25 april 2024, 19:56:58

legprobleem

Gestart door Freya, 1 juli 2005, 12:59:33

« vorige - volgende »

Freya

Hai,

Mijn grasparkiet was vanochtend toen ik opstond bezig met iets dat op persen leek waarbij ze piepende geluidjes maakten.
Er komt nu steeds een rood rond deel half naar buiten en het lijkt wel alsof het ei te groot is voor haar. kan het zijn dat ze te oud is of is dit normaal en moet ik gewoon wachten? ze gaat steeds in haar nestkast maar komt er ook weer uit. Ik heb het er wel moeilijk mee want ze zit helemaal bol en ziet er erg vermoeid uit. ik heb mijn valkparkiet dus maar in zn kooitje gelaten vandaag zodat ze rust heeft.
weet iemand wat ik kan doen?

Freya

Paul

Hoi Freya,

Het kan inderdaad zijn dat ze moeite heeft met het leggen van een ei.
Je zou een beetje slaolie voorzichtig met een wattestaafje op de cloaca kunnen smeren dan heb je kans dat het ei er makkelijker uitgaat.
Zolang ze nog op de stok zit en niet zielig ziek in een hoekje zal het meestal gelukkig nog geen legnood zijn.
Een ei leggen kost ze altijd best wel moeite dus ik denk wel dat ze hem straks gewoon gaat leggen.
Ik denk ook niet dat het met de leeftijd te maken heeft want grasparkieten kunnen ook 15 jaar oud worden en als ze echt te oud zijn leggen ze vaak gewoon geen eitjes meer.

Groetjes, Paul

♪ Marlies

Hoi
Ik heb ook al eens de tip gekregen om ze met d'r kont in lauwwarm water te houden. En daarna idd insmeren met slaolie . Bij ons werkte het.

Succes

Saskia

1 juli 2005, 21:16:36 #3 Last Edit: 1 juli 2005, 21:26:15 by Saskia
Dat klink niet goed.
Misschien kun je naar een vogelarts gaan.
Ik en vele andere hier op het forum kunnen je dr. Feld in Amersfoort van harte aanbevelen.Mocht het te ver weg zijn, kijk dan in het lijsje met aderessen hier op de site.
Ga niet naar een gewone dierenarts, want als het een eitje is kan die stuk gaan door ondeskundigheid of omdat er gedacht word dat het er in stukjes uit te halen is, wat dus het leven kan kosten van je vogel.
Wat je ook kan proberen is, zoals hierboven ook geschreven staat om met slaolie in te smeren of het achterlijfje in warm water houden of boven stoom van een pannetje heet water.

Veel succes!

Freya

Het is al ruim 1,5 dag verder en de situatie is nog steeds hetzelfde...aangezien ik in de buurt van Eindhoven woon is amersfoort iets te ver...ik heb het warme water en slaolie ook al geprobeerd en het lijkt steeds alsof het ei er helemaal uit is maar haar huid zit er gewoon nog omheen, alsof de opening te klein is.
Ik zal in de adressenlijst kijken en zien wat ik kan vinden.

Freya

Ik heb een vogelkliniek hier in gelderop gevonden en ik zou er het liefst zo snel mogelijk langsgaan maar het is zaterdag... ik weet niet of ze het nog tot maandag trekt al hoewel ze nog kan vliegen en er verder redelijk gezond uitziet. Ik kon een spoednummer bellen van een andere dierenarts maar dat is natuurlijk geen vogelkenner....
Weten jullie of ik tot maandagochtend kan wachten of kennen  jullie een vogelarts die sweekends beschikbaar is?

Freya

KoosjeTweety

Je zou eventueel kunnen bellen met ze .

En ander even met dr Feld bellen voor advies.
Dit geven ze ook wel telefonisch door.
Succes ik hoop dat het goed gaat
9 Weken te vroeg!
Maar ze maakt het goed

Kirsten

Hoi freya,

Hoe is het met haar? en heb je nog info kunnen krijgen?

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Freya

Ik kom net terug van de vogelkliniek in Geldrop.
Haar eileider bleek vergroeid te zijn en de dokter heeft dmv een insnede er 2 eitjes uit kunnen halen waarvan er 1 al kapot was gedrukt door het persen.
ze zit nu op zolder in haar eentje bij te komen van alles en het gaat goed met haar :) het eitje heb ik naast haar in een bakje onder de warmtelamp gelegd.
Hartelijk dank voor al jullie tips :)

Freya

Paul

Hoi Freya,

Wat goed dat je naar een vogelarts bent gegaan want dat was niet vanzelf goed gekomen hoor ik al.
Ook echt super dat het met haar nu een stuk beter gaat als de eitjes eruit zijn zal het wel allemaal goed komen nu.
Soms kan je verder geen tips geven behalve naar een goeie vogelarts gaan zoals in dit geval.
Beterschap in elk geval ik hoop dat ze weer snel de oude is..

Groetjes, Paul