Waar kun je ringen voor valkparkieten kopen?

Gestart door Olga, 1 mei 2003, 11:46:35

« vorige - volgende »

Olga

Waar kun je ringen voor valkparkieten kopen?

Timmety

Hoi
Bij ons in de dierenwinkel liggen gewone ringen (met kleuren) en je kan ze ok laten maken, met tekst (tel,nummer, jaar, m/v etc etc)
Tim

Kolkkie

Hallo,

Ik dacht dat je lid moest zijn van een vogelvereniging om te mogen ringen. En dat je dan de ringen krijgt van de vogelvereniging, met je lidnummer er op. D8 ik.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Timmety

Jah, maar bij ons kan je gewoon ringen bestellen met je tel. nummer enzo, dan sta je nergens ingeschreven ofzo, maar dan kunnen mensen bellen.
Tim

Natanella

4 mei 2003, 13:29:23 #4 Last Edit: 4 mei 2003, 13:30:20 by Natanella
Misschien een beetje late reaktie, maar ik kom pas op deze site, ikzelf ben nog al huiverig voor ringen om vogelpootjes. Via mijn werk als dierenartsassistente heb ik al meerdere keren meegemaakt dat een vogelpootje geamputeerd moest worden of nog erger, dat de vogel het leven liet omdat de eigenaar te laat door had dat de ring ingegroeid was in het pootje, zodat die helemaal op ging zwellen en dus de ring niet meer normaal te verwijderen was! Wat is jullie ervaring hiermee?

Karin

Hoi Natanella,

Wat leuk, een collega  ;D Ik werk 11 jaar als dierenartsassistente. Gelukkig hebben we zelf nog nooit meegemaakt dat een  pootje geamputeerd moest worden, maar wel dat ringen te strak zaten en verwijderd moesten worden. Ik heb zelf 2 niet geringde en 3 geringde vogels. Tot nu toe gaat alles prima, maar ik hou ze wