6 mei 2025, 21:12:51

welke subvoeding aan kwekende valkjes

Gestart door dieter, 18 april 2003, 22:25:53

« vorige - volgende »

dieter

Ik heb 1 koppeltje valken die nu aan het broeden zijn.
normaal krijgen ze als voeding: gewone zaadmengeling voor grote parkieten kunnen ze beschikken over sepia, minneraalblok en grit.
nu komt mijn vraag: wat moet ik ze nog bijgeven van voeding als ze broeden  en/of als ze met jongen liggen?

o ja en nog iets : is dat normaal dat het mannetje zo fel zijn kroost (eieren) verdedigt.

avast bedankt op voorhand
dieter.

Carola

Hoi dieter,

Ik heb zelf ook nog niet zoveel verstand van het broeden en dergelijke, weet wel dat ze eivoer nodig hebben. En wat betreft het verdedigen van de man. Nou de man bij mij is ook heel fel, slaat zijn vleugels wijd en wil ook echt op me afvliegen om aan te vallen. Weet ook niet of dat normaal is, maar zie nu wel dat jouw valkje dus ook zo fel is. Dus ik denk zelf dat het er aan ligt hoe intensief het mannetje er bij betrokken is, bij die van mij is dat dus heel intensief.

Groetjes Carola

danielle

Hoi, ze hebben inderdaadeivoer nodig en schelpies, of zilverzand met schelpies erin, dat is voor de vorming van de schaal(ei). Het is heel normaal dat de man zich zo verdedegend opstelt. Dat is alleen maar goed. Bij ons is de 1e keer met het broeien niet goed gegaan ze warenniet bevrucht, maar vandaag lag het 1e eitje erweer, nu dus maar hopen dat het goed gaat. Jullie ook veel succes met de boedtijd.
Groetjes Danielle ;D ;D

Paul

Hoi Dieter,
Had je berichtje bij nieuws ook al beantwoord maar hierbij doe ik het nog een keer.
Je moet ze zeker tijdens broeden en jongen opvoeden eivoer geven dat hebben ze echt nodig en dat zag ik niet in je lijstje staan.
Ik heb zelf verschillende soorten geprobeerd en ik heb meestal eivoer wat je iets vochtig moet maken zodat het eivoer wat rul word en dat vinden ze heerlijk.
Eigenlijk hebben ze dat het hele jaar nodig.
Van quikon was het beste wat ik tot nu toe had maar moeilijk te krijgen.
Sluis en Cede zag er ook erg goed uit in elk geval maar quikon rook er ook nog heel lekker bij en je zou het zelf haast gaan eten :-)
Dat de man de eitjes zo verdedigd is heel normaal, zelf een hele tamme valk zal als ie aan het broeden is naar je pikken en je soms aanvallen dat is zijn instinct.
Als ze grit en een mineraalblok (kalkblok) hebben is dat heel goed voor de eitjes.
Schelpenzand zou ik niet gebruiken want dat is slecht als bodembedekking, alleen de schelpjes zijn misschien goed maar de kalk halen ze meestal al van het mineraalblok en uit de vogelgrit maar je kan er wel losse kalk nog bij geven.

Groetjes,  Paul

Groetjes,  paul

Chewy

Niets aan toe te voegen :). Alleen ik zelf wil altijd benadrukken: laat de natuur zijn gang gaan! Ga er niet tegenin :). (Mijn mening natuurlijk ;)).

Groeten, Chris.