Met welke leeftijd een jong valkje toewijzen?

Gestart door Mandy, 7 juli 2005, 03:33:59

« vorige - volgende »

Met welke leeftijd zou jij een jong valkje iemand toewijzen?

meteen na de geboorte
0 (0%)
met 1 week
0 (0%)
met 2 weken
0 (0%)
met 3 weken
11 (39.3%)
met 4 weken
5 (17.9%)
met 5 weken
2 (7.1%)
met 6 weken
10 (35.7%)

Totaal aantal stemmen: 23

Mandy

7 juli 2005, 03:33:59 Last Edit: 5 augustus 2005, 11:33:40 by Mandy
Hallo allemaal  :) ,

Naar aanleiding van mijn eerdere onderwerp (reservering en toewijzing; http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,11414.0.html ) nu deze poll.
Ik heb er nu in eerste instantie voor gekozen om met 3 weken een jong valkje aan iemand toe te wijzen/laten kiezen.
Maar misschien is het verstandiger om die leeftijd te verhogen om mogelijke teleurstellingen te voorkomen?
Wat zouden jullie doen? ::)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Kirsten

Hoi Mandy,

Ik kies ook voor drie weken. Ik kan dan al redelijk goed de mutatie zien en ik vind het risico tot overlijden een stuk minder en als er ééntje minder zou gaan dan hou ik die nog even apart.
Ik heb nog niet veel ervaring, maar heb je vorige topic over ´reservering´ook gelezen. Ik probeer eigenlijk een valkje aan iemand toe te wijzen, dus zou bij mij het opschuiven niet opgaan.
Maargoed ik weet natuurlijk niet hoe het bij mij in de toekomst gaat.

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Bianca

Voor mij is het nu ook de eerste keer en ik ben ook tot de colclusie dat ik wat volgende keer langer wacht tot ik een valkje toewijs.
Ligt er alleen aan wat voor mutatie diegene wilt natuurlijk, als je daar maar één van hebt is het snel beslist.

Ik kies dus ook 3 weken........dt zie je de veertjes tenminste al goed.....

Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Karin

Ik zou wachten tot 4 weken  ;D Dan vliegen ze al bijna uit en is de kans dat er dan nog iets mis gaat veel kleiner. Het zou vervelend zijn dat iemand die, net als bijvoorbeeld die collega van je, al heel lang wacht het valkje met een bepaalde mutatie net mis loopt aan iemand die maar pas net gereserveerd heeft  omdat het valkje net na de 3e week toch overlijd. Met 4 weken hebben ze een stuk meer "body"  ;D Ze beginnen dan al een beetje zelf te knabbelen, de kuif en staart is dan al duidelijker hoe ze eruit gaan zien enz. Verder moet je ook rekening houden met de leeftijd van de valkjes. Als bijvoorbeeld het oudste én het jongste jong in het nest dezelfde mutatie hebben maar er zit ruim een week tussen, want doe je dan. Wacht je dan tot de jongste 3 weken is of de oudste ?  Met 4 weken heb je dan meer speling.

Groetjes, Karin.
P.s. : zelf doe ik het normaal gesproken heel anders, ik verdeel ze als ze een week of 4 1/2 - 5 zijn en ik goed de karakters kan zien, maar dat komt eigelijk omdat ik altijd vrij "homogene" nestjes heb, met niet veel verschillende mutaties. Het nest wat ik nu heb van Dimple is eigelijk het eerste wat ik al zo jong verdeelt heb omdat we zaten met de vakantie van degene die nu de oudste neemt én ze wilde er één met oranje wangetjes ( de jongste was anders net op een ongunstige tijd gekomen ).
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Andrea

Hoi Mandy,

Ik vind 3 weken wel een goede keuze. Daarvoor kan er nog zoveel gebeuren met die kleintjes, dan heb je met 3 weken toch meer zekerheid. En rond die leeftijd kun je ook goed wat voor mutatie het is.

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

Marco

Ik wacht tot de vogels zelfstandig zijn, dan mogen ze bij mij pas weg.
Ik kweek dan ook niet om tamme vogels te leveren maar voliere vogels.
Mensen komen wel voordat ze zelfstandig zijn bij me en mogen dan ook alles zien en evt. een jong reserveren maar meekrijgen voordat ze zelfstandig zijn gebeurt bij mij niet.

Bianca

ja maar het gaat er toch ook niet om of ze wel of niet zelfstandig zijn?
ik denk dat bijna iedereen op dit forum die kweekt z'n kleintjes pas weg doet als ze zelfstandig zijn, het gaat puur om het toewijzen voordat ze uberhoupt de deur uit gaan, en dus nog in het blok zitten.

Groetjes Bianca ;D

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Marco

Ik lees nogal eens dat er vogels de deur uitgaan met advies en tips t.b.v. verdere handopfok, vandaar.

Mandy

Klopt, dat gebeurt helaas, maar daar ging het hier niet om, de aanleiding van deze poll was dit onderwerp;
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,11414.0.html
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl