7 mei 2025, 13:42:54

ouders zijn geschrokken

Gestart door patty_dordtse valkjes, 6 juli 2005, 15:47:29

« vorige - volgende »

Gerda

Hoi Patricia,

Ik hoop dat alles goed gaat. Waren de ouders trouwens geschrokken van het piepen van de eieren, of van iets anders?
Ik hoop dat Coco er goed voor gaat zorgen en dat Chanel het dan oppikt.
Je hoeft je geen zorgen te maken over wat het valkje 'denkt', Grisha is ook uitgebroed door een pleegvader en de pleegmoeder ging later pas voeren. De pleegmoeder had niet gebroed, omdat zij nog geen eieren had gelegd. Dat weet ze dus wel!! Maar ze weten niet of een ei van hun is, en als er een jong uitkomt zal pa het vast gaan voeren.

Ik hoop dat je al wat geruster bent. Ik had je vraag nog een keer geciteerd, zodat het bij recente berichten op zou vallen. Je treft het net niet vandaag, weinig 'kenners' aanwezig.

Maar ik zal voor je duimen hoor (is ook wat waard)

Groetjes Gerda

patty_dordtse valkjes

zeker waardeer ikhet enorm is ertenminste iemand die het leest haha.

maar toch je hebt wel weer de zorgen.
chanel die zal denk welgaan voeren,want ze heeft een keer geprobeerd de jonge van gizmo en spikey te voeren.
uit het niets kwam ze op me schoot waar de jongen dus zaten en riepen om eten.en daar was chanel ze zal echt wel een goeie moeder zijn.

maar zover is het nog niet coco schrikt soms wel van wat er onder zijn buik gebeurd hoor.

is ook de eerste keer voor mij met hun 2tjes dus jah is afw8te.
enbij gizmo en spikey nog steeds een beetje drukte fladderen en van kleine dingen al schrikken.
weet echt niet wat er is gebeurd echt raar gewoon.

ikheb iedergeval veel lekkersin de kooi gedaan en dat vinden ze wel lekker tussen het gefladder door.

ik w8t rustig af meer kan ik niet doen.

thnx gerda en de rest.

gr patricia

Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop

Klik op de foto voor onze website

Paul

Hoi Patricia,

Zorg dat er in het blok waar ze van de eitjes afgegaan zijn nog wel onbevruchte of nepeitjes liggen.
Gaan de ouders dan terug dan kan je de goeie eitjes weer terugleggen.
Een ei wat al piept kan je wel proberen onder een lamp uit te broeden maar je mag dan niet boven de 38 graden komen het beste is 37,5 graden.
Een ei wat nog lang moet zal meestal niet goed gaan onder een warmtelamp dan heb je echt een broedmachine nodig en zelfs dat valt dan niet mee je moet de eitjes tot 3 dagen voor het uitkomen dan ook 3 keer per dag draaien en een juiste vochtigheid hebben.
Ik zou het toch zolang bij het pleegkoppel laten liggen en gaan de echte ouders terug op de eitjes dan weer terugleggen.

Groetjes, Paul

patty_dordtse valkjes

hoi,

de ouders zelf gaan nietmeer trug en waren nog er fladderig heel de avond.
he tpleegkoppel is wel eens terug gegaan maar dat was het.
met de andere eitjes gaat het tot zover ik zie nog goed.
en bij de piep ei ook nog het piept nog steedsgelukkig.

gr patricia
jonge valkjes te koop

Paul

Hoi Patricia,

Zeker bij huiskamertemperaturen kan een ei vaak erg lang zonder ouders erop.
Ik heb hier ook wel eens gehad dat de ouders er 4 uur lang afbleven en de eitjes zijn toch gewoon uitgekomen.
Bij extreme kou is het anders maar binnen is het normaal nooit zo koud.
Ook maakt het erg uit in welk stadium van het ei het koud komt te liggen.
Aan het begin en eind van het broeden komt het gelukkig wat minder  precies maar zeker in het midden van het broeden kan het wel wat kritischer zijn.
In elk geval fijn dat het pleegkoppel er wel op is gaan zitten.

Groetjes, Paul

patty_dordtse valkjes

het pleegkoppel die waren er op en erweer afgegaan.
en savonds dus verder helemaal niet meer.
vandaar dat ik ze in een ander broedblok heb gelegt met de lamp
deluchtvochtiheid is nog steeds goed.
ik sproei elke keer aan de buitenkant
en me klavertjes bloemen die ernaast staan dus jah ismaar afw8te wat ergebeurd.
jonge valkjes te koop

Paul

Hoi Patricia,

Als de eitjes piepen moeten ze onder een lamp zeker uit te broeden zijn want ze hebben dan een minder kritische temperatuur nodig.
Houd de temperatuur zoveel mogelijk op 37,5 graden het mag daar maximaal 1,4 graad boven of onder komen anders gaat het fout.
Ik hoop dat het met voeren ook zo goed zal gaan als bij mij want het uitkomen van een piepend eitje zal bijna zeker wel lukken :)
Als het is uitgekomen dan moet het onder een lagere temperatuur dan waarmee je een ei uitbroed dus houd dat even in de gaten.
Een jong moet tussen de 30 en 33 graden liggen ongeveer.

Groetjes, Paul