28 maart 2024, 22:11:37

Reservering en toewijzing

Gestart door Mandy, 6 juli 2005, 00:22:08

« vorige - volgende »

Mandy

Even een vraagje aan de kwekers onder ons. :)

Dit is een moeilijk iets waar iedereen zijn eigen mening en ideeën over heeft maar ik zou ze graag eens horen.

Stel; je hebt 3 jonge valkjes en er wachten 3 mensen voor dus je kan elk valkje mooi aan elke wachtende toewijzen. Maar dan komt het, valkje 1 gaat dood, wat nu? Laat je valkje 2 en 3 bij de toegewezen personen staan of kijk je naar wie eerst heeft gereserveerd? ::)

Ik heb het zelf pas gehad met de 2 wildkleurtjes van Ot&Sien uit de 1e ronde. Het 1e wildkleurtje vloog per ongeluk weg maar het 2e jong ging toch naar de toegewezen persoon ook al had persoon 1 eerder gereserveerd. Jong 2 had ik immers al toegewezen en zou snel opgehaald worden. Het was een moeilijke keus maar toch vond ik dit eerlijker dan als ik het andersom had gedaan.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

sky

Hoi Mandy,

Dat hangt eigenlijk af van hoe er toegewezen is.
Als er niet een specefiek valkje gekozen is dan zou ik de rangorde gewoon opschuiven, dus eerste persoon heeft eerste recht op valkje.
Maar als ze er eentje speciaal uitgekozen hebben , dan heeft die persoon helaas pech.
Dit lijk mij het eerlijkst.

groetjes, Sky
Enige mededeling  :'(

Karin

Inderdaad een moeilijk geval. Gelukkig zelf nog nooit meegemaakt, maar wat ik er wel altijd bij zeg bij een reservering van het laatste valkje is dat mocht er één overleiden dat zij degene zijn die afvallen. Maar als ik bijvoorbeeld 2 reserveringen heb voor een geparelde en nr 1 gaat dood ( het valkje dan  ;) ), dan zou ik hem inderdaad doorschuiven, dus de eerste reservering heeft dan voorrang en dan zou de andere eventueel een andere mutatie mogen kiezen. Maar goed, misschien wel goed om het direct bij een reservering erbij te zeggen. Anders zou je bozen mensen kunnen kirjgen. Heb ik deze keer niet gedaan, zal ik de volgende keer ook maar doen  ;D, maar in principe was voor deze mensen de mutatie niet het belangrijkste.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Bianca

Het is inderdaad wel iets om bij stil te staan.
Ik denk dat het ook een beetje aan jezelf ligt.
Als je iedereen een valkje toewijst kun je moeilijk zeggen sorry maar je krijgt toch een andere.
Ik heb al een paar kijkers gehad die naar hun nieuwe valkje komen kijken, en dus meteen weten welke het wordt.
Ik zou mijn exuses maken en een valkje uit een volgend nest aanbieden.
Inderdaad is het ook wel een goed plan om dat evt. te vermelden op je site of bij het eerste contact.

Pfoe moeilijk hoor.

Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Mandy

Inderdaad, daarom wil ik dat ook toevoegen op mijn site. :)
En ik wil daar wel duidelijk in zijn maar ik heb het dus nog niet op een rijtje voor mezelf. Het is ook zo dubbel. :-\

Maar jullie zeggen dus eigenlijk ook dat wat ik toen bij die wildkleurtjes heb gedaan niet eerlijk is geweest en ik dat 2e wildkleurtje toch aan de eerst gereserveerde mee had moeten geven en dat de 2e maar had moeten wachten op een volgende of een ander jong uit had moeten zoeken? ::)
Daar zit ook wat in natuurlijk, pff moeilijk hoor.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Mandy

Ik heb nu voorlopig dit op mijn site toegevoegd;

BELANGRIJK!;
Indien je bv. als 2e wachtende voor een bepaalde mutatie wacht en er zitten 2 van die mutaties in een nest en er gebeurt iets met het 1e jong dan gaat automatisch het 2e jong waar jij voor wachtte naar de eerst wachtende.
Ik zal dan kijken of ik je aan die mutatie uit een ander nest kan helpen of je als eerst wachtende op een volgend nest zetten.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

♪ Marlies

Is een oplossing, dan weten ze gelijk waar ze aan toe zijn.

