29 maart 2024, 13:39:53

Eerste nestje van dit jaar!

Gestart door Mandy, 28 februari 2003, 22:10:33

« vorige - volgende »

Mandy

29 april 2003, 20:46:26 #135 Last Edit: 29 april 2003, 20:50:53 by Mandy
Dit is een flinke baaldag voor me...ik voel me echt zwaar :censuur, sorry hoor. Maar ik heb net het derde jonkie van Truusje uit z'n lijden moeten verlossen... :'( Dit was echt heel erg moeilijk en zwaar om te doen ook al wist ik dat dat beter was. Vanochtend zag en hoorde ik dat het jonkie aan het uitkomen was, maar toen ik net thuis kwam en ging controleren dacht ik dat ie dood in het ei zat, maar toen ik 'm er verder uit haalde bleek tie nog in leven te zijn... Hij ademde af en toe en heel diep, krampachtig...heel akelig om te zien, ook was tie heel koud en het ergste van alles de eidooier die tie normaal in z'n lichaam op had moeten nemen stak nog half uit het buikje... :o Dit beestje had nooit een kans om te overleven... Ik denk niet dat het ei per ongeluk kapot is gegaan, want het jong piepte en er was een klein scheurtje vanochtend dat eruit zag alsof tie het zelf had gedaan, van binnenuit dus. Het was de eerste keer dat ik zoiets deed en voel me daar ontzettend naar bij.  :(
De andere 2 bevruchte eitjes voelen koud en de 2 (nog) onbevruchte eitjes van Japie-jo zelf zijn ook koud...dus vandaag hebben ze er niet meer bij gezeten. Die 2 van Truus zullen nu wel niet meer uit komen denk ik... :-/
Ik zit hier nog na te snikken... :'(...maar mijn lieve hond Paco kwam me meteen troosten, de lieverd. :-*

Op dit moment zitten alleen Pino&Marrie nog te broeden, op 5 eieren, waarvan ik nu nog maar 1 bevruchte kan zien. Truusje kijkt helemaal niet meer naar het blok om (zit ook niets meer in) en Zwartje&Japie-jo heb ik nog niet terug in hun blok zien gaan waar dus die 2 eieren van Truus en hunzelf in liggen. Jut&Jil zijn wel veel aan het paren en hun laatste jonkie is vandaag uitgevlogen, dus die zullen binnenkort wel weer eieren gaan leggen. Hierbinnen met Kokkie en Dazzle, en Ayla, Yao en Waldo gaat het gelukkig goed. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

danielle

Hoi Mandy, ik begrijp dat je je kl..tte voelt, nu je een kindje van Trussje uit zijn lijden moest verlossen. Ik zou dat denk ik niet kunnen, maar je moet wel als je ziet dat het beesie lijd. Mijn paartje had 5 eitjes maar gister lag er 1 kapot in het nest. De eerste keer had ze er ook vijf maar die waaaren allemaal onbevrucht, jammer genoeg nu maar hopen dat het wel gaat lukken. Ik wil je sterkte wensen, met Truusje en de rest van je vogeltjes, je hebt in ieder geval een hoop jongen gekregn dit jaar, toch.
Groetjes Danielle

Paul

Hoi Mandy,
Wat rot van dat jong maar het lijkt me echt het beste wat je gedaan hebt hoe naar het ook is want pijn lijden is nog veel erger voor een jong :-(
Hoe zit dat precies met dat eigeel?
Dat ei van mij wat kapot gegaan was en wat ik open maakte daar zat ook nog allemaal eigeel in verbonden met een soort navelstreng met het jong.
Moet dat normaal allemaal opgenomen worden door het jong voor dat uitkomt?
Bij mij was ie ook helaas al dood toen ik het ei openmaakte anders had ie misschien nog een kans gehad :-(
Maar in elk geval heb je wel alle moeite gedaan om de eieren nog uit te laten komen maar als je valkjes niet meewerken kan je er ook niks aan doen helaas :-(
Zelf uitbroeden gaat erg lastig.
Sterkte en groetjes,  Paul


Karin

Wat jammer nou Mandy  :( :( Ik begrijp dat je er behoorlijk verdrietig om bent. Hoeveel plezier de jonge valkjes ook geven, dit is toch altijd weer een vervelende kant van het kweken. Ik hoop dat je snel weer goed nieuws hebt en weer jonge valkjes hebt rondscharrelen. Geef je Dazzle een knuffel van me ? Arme Jazzy is momenteel geblesseerd. Ik hoop dat het over is als Dazzle komt. Dan kunnen ze samen kattenkwaad uit gaan halen ;)

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mandy

30 april 2003, 13:11:42 #139 Last Edit: 30 april 2003, 13:12:05 by Mandy
Bedankt voor jullie medeleven jongens, fijn... ;)

