16 mei 2025, 01:09:17

baby :)

Gestart door fluffy, 28 juni 2005, 13:46:24

« vorige - volgende »

fluffy

hoi hoi

Wie ken mij effe helpen ???  :)

Er is vanacht een baby valkje geboren hier ( me eerste).. zo trots als een aap ben ik nu ... maar ook een leek en weet absoluut nie waar ik op moe letten of wa ik nu moe doen ?? ander voer halen, bij voeren ... ken iemand me wa handige tips geven voor nu ??? .. De moeder valk zit nu in het hok er is dus 1 valkjuhh  uit en er liggen nog 2 eieren  ... maar hopen da dit goe gaat  8) .. weeet ook nie hoe ik een foto mee kan sturen ... groetjuhssss fluffy

Tara

Hoiii,

hebben je valkjes eivoer ter beschikking?
Dit moeten ze zeker hebben,
verder hoef je normaal gezien niet bij te voeren, aangezien de ouders hun werk wel gaan doen, je moet er zeker op letten dat ze voeren (dit kun je zien als het kropje vol is of niet)

Ook moeten de valkjes hun dagelijks normale voeding ter beschikking hebben (grof parkietenzaad, groente, fruit, kalk, ...)

Groetjes, Tara

Kirsten

Hoi Fluffy,

Als eerste moet je ervoor zorgen dat de ouders onbeperkt eivoer (eventueel geruld met water) tot hun beschikking hebben. Let op met het warme weer dat als je het rult, natmaakt dus, je elke dag moet verversen.
Verder vers water, sepia, maagkiezel/grit, dus eigenlijk wat ze anders ook nodig hebben.
Het belangrijkste is eivoer op dit moment,.Je kan er ook een klein beetje druivensuiker doorheen doen of roosvicee,. appel,. bijv

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Tara

Hoi Kirsten,

maagkiezel en grit zou ik niet geven, aangezien ik hoorde dat het eigenlijk niet echt nodig is, plus het de kropjes kan beschadigen.

Groetjes, Tara

Kirsten

Hoi Tara,

dat wist ik niet,. maar ik merk wel dat ze er juist regelmatig van eten. En hoe doe je dat dan in de voliere?
Dat ze het wellicht niet nodig hebben heb ik inderdaad ook gelezen, maar is dat al zeker dan?

Groetjes en bedankt
Kirsten

fluffy

hoi hoi tara

Bedankt voor de snelle reactie ... parkietenvoer hebben ze genoeg en heb nu ook een bakje eivoer neergezet een beetje vochtig gemaakt .. klopt toch ? maar miss een domme vraag ... groente en fruit ???  waar haal ik da vandaan ? of bedoel je zo'n knabbelstok ??

Echt een leek dus ... nu las ik net ook dat de baby's de eerste dag nie gevoerd worden dus daar hoef ik me verder geen zorgen om te maken ??

Groetjuhsss fluffy

Tara

Hoi Flutty,

groente, fruit, haal je zo bij de winkel ;D
Waar ze hier dol op zijn is witlof, gezonder dan sla in elk geval :).

En qua fruit vind ik het beste appel ;).

Ennuh... Kirsten...
Ik ben er niet zeker van, maar ikzelf gebruik zelden grit, maagkiezel, en ik heb een volière, en ik ondervind geen problemen.

Groetjes, Tara

fluffy

hoi hoi

ow oke .. dan ga ik daar nu maar even om ... moet eerlijk zeggen dat mijn vogels dat bijna nooit eten groente en fruit ... maarja miss nu wel  ;) ... we zullen het zien ... nog een kleine vraag .. mag ik nu het hok (dus niet alleen het broedhok)in zijn geheel wel schoonmaken of moet ik ze maar even met rust laten nu ?? was eigenlijk de bedoeling dat vandaag te doen .. maarja er was een verrassing ... hihihihih ...

Kirsten

Hoi hoi

Ja Fluffy natmaken vinden ze meestal lekkerder en hier is andijvie favoriet ;D
Succes en houons op de hoogte

Tara, ik weet het ook niet maar omdat er nog geen echte zekerheid over is geef ik het wel nogsteeds. Ik lees overal dat het is voor het malen van de zaadjes in de maag en dus voor een goede spijsvertering. Ook de jongen(7 weken nu)zie ik ervan eten, dus laat het maar zo,. Ik heb vogelmineralen van cede en daar doe ik zelf wat kiezel bij van maki,.
Ik vind dit een moeilijk onderwerp en als meerdere info hebben hoor/lees ik het graag.

Groetjes
Kirsten

Kirsten

Ik zou even niet schoonmaken nu en even wachten wat de andere eitjes gaan doen,. Daarna maakt het niet uit hoor, alleen het broedhok zou ik niet gelijk doen,. Als het goed is is dat ook niet vies, straks gewoon 1 a 2 keer in de week bijv. afhankelijk van of ze binnenstaan of niet,.

Groetjes
Kirsten

Tara

Hoi,

je kan de kooi wel schoonmaken, maar ik zou eerder wachten tot de jongen iets ouder zijn, ben daar zelf ook altijd bang voor, dat ze te bang geworden zijn om verder te voeren enzo.

Groetjes, Tara

fluffy

hoi hoi

Terug van naar de winkel ... heb andijvie , witlof en appels .. laten we daar eerst maar eens mee beginnen om te kijken of ze dat willen eten ... en voor de rest is het maar afwachten denk ... en ondertussen een beetje de tips op het forum lezen ... als iemand mij nog eens effe uit wil leggen hoe ik de foto erop moet krijgen ... dan zal ik die nog effe opsturen ....

Groetjuhssss fluffy

Tara

Hoi,

je moet allereerst je foto kunnen verkleinen met bijv. adobe photoshop naar minder dan 60 kb. Als je dat gelukt is, klik je hier op de knop 'upload' en dan 'bladeren', je zoekt je verkleinde foto, en klik op upload ofzo, en dan krijg je een url, kopieer die, en je kan 'm hier plakken.

Groetjes, Tara

Valerie

Van harte gefeliciteerd met je jong! Leuk zeg! :)

fluffy

th@nxxieeeee

als het goe is is hier de foto