28 maart 2024, 14:52:39

Bek- en verenrot

Gestart door Brede W, 27 juni 2005, 17:56:21

« vorige - volgende »

Brede W

Vandaag ben ik met mijn grijze roodstaartpapegaai Ozzie en mijn valkparkiet Scrappy naar dr. Hedwig in Eindhoven geweest. Hoogst waarschijnlijk heeft Ozzie bek- verenrot! De uitslag krijg ik waarschijnlijk over twee weken.
Ik weet niet wat ik nu moet. Ik ben hier vanaf het begin al bang voor geweest en nu lijkt het echt te zijn. Het is vreselijk, ook voor mijn valken (voor de valk die mee was naar de dierenarts heb ik nu medicijnen - maar dat voelt zo zinloos op het moment).

Net drie weken terug heb ik via dr Feld een negatieve uitslag gehad, maar het blijkt dat waar die test uitgevoerd is ze 25% verkeerde uitslagen hebben. Ik ben boos op dr. Feld, en al die andere 'experts' die zeiden dat ik me geen zorgen hoefde te maken. Ik ben boos op mezelf en ik neem het mezelf kwalijk dat ik net twee nieuwe valkjes heb.
Het enige wat ik nu kan doen is Ozzie en mijn valkjes verwennen...
Dit gaan twee hele lange weken worden.

leoni

hallo

achh het lijkt mij ook echt niet leuk als mijn vogels dat hebben.
heel veel betterschap en hopen dat het geen rot is :-\

groetjes leoni

Brede W

Hoi Leoni,

dank je voor je reactie. Het is echt een hele nare ziekte en ik kan me niet voorstellen dat mijn vogels straks allemaal weg zullen zijn en ook de valk van mijn zus, want die heeft hier een maandje geleden gelogeerd... tis echt onvoorstelbaar allemaal.

Groetjes,
Wendy.

Coco en Chantal

Hay wendy

ik wens je heel veel sterkte.

Ik kan mij voorstellen dat je nu door een hel gaat.

Ik hoop dat je gaaitje en valkjes bek en verenrot bespaard blijven, het is een vreselijk slopende ziekte .

Sterkte meid

liefs Chantal en lorretje
Groetjes Chantal en de valkjes


Brede W

Hoi Chantal,

ontzettend bedankt voor je reactie. Ik zag aan je foto dat je zelf ook een grijze hebt (is ie nog steeds zo jong als op de foto?). Dit soort reacties geven me erg veel steun in het verwerken van het slechte nieuws.

Groetjes,
Wen

Coco en Chantal

Hoi wendy

Nou heel graag gedaan hoor ik snap dat je het nu heel erg moeilijk hebt dat zou ik ook hebben.
Deze ziekte is niet niks en altijd met droevige afloop helaas.


nee ons Lorretje is in april 1 jaar geworden, maar ik heb je ook een prive berichtje gestuurd.

Liefs chantal en lorretje

Groetjes Chantal en de valkjes


Brede W

Citaat van: Coco__en_Chantal op 28 juni 2005, 19:39:46
nee ons Lorretje is in april 1 jaar geworden, maar ik heb je ook een prive berichtje gestuurd.


Dat had ik inmiddels gezien  :) Heb me ook al geregistreerd op je forum  ;D

Brede W

29 juni 2005, 10:14:35 #7 Last Edit: 29 juni 2005, 14:50:55 by Lique
Goed, de mensen die hebben willen reageren op mijn topic hebben dat inmiddels gedaan, mijn dank daarvoor.

Maar niet voordat ik even mijn teleurstelling wil uitspreken over de minimale reacties.
Ik heb lopen piekeren wat daar de oorzaak van kan zijn.
Zouden jullie niet weten wat voor ziekte pbfd is?
Ik had jullie gaarne uitgelegd dat verenrot de vogelvariant van aids is, geen genezing mogelijk en overdraagbaar via verenstof. Dat de symptomen kunnen zijn dat de snavel gaat rotten en dat veren mismaakt zijn en spontaan uitvallen.

Is de oorzaak misschien dat ik kritiek had op dr. Feld? Ook dat had ik graag willen toelichten. Dan had ik gezegd dat het in de 1e plaats een vriendelijke arts is en zeker niet incompetent, maar dat hij had MOETEN weten dat een pbfd test in Nederland een foutmarge heeft van 25% en in Engeland niet. (zelfs als leek had ik gehoord dat je dit beter niet in Nl kunt laten testen). Ook had ik dan verteld dat de visie in papegaaienland is dat je de vogel hebt die je verdient (zeg maar bij een goede opvoeding krijg je een makkelijke, sociale vogel zonder gedragsproblemen). En dat ik al een jaar een sluimerend schuldgevoel heb, omdat het toch een beetje aanmoddert met mijn grijze. Zo heb ik op fora gelezen dat mensen hun vogel op de rug kunnen leggen en kriebelen waar ze maar willen, mijn grijze staat dit alleen op de kop toe en alleen van mij. Waarschijnlijk is de oorzaak dus dat hij PIJN heeft en gevoelig is op zijn veren en daarom dit weigert.