Ik denk trouwens toch dat ik dat ei 's ochtends beschadigt vond, juist omdat die dooier, inderdaad zoals Paul zei als een soort navelstreng naar binnen gaat, er dus nog maar half in zat... Ik dacht van niet ivm dat gepiep dat ie al deed, maar ze piepen vaak al een dag voor het uitkomen. In die dag nemen ze dan die dooier op om een voorraadje voedsel te hebben en hun energie uit te halen om zich de volgende dag uit dat harde eitje te bevrijden, logisch eigenlijk, maar gisteren kon ik niet echt helder meer denken... Toch was dat jong er dus al voor de helft uit, maar vanwege die halve dooier zat ie dus nog half vast in het ei, had dus nooit een kans om te overleven... Het was heel naar om te doen en het ergste was eigenlijk dat ik moest kijken of ik het wel goed had gedaan en ik 'm in dat doekje toch nog niet zag ademen...brrr...vreselijk... :'(
Vorig jaar heb ik het mijn vader laten doen met die 2 half dood gepikte valkjes. Nu was er ook niemand die dat voor me kon doen en de gedachte dat vanaf ik ging werken en thuis kwam dat beestje er al de hele dag over deed om dood te gaan, was reden genoeg om die stap toch te zetten. Ik hoop het NOOIT meer te hoeven te doen! Maar ondertussen probeer ik wel iets anders te verzinnen, op een iets minder nare manier, bv injectie met insuline ofzo... :-/

Later vond ik van Japie-jo d'r eieren weer een kapotte, was gelukkig nog niets aan te zien en een ei van Truus bleek ingedroogd. Het laatste ei van Truus en Japie-jo liggen nu bij die 5 van Marrie, waar nu ook een 2e van bevrucht blijkt te zijn.  :)
Vanochtend zag ik dat Japie-jo&Zwartje in hun oude blok verder zijn gegaan, daar lag alweer een nieuw ei in en die was al wel bebroed, misschien dat dat nu ook beter gaat. Ze zaten eerst in een ander blok, die eerst van Pino&Marrie was. Verder zijn alle blokken leeg en zoeken Jut&Jil ws ook hun oude blok weer terug op om de eieren van hun 2e nestje te gaan leggen.
Als Japie-jo en Jil nu goed gaan broeden dan kan ik de bevruchte van Marrie straks gaan verdelen. Die van Truus wordt ws niks meer, zag met m'n lampje net niets geen leven. En die laatste van Japie-jo kan misschien nog wel, die was ook nog niet zo lang gelegd. We zullen zien... :-/

En wat vervelend voor je Karin, van Jazzy, hopelijk komt het goed en is tie weer snel de oude. Tis zonde, net voor z'n nieuwe maatje gaat komen. :(
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Mandy

30 april 2003, 23:21:12 #140 Last Edit: 30 april 2003, 23:21:59 by Mandy
Binnen zitten nu bij Ayla ook Yao en Waldo. Hier zie je ze met z'n drieën op de bank. Van links naar rechts; Ayla, Yao en Waldo.  :)

Ze zijn al aardig aan alle nieuwe prikkels gewend en eten al goed met z'n drietjes zaadjes van de grond, uit het bakje, trosgierst, eivoer, water en brood. :P Ook wennen ze goed aan mijn handen, ze vinden het heerlijk om gekroeld te worden. Dat is eigenlijk ook m'n "truc" om ze tam te maken. Zodra ze dat voelen, worden ze rustig en houden op met blazen en pikken. Ze genieten ervan en soms hoor je wat getjilp en gaan ze de kopjes draaien, zo van hier moet je nog zijn! :D Als ze vliegen zijn ze nog wat onwennig en paniekerig.
Ze zitten op de stok, hebben interesse in speelgoed en poepen goed, dus dat gaat prima! ;D
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