Bianca

Citaat van: Mandy op  6 juli 2005, 18:04:53
Maar jullie zeggen dus eigenlijk ook dat wat ik toen bij die wildkleurtjes heb gedaan niet eerlijk is geweest en ik dat 2e wildkleurtje toch aan de eerst gereserveerde mee had moeten geven en dat de 2e maar had moeten wachten op een volgende of een ander jong uit had moeten zoeken? ::)
Daar zit ook wat in natuurlijk, pff moeilijk hoor.


dat zeg ik dus niet he?!
even voor de duidelijkheid.
hihihihihihihihi, Bianca

Als je eenmaal een valkje hebt toegewezen aan iemand......
Bij mij weten de mensen niet wie als eerst en laatst was met bestellen.
En gaan elkaar dus ook niet verwijten.
nou ja het is en blijft gewoon moeilijk...........

Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Mandy

6 juli 2005, 20:39:39 #8 Last Edit: 6 juli 2005, 20:54:08 by Mandy
Nee zo bedoel ik het ook niet, niet letterlijk met die woorden, maar volgens jullie beredeneringen/meningen zouden jullie niet zo gehandeld hebben als ik toen heb gedaan. ;)

Maar op een gegeven moment zeg je tegen iedereen dat en dat valkje wordt voor jou en jou. Ik mail ook naar iedereen inidividuele foto's door en die mensen gaan zich daar dan toch aan hechten en verheugen zich er helemaal op. Als dan op het laatst iets mis gaat, is dat zowieso naar natuurlijk, maar ook om een eerste toewijzing af te moeten zeggen omdat een eerder wachtende nu voorrang krijgt. Tja, het is en blijft moeilijk maar ik moet een keus maken en een richtlijn aanhouden, het is niet anders, dus ik hou me voortaan gewoon hieraan. :)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Nicole

Hey Mandy! :D

Ik vind het goed van je hoor!
Het is een goede en duidelijke oplossing.
En ik verheug me gewoon op mijn nieuwe ( nog onbekende ) Kiko!!!  ;D

Liefs en  :-* van Kika!


Dikke Kus Kiko & Kika!

Mandy

7 juli 2005, 00:21:46 #10 Last Edit: 7 juli 2005, 00:28:55 by Mandy
Ik heb er zelf toch nog niet zo'n goed gevoel bij. :-\

Dit is eigenlijk ook een discussie waar geen antwoord uit kan komen want wat ik ook doe, ik kan het nooit goed doen. :(

Want als er iets gebeurt met een valkje en ik moet het valkje van wachtende 2 aan wachtende 1 geven dan is wachtende 2 teleurgesteld en misschien zelfs boos.
Maar als er iets met het valkje van wachtende 1 gebeurt en ik laat het andere valkje bij wachtende 2 dan is wachtende 1 teleurgesteld en misschien zelfs boos want die wacht langer.
In allebei de gevallen hebben ze dan gelijk.  ::)

Zelf zal ik natuurlijk al teleurgesteld zijn als er iets met een valkje gebeurt maar ik ben degene die de beslissing moet nemen en het valkje zal hoe dan ook goed terecht gaan komen, bij wachtende 1 en 2, dus wat moet ik nou. ???

Ik kreeg een hele goede vergelijking van iemand die het over pups had. Als de pups in een nest eenmaal verdeeld zijn dan blijft dat ook zo, wat er ook gebeurt met de andere pups. Ik denk dan alleen al aan onze eigen Paco die wij als 5e van de 6 uitgekozen hebben. Paco was meteen onze Paco en ik moet er niet aan denken dat ze een week vantevoren zouden bellen het gaat niet meer door want hij gaat naar wachtende 4 omdat pup 4 dood is gegaan, dat kan toch niet?! :o

Nou en zo heb ik toen ook mijn beslissing met die 2 wildkleurtjes toen genomen en daar had ik toen ook een goed gevoel bij. En zo moet ik dat ook houden.

Ik denk dat ik mijn eerdere regel nu zo ga veranderen;

Ik wijs de valkjes met 3 weken oud definitief toe aan de eerst wachtende en als die die accepteert dan neemt die automatisch het risico dat als er iets gebeurt met zijn of haar valkje dat die dan als eerstvolgende op een nieuw valkje wacht. De andere toegewezen valkjes blijven dan bij de toegewezen personen staan.
Ik kies 3 weken uit omdat je dan op de helft zit want met 6 weken mogen ze weg en na de eerste 3 weken kan er weinig geks meer gebeuren.
De eerste 3 weken zal ik de mogelijke eigenaren wel op de hoogte houden maar alleen complete nestfoto's sturen en na 3 weken individuele foto's van hun valkjes.
Pas ook dan zal ik op mijn site in mijn tabel hun naam en de naam van het valkje erbij zetten. Dat ga ik morgen dus ook eerst op mijn site aanpassen.
Want dan gaan ze zich echt hechten aan hun valkje. En daarom zou het ook zo lullig zijn als je op het laatst zegt, het kan niet doorgaan want valkje 1 is dood en "jouw" bv Pino wordt niet meer voor jou. Al die tijd dat je erop wacht en je erop verheugt, foto's heb bewaard, kinderen heb voorbereid. Nee, dat is toch veel erger dan iemand langer te laten wachten terwijl die eerder was, dan is het gewoon pech.

Nu ik dit zo geformuleerd en besloten heb, heb ik er ook een beter gevoel bij. :)

Zo en nu jullie meningen graag! ;D
Want dit is een discussieplatform en ik geloof dat dit wel een goed onderwerp voor discussie is, al blijft het een discussie die niet eindigen kan want er is gewoon geen ideale oplossing. Maar ik ben wel benieuwd naar jullie meningen. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

Hoi Mandy,

Ik vind je vergelijk met de puppies heel erg goed het is in princype ook eigenlijk hetzelfde.
Als ik een valkje toewijs dan blijft die ook voor die persoon en gaat er bij iemand hoger op de lijst een dood dan krijgt die er ook wel weer een maar niet een die al aan een ander is toegewezen.
Ik vind dat als mensen zich verheugen en al foto's hebben gezien van hun valkje dat je ze die dan niet meer af kan nemen.
Een risico is er altijd en degene die er een besteld moet dat ook in zijn achterhoofd houden.
Gelukkig gaat het meestal wel goed en zijn het gevallen die niet vaak voorkomen.

Groetjes, Paul

Mandy

Citaat van: Paul op  7 juli 2005, 00:28:53
Ik vind dat als mensen zich verheugen en al foto's hebben gezien van hun valkje dat je ze die dan niet meer af kan nemen.


Juist, daarom heb ik het toen met die wildkleurtjes ook zo gedaan. Ook al was die ander eerder met reserveren, ik kon die 2e persoon dat valkje gewoon niet afnemen, dat kon ik niet maken. En nu dus ook niet en zou ik het dus toch weer zo doen. ;)

Maar dan nu een ander voorbeeld.
Mijn collega wacht al 2 jaar op een albino. Stel, morgen belt iemand voor een albino en volgende week worden er 2 albino's geboren. Jong 1 is voor mijn collega met 3 weken en jong 2 voor de ander. Maar met 5 weken gaat het ineens mis, jong 1 gaat dood, dan moet ik mijn collega die al 2 jaar wacht teleur stellen. Dat druist dan ook weer tegen mijn gevoel in op de laatste regel die ik nu wil hanteren. En dan gaat het er niet om dat het een collega is, maar dat die zo lang wacht. Maar iemand die een week eerder is met reserveren is eigenlijk ook hetzelfde, al voelt het dan niet zo, snap je. Het blijft moeilijk. :-\

Maar ik hou het op mijn laatste beslissing hoor. Dit is alleen een voorbeeld voor de discussie. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Mandy

7 juli 2005, 02:38:38 #13 Last Edit: 7 juli 2005, 03:35:43 by Mandy
En om het even makkelijk te houden, het volgende;

Een voorbeeld.
Ik heb 2 wachtende voor een bont valkje.
Ik heb een nest met 2 bonte valkjes.
Ze worden allebei 3 weken oud.
Bont valkje 1 is weinig bont en valkje 2 is zwaar bont.
Wijs ik wachtende 1 jong 1 toe en wachtende 2 jong 2 of
laat ik wachtende 1 dan uit deze 2 kiezen waarna wachtende 2 de ander moet nemen? ::)

Zelf denk ik eigenlijk wel dat dat het eerlijkste is.
Beide wachtenden leven de eerste 3 weken in onzekerheid óf er een valkje en welk valkje voor hun wordt en met 3 weken worden ze toegewezen.
En in dit geval is het in mijn ogen het eerlijkst als de eerst wachtende dan mag kiezen.
En bij bv 5 bonte valkjes mogen de wachtende ook op volgorde kiezen en blijft het laatste valkje gewoon voor de 5e wachtende over.
En is iemand het er niet mee eens, dan is het pech. Dan kijken we of er een ander valkje naar keus is of kan hij/zij als eerste wachten op een volgende ronde
En is de keus gemaakt en er gebeurt daarna iets, dan is het ook pech.

Zo, en wat vinden jullie hiervan? :)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

Hoi Mandy,

Dat de eerste als eerste mag kiezen lijkt me eerlijk en zo op volgorde doorgaan.
Je weet de eerste weken natuurlijk niet hoe ze eruit gaan zien dus je zal dan inderdaad moeten wachten tot ze een week of 3 zijn dan kan je de tekening al aardig zien.
En inderdaad kan de laatste dan niet kiezen maar die kan de overgebleven nemen of een nest wachten dat is dan zijn keuze.

Groetjes, Paul