29 maart 2024, 08:57:25

Valkje op schouder mee naar buiten

Gestart door Gerda, 7 juli 2005, 18:36:03

« vorige - volgende »

Neem je je valkje wel eens op je schouder mee naar buiten?

Ja, zonder probleem
0 (0%)
Ja, maar gekortwiekt
10 (13.5%)
Ja, maar met tuigje om
2 (2.7%)
Nee nooit
61 (82.4%)
ooit gedaan, maar nooit meer
1 (1.4%)

Totaal aantal stemmen: 46

Gerda

Hallo allemaal,

Sinds enige dagen lees ik op het forum steeds meer verhalen van mensen die hun valkje (al of niet gekortwiekt) op de schouder mee naar buiten nemen.
Ik ben daar zelf superhuiverig voor, want ik weet dat zelfs het tamste valkje ergens van kan schrikken en wegvliegen, of ie nou gekortwiekt is of niet.
Maar ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en wat jullie ervaringen zijn.

Groetjes Gerda

bobbie

Hoi Gerda,

Mijn valkjes heb ik nooit mee naar buiten genomen zonder kooi. Wel mijn papegaaien. Een valkje is zo licht, die is zo weg met een zuchtje wind onder de vleugels, ondanks het kortwieken.

Papegaaien zijn een stuk zwaarder. Desondanks moet je heel goed in de gaten houden of er al nieuwe veren doorkomen.

Ik ben het even van plan geweest het te gaan doen met valken maar na lang nadenken doe ik het niet om bovenstaande reden.

Groetjes, Nel :)

Agnes

Hoi Gerda,

Ik zou niet durven!
De kans dat het fout gaat is me veels te groot!! Het zal je maar gebeuren dat je valkje ergens van schrikt, dan is ie wel weg!
Zie 'm dan nog maar eens terug te krijgen.

Bij ons gaat Pucky alleen naar buiten in d'r kooi, en dan nog met een hangslotje aan het deurtje. ;)

Groetjes van Agnes.

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

Rianne

Ik zou zo'n risico nooit nemen. Daar is mijn valkje me te dierbaar voor.

Kolkkie

Hoi,

Zelf begin ik er echt niet aan.

Volgens mijn vader moet ik Coco een keer los laten zitten op mijn schouder.
Onder het mom van 'hij blijft el zitten' en 'hij komt wel weer terug' .
Ik begin er echt niet aan.

De keren dat ze buiten komen zitten ze toch echt veilig achter de tralies en ik blijf er permanent bij ivm katten en andere vogels.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Gerda

7 juli 2005, 21:43:49 #5 Last Edit: 7 juli 2005, 21:48:54 by Gerda
Bedankt voor jullie reacties. Het sterkt me steeds meer in het  gevoel dat mijn mening (die ik ook geef) over dit onderwerp niet ongegrond is en dat ik niet de enige ben die er zo over denkt.  :)
Ik ben benieuwd of er ook andere reacties komen, want tot nu heeft iedereen 'nooit' gekozen.

Groetjes Gerda

Petra en Cheeky

Nee nooit!
Ik zou het mezelf nooit vergeven als mijn valkje zou schrikken of zo en weg zou vliegen!

Ik ben het dus helemaal met jullie eens! Vandaar dat de 100% nog steeds staat!

Groetjes,
Petra

Kirsten

Ik sluit me aan, krijg al de schrik bij de gedachte

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Paul

Hoi Gerda,

Ik heb een tuigje geprobeerd binnen maar dat was al een ramp om dat om te krijgen en ze werden er helemaal gek van.
Toen heb ik zelf een soort van pakje gemaakt waar ze helemaal in zitten en dat zag er best goed uit alleen vinden ze dat ook een ramp om aan te hebben.
Ze kunnen wel gewoon vliegen daarin maar zelfs mijn meest tame valkje die ik zo op de rug kan houden vond dat pakje echt een ramp om aan te hebben.
Ze zullen er wel aan wennen misschien maar ik heb niet het idee dat ik ze er een plezier mee doe om ze daarin mee naar buiten te nemen.
Kortwieken vind ik niks om ze zo te krotwieken dat ze helemaal niet meer kunnen vliegen want het is gewoon prachtig om ze door het huis te zien vliegen vind ik.
En net als met die papagaaienbijeenkomsten ik zou doodsang zijn om een ziekte op te lopen met zoveel vogels bij elkaar en ze kunnen zeggen dat het risico minimaal is maar het is er toch wel.
Dus ook mijn valkjes gaan niet naar buiten alleen in een kooi waar we bij zitten.

Groetjes, Paul

Marianne

Nee. nooit!

De gedachte alleen al.
Ze zijn zo weg, nog voordat je het in de gaten hebt.
Dat risico zou ik nooit durven te nemen.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Theetje

Hoi Gerda,

Ik zou het dus ook nooit doen.

Zoals Bobbie ook al zei, als de wind onder die vleugeltjes komt vliegt ie nog best een eindje, gekortwiekt of niet.
Ik zou het mezelf nooit vergeven als ie weg zou vliegen.

Groetjes

Theetje


Christine

hoi
ik zou het ook nooit doen, ik heb hier katten genoeg rond lopen dus ja als dat dan gebeurt dat er eentje wegvliegt en ineens terug naar beneden valt ofzo neen liever niet een vogel voor de kat is ie dan :o

*-*Rust zacht lieve Amy :'(*-*

Groetjes van: Flutty, Freya, Jazzy, Baïsha, Nicky, Ricky, Miko, Tosca, Dario, Cathy, Toby, Snowy, Timmy,  Simba, Ozzy, Diégah, Bounty, Mochita, Angelo, Gloria, Mumble, Khalina, Lyna, Lobke, Christy en Kobe **Fien, Luna, Amy & Sunny**

Chica1984

Nou, jullie zullen me een halve idioot vinden want ik ben vandaag de enige die zegt: Ja, maar gekortwiekt.
Ik hoor jullie vloeken en schelden. Ik heb Poema een keer meegenomen naar de winkel, maar dat vind ik toch te eng als ik de verhalen hoor over de wind onder de vleugels enzo. Hij gaat nog wel es mee naar buiten zittend op mijn schouder of de hand, maar alleen naar buren of als ik ff de tuin in ga. Ik heb nog geen problemen ondervonden en hoop ook dat dat nooit gebeurt. Ik ben sowieso wat voorzichtiger geworden in het mee nemen naar buiten en het gebeurt eigenlijk bijna niet. 1 keer in 3 dagen ofzo

Christine

ja maar als ik dat zou moeten doen en plots valt ie ben ik heb wel degelijk kwijt want heb hier een kat die niet van mij weg is te slaan dus ja liever toch maar in een kooi of gewoon niet naar buiten

*-*Rust zacht lieve Amy :'(*-*

Groetjes van: Flutty, Freya, Jazzy, Baïsha, Nicky, Ricky, Miko, Tosca, Dario, Cathy, Toby, Snowy, Timmy,  Simba, Ozzy, Diégah, Bounty, Mochita, Angelo, Gloria, Mumble, Khalina, Lyna, Lobke, Christy en Kobe **Fien, Luna, Amy & Sunny**

Theetje

Citaat van: Chica1984 op  8 juli 2005, 10:30:54
Nou, jullie zullen me een halve idioot vinden want ik ben vandaag de enige die zegt: Ja, maar gekortwiekt.
Ik hoor jullie vloeken en schelden.


Nou dat zal toch wel meevallen dat wij vloeken en schelden ;)

De meningen zullen toch altijd verdeeld blijven over deze onderwerpen. Dat zal de mening over het kortwieken zelf ook altijd blijven. Sommigen kiezen ervoor en sommigen willen het absoluut niet omdat die vleugels niet voor niets aan dat valkje zitten.
Iedereen heeft recht op eigen mening, dus veroordelen doen we je niet. Je kent zelf de risico's van het los meenemen van een valkje naar buiten, dus wie zijn wij om je daarop af te katten.

Groetjes

Theetje