danielle

Hoi allemaal, nou ik heb vandaag ook een baaldag gehad, ik merkte het gisteravond al, zowel de man als de pop gingen niet het blok meer in, maar ik dacht ze gaan vanzelf wel weer,maar vanochtend zaten ze ook allebei gewoon weer op stok, nog eve wacten en ze gingen maar niet het blok in, ik daarna de eieren gevoeld en die waren ijskoud, got.. dacht ik dat gaat weer niet goed, en ik wist dat ze alle 4 bevrucht waren, 1tje lag er van de week al kapot, nou aan het eind van de dag gingen ze er nog steeds niet op, dus dat was al bijna 24 uur later, ik gaf de hoop op,  :'( en mijn vader zei al dat het geen zin meer had, ik vroeg nog of hij toevallig nog vogels op eieren had zitten, maar alles was al geboren bij hem. toen ik de eieren weg wilde halen lag erweer 1 kapot. toen heb ik het blok weggehaald en ik moest gewoon in het donkerste eitje kijken en ja hoor toen ik die open maakte zg ik al een volmaakt vogeltje zitten oogje en pootjes, ik ben er echt kapot van. Gabber(de pop) heeft zaterdag een stressaanval gehad, en mijn vader zegt dat dat de oorzaak is geweest, en nou ik trug ga denken is de po er inderdaad vanaf zaterdag niet veel meer op geweest, en heeft alleen de man maar gebroed, en die dacht natuurlijk op een gegeven moment dan dan bekijk je het ook maar dan ga ik er ook mee stoppen. We hebben gelijk het blok weggehaald, want ze hebben nu al 2 x snel achter elkaar gebroed, dus nu eve een pauze. We hebben onze teleurstelling maar gestort op het bouwen van de nieuwe buitenvoliere. Hij is al erg mooi aan het worden hoor. Ik hoop dat ie snel af is.O'ja ze wippen trouwens aan 1 stuk door, dat blijft gewoon doorgaan. Maar ze moeten het natuurlijk wel afmaken allemaal, maar ik ben eigenlijk al blij dat gabber die stressaanval heeft overleeft, want ze kunnen daar echt aan dood gaan, het was ook echt een heel eng gezicht, ik dacht echt dat ze dood zou gaan, heb ook gelijk s'morgens om 8 uur mijn vader gebeld en kwam gelijk naar me toe, om te kijken, en hij al gelijk dat het een stressaanval is geweest. :o. Nou het is een erg lang verhaal geworden, maar ik moest het gewoon eve kwijt.
Groetjes Daan

sabrina

Hi,

Jee Daniëlle, wat een verhaal. Het kweken van valkparkieten heeft echt zo z'n donkere kantjes. Hopelijk gaat het verder beter.

Leuke foto Mandy! Wat zien ze er leuk uit met z'n 3-tjes!En dat ze al heerlijk willen kroelen, dat wilde kira nooit (alleen met m'n neus of wang en dan heel zachtjes blazen....mmmm) dus dat belooft veel geknuffel! :-*

groetjes, Sabrina

Mandy

1 mei 2003, 17:29:27 #143 Last Edit: 2 mei 2003, 02:35:20 by Mandy
Goh Daan, jij hebt je portie dus ook wel gehad... :( Wel jammer dat je ze niet over kon leggen. Dit zijn inderdaad die momenten dat je denkt waarom kweek ik eigenlijk. In zo'n dip zat ik ook, ik doe het nou voor het derde jaar en ieder jaar is er wel wat. Maar dit jaar gaat het toch al beter als de vorige jaren en als je dan naar die mooie lieve jonkies kijkt dan weet je weer waarom je het nou juist WEL doet. Een prachtig proces om mee te maken, vanaf de paring, het gepiep in het ei en de jongen die er uit komen. Ook voor jou komen er wel weer betere tijden. ;)

En ik ben alweer een beetje blij, want dat ene ei van Truus dat nu bij Marrie ligt daar hoor ik gepiep uit!!! ;D
Dat ei heeft toch bijna een hele dag koud gelegen, maar gelukkig leeft het jong dus toch nog! Ik had ook zoiets van laten we het maar proberen, volgende week kan ik het ook nog weggooien. Dus zo zie je maar dat je niet te snel een bevrucht ei weg moet gooien of open moet maken...
Misschien dat het vandaag of morgen uit komt en dan maar hopen dat Marrie ervoor gaat zorgen. Tja en dan hangt er alweer een bui..., want zou ze die dan kaal gaan plukken over een paar weken? De kans is heel groot, maar dan probeer ik dat jong toch bij andere valken te leggen en lukt dat niet dan zoek ik mensen die 'm bij andere valken willen leggen en anders groot willen brengen... We zullen zien, eerst maar ff afwachten. :-/

Alle 5 de valkjes hierbinnen eten trouwens goed, ze knabbelen gezellig met z'n allen uit de bakjes zaad, dus ook niet meer van de bodem. Alleen die 2 geparelde gaan nog bedelen als ze de stem van mama horen, ikke dus :D, maar daar geef ik niet meer aan toe, ze hebben geen pap meer gehad! Maar we kroelen nog wel lekker saampjes, gisteren lagen ze heerlijk bij me te slapen... :-*
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Mandy

Om 19.00 controleerde ik het eitje van Truus bij Marrie en het gepiep is nu meer en ik voelde en hoorde het flink bewegen, dus morgen zal tie wel uit het ei zijn denk ik! ;D

Hier sta ik dan met al m'n kindertjes. Dit weekend moet ik afscheid van ze gaan nemen, want dan worden ze opgehaald en gaan naar hun nieuwe baasjes toe. Wat zal het dan een stuk stiller in huis zijn... :(

Ik zal ze wel missen hoor, vooral Kokkie en Dazzle omdat ik die 3 weken in huis heb gehad, groot heb gebracht en ze zo aanhankelijk zijn. Maar goed, alles gaat door, want misschien dat er morgen dus alweer een valkje geboren wordt en de rest is alweer volop aan het broeden!  ;D
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Speedy

SUPER!!!!! :) :)
Wat een leuke foto Mandy, wat een schatjes zo allemaal bij elkaar.
Ja je zal het tuurlijk ff moeilijk hebben met het weggeven van je kleintjes, maar ja......je kan ze moeilijk allemaal houden he.
En ze krijgen het vast heel erg goed.

Groetjes,
Trudie

Mandy

Dat denk ik ook Trudie, ik heb er alle vertrouwen in. En ik denk ook wel dat ik via de mail en hier op de site op de hoogte gehouden zal worden.  ;)
En nu heb ik ook weer wat meer tijd voor Chico en Paco, want die hebben het toch even met wat minder aandacht moeten doen. Ik moest het uiteraard allemaal een beetje verdelen. Maar volgende week komt er alweer een grasparkietje naar binnen om tam te maken, weer wat anders dan 5 valkjes! :D
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Mandy

Joepie, het jonkie van Truus is bij Pino&Marrie uitgekomen! :)
En nog maar net denk, want het had nog vochtige donsveertjes. Het had nog geen eten gehad, maar dat komt misschien nog wel vandaag. Hij zat in ieder geval wel lekker onder de veren van Pino, dus dat is al een goed teken. Nog maar niet te vroeg juichen en even afwachten tot ie eten heeft gehad, maar ik ben al wel een beetje blij... ;)
En nu liggen er nog 6 eieren bij Marrie, waarvan ook eentje van Japie-jo en er zijn er nu 4 bevrucht. Ook heel mooi! ;D
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Mandy

2 mei 2003, 17:27:22 #148 Last Edit: 2 mei 2003, 18:15:45 by Mandy
Ik ben heel blij, want ik hoor dat Pino het jonkie eten geeft! ;D

Ik ben alleen veel minder blij, dat er vanochtend door mijn eigen stomme fout een grasparkietje is weggevlogen!! :'(
Het gaat om dit mooie exemplaar van Tweety&Whoopy;

Hij is van 27 maart met ringnummer; NB 03 7MBB 1
Hij is dus nog erg jong en zal het ws in die grote buitenwereld niet gaan redden. Ik heb al een advertentie bij Amivedi geplaatst en hier de buurt afgezocht, want hij had nog nooit gevlogen en zal toch niet ver komen denk. Alhoewel ik 'm in één streep over ons huis heen zal vliegen! :o
Ik was het blok aan het verschonen waar tie in zat en de buitendeur stond op een kiertje en daar glipte ie doorheen... :( Ik heb nu 2 jonkies van Herman&Betsie die al uit het blok waren en Tweety in de buitenvolière gezet in de hoop dat ie op die geluiden af komt... :-/
Dit is gebeurd in Hoogerheide, bij Bergen op Zoom.

En wat wel vervelend is, is dat deze gereserveerd was voor mensen in Hoogerheide die vorig jaar al bij mij een grasparkietje gehaald hadden maar die overleed in het najaar. Doordat ie buiten in de tocht had gestaan of door verflucht van de verbouwing, we weten het niet. Maar ziek was tie niet, hij; Jip, was ineens dood, hij was wel heel tam zeiden ze, jammer hoor. :(
Dit zou hun nieuwe worden, dus zij balen net zo hard mee. Maar ze kijken nu ook mee met iets blauws dat voorbij vliegen kan. Als deze niet terug komt, waar ik bang voor ben, dan zoeken ze uit de laatste 3 een andere. Dat zijn nog een donker groene en 2 licht groene. De voorkeur was weer een blauwe, maar groen was ook goed. Ik heb nog wel andere blauwe, maar die zijn al gereserveerd. :-/
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

danielle

 8)Hoi Mandy, ik heb ook foto's op het foum gezet van mijn kleine valkjes, onder het kopje (mijn Kanjers). Trouwens dat was weer niet zo een leuk bericht he dat er 1 is weggevlogen , ik kijk ook wel rond maar ik neem niet aan dat ie in deze buurt rond vliegt. Ik hoop dat ie nog terug komt. o'ja ik wil graag aan jouw vragen hoe je maar dan 1 foto per bericht kan plaatsen.
Groetjes Danielle