
ik heb 7 valkparkieten, 
Jacco, wildkleur man van juni 2004
Gipsy, lutino pop, leeftijd onbekend
Christy, cinnamon geparelde witmasker pop, 8 juli 2006
Pearl: geparelde pop, van 2006
Appie: Albino man, van 2006
Chaiba: Wildkleur man, van 2005 (blauw ringetje?2005??)
J.J. De kleine van Jacco, nu net een week oud
Als je vragen hebt kun je ze altijd stellen via IM, Mail of voeg me toe op je msn :)

Jaimy_en_Viggo

mijn popjes maken dit geluid (dat je beschrijft) als ze willen paren..ze gaan dan met koppie naar voren hangen en staart en kont in de hoogte..ze is dus een beetje verliefd op je  ;D ;)