Ik weet dat ik een andere visie op valken heb dan de meesten onder jullie. Voor jullie zijn valken 'de uitdaging', maar voor mij is mijn grijze 'de uitdaging' en zijn mijn valkjes 'de ontspanning'.  En begrijp me niet verkeerd, dit is jullie van harte gegund! Maar ik zal even toelichten wat ik bedoel:

- Als mijn valkje bij me komt zitten om gekroeld te worden, doe ik dit zonder twijfel (tenzij ik geen zin heb). Bij een papegaai kan dit niet zonder twijfel. Er is een dierenarts die vind dat je nooit aandacht mag geven als je gaai dit vraagt, maar dat vind ik te extreem. Toch moet je een soort evenwicht vinden dat het niet wordt dat hij je het commando geeft dat je blindelings opvolgt.
- Als mijn valkje in zijn kooi naar beneden valt, kijk ik meteen om te checken of alles wel goed gaat. Als mijn grijze valt, moet ik eerst mezelf dwingen om juist niet te kijken en na een tijdje 'stiekem' te kijken of er nix is.
- Als ik mijn valkje een stukje fruit aanreik dat hij vervolgens niet wil hebben, nix aan de hand. Als mijn grijze het stukje fruit aanpakt en vervolgens wegslingert is dit waarschijnlijk een poging om aandacht te krijgen en moet ik hem negeren. En dit maakt gaaien niet minder leuk, alleen moet je er veel bewuster mee omgaan en naar mijn idee ook meer kennis van hebben.

Op dit forum kom ik meer als ontspanning, om een beetje bij te lezen over een interessant onderwerp.


Lique

29 juni 2005, 10:30:35 #8 Last Edit: 29 juni 2005, 14:54:06 by Lique
Hoi Wendy,

Wij betreuren dit zéér dat dit hele gebeuren bij jullie aan de hand is.

Het is vakantie tijd, dus veel mensen zijn op vakantie. De laatste tijd wordt er veel gepost in de dagboeken, dat kan één mogelijkheid zijn dat er zo minimaal op gereageerd is.
Het onderdeel "andere dieren" wordt minder vaak bekeken als een vele andere onderwerpen, vandaar dat ik dit onderwerp verplaats naar een beter gelegen onderwerp.

Een mening over Dr. Feld verschilt natuurlijk. De één heeft goede ervaringen met hem, de ander een minder goede ervaring. Daar behoort niemand voor op aan gekeken te worden en dat zal ook niet gebeuren.

groetjes Lique

Kirsten

29 juni 2005, 10:45:32 #9 Last Edit: 29 juni 2005, 14:55:51 by Lique
Hoi Wendy,

Ik kan je wel mijn reden geven en dat is dat ik erg weinig op het toppic andere dieren kom,. (staat ook niet aangevinkt om mij te berichten als er nieuwe berichten zijn) Ik kom daar dus ´toevallig´achter of helaas niet.
Het is inderdaad ook vakantietijd nu en wordt er dus minder actief op het forum gepost.

Nu kom ik er dus achter omdat ik de lijst ´recente berichten´raadpleeg.
Ik vind het erg verdrietig voor je en hoop dat het je lieverds bespaard blijft. Twee weken kunnen dan erg lang duren inderdaad.

Verder mag je inderdaad je eigen mening over Feld hebben, dat is ieders recht. Bij mij heeft ie onze 12 jarige valk erg geholpen, die ons erg dierbaar is, waardoor ik erg blij met hem ben. Maar ik kan me ook voorstellen dat jij je nu zo voelt.
Ik kan alleen maar duimen voor je dat ze het niet hebben en je deze angst opzij kan zetten.

Veel sterkte

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Valerie

29 juni 2005, 10:53:26 #10 Last Edit: 29 juni 2005, 14:56:52 by Lique
hoi Wendy,

Ik lees dit alles nu pas. Is idd zoals Lique zegt, de meeste zitten bij dagboeken. En er is hier zoveel gebeurd de laatste tijd. Er zijn een aantal leden weggegaan en het is duidelijk ietsje minder druk.
Nu moet ik Toegeven dat ik haast nooit bij andere dieren ga kijken.  :-\ Meestal kijk ik naat de laatst geposte topics.

Jeetje, ik kan me voorstellen, dat wat jij nu meemaakt vreselijk is. Ik had helemaal geen besef hoe erg die ziekte was. Hebben de vogels daar echt zoveel pijn van?
Hoe doen ze die test dan? Via een veertje? Dan zou je mss een veertje hebben kunnen opsturen naar een lab in Engeland?
Ik heb hier zelf ook geen verstand van, maar de gedachte dat jij wss met zulke zieke vogels zit en absoluut niks kan doen.  :'(
Hoeveel vogels heb je momenteel zitten?
En ik begrijp als eentje het heeft, de anderen het dus met zekerheid ook al hebben? Als het via stof en veren overgedragen wordt. Want anders had je niet zieke vogels tijdelijk apart of bij vrienden onder kunnen brengen.

Ik weet echt niet wat ik zeggen moet. Hoe onstaat eigenlijk snavel-en verenrot? (heb een boekje over vogelziektes, maar vind er niks van in)

Het enige wat ik nog zeggen kan is heeeeeel veel sterkte, want dat heb je nu wel nodig.

Moet je nu echt nog zo lang wachten op uitslag?  :(

Groetjes,

Valerie



Brede W

29 juni 2005, 12:45:24 #11 Last Edit: 29 juni 2005, 14:57:41 by Lique
Hoi allemaal,

Dr. Feld heeft in dit geval een fout gemaakt heeft. Dat zegt niets over andere gevallen (stel dat je 10 keer over een sloot springt, 9 keer gaat het goed de 10e keer mis). En als ik straks de definitieve uitslag heb, zal ik dr. Feld bellen, want zo'n fout mag gewoon niet (want hij is voor een deel zo simpel te voorkomen - stuur de test lekker naar Engeland ipv Nederland).

Ik wist zelf niet zo goed waar ik het topic moest plaatsen. Onder ziek, maar het ging in de eerste plaats om de grijze roodstaart (van hem is ook de test gedaan). Spoed leek mij ook niet juist, omdat er niet veel aan te doen valt. Dus toen maar hier gepost.

De test doen ze via bloed of een veer idd (een dna-test), en die wordt nu dan ook opgestuurd naar Engeland (net zoals de eerste keer vlak na de aanschaf), mede daarom duurt het ook zo lang voor ik de uitslag krijg. Op dit moment heb ik vier vogels, 1 grijze roodstaart en drie valkjes. Ik ben nog aan het denken of ik valkjes apart moet zetten, maar ik weet het niet. Ik zou daarvoor eerst de valkjes moeten testen (want als ik mijn valkjes samen ergens onderbreng, kunnen ze het dus weer van elkaar krijgen). Maar omdat ze zo goed als in dezelfde ruimte staan is de kans erg groot dat ze al besmet of drager zijn.

Verenrot is een virus, die het eerst geconstateerd is bij kaketoes (bij kaketoes zijn de uiterlijke symptomen ook het ergst). Je hebt blijkbaar ook twee varianten, eentje waarbij de uiterlijke symptomen zich duidelijk manifesteren en eentje waarbij het ziekteverloop veel sneller is, maar waar de uiterlijke symptomen vrijwel ontbreken. Beetje vaag dus. Via Google zijn er vele sites over. De volgende link is een dagboek van iemand waarvan de grijze aan pbfd inmiddels is overleden.
http://www.ellen-parrots.com/frames-pbfdnl.html

Groetjes,

Wendy.


Lique

Hoi allemaal,

Ik heb de meerderheid van de berichten veranderd, omdat er van meerdere kanten erg emotioneel gereageerd is. Omdat het niet goed is, om in een erg emotionele bui te reageren, zijn deze berichten dan ook aangepast.
Hopelijk begrijpt iedereen dit.

Tevens wordt dit bericht verplaatst, omdat het hier niet echt thuishoort, omdat het ook over valkparkieten gaat, en niet alleen over een papegaai.

Groetjes Lique

Valerie

Er is ook op de site van de Toren veel info over ziekten te vinden, waaronder veer-en snavelrot.
Ik hoop voor jou, dat je valken niet besmet zijn, Wendy.

Dat wachten duurt lang eh? Sterkte!!



carco

Hoi Wendy

Ik heb heel het dagboek gelezen van de link die jij opschreef:wat een naar verhaal zeg!!
Ik kan me heel goed indenken hoe jij jezelf voelt.
Ik hoop voor je dat het allemaal mee mag vallen, maar ik denk net zoals die Ellen in het verhaal dat je het eigenlijk zelf al wel weet is het niet? :'(
Heel veel sterkte hiermee.
Groetjes: Caroline
Klik op het plaatje voor onze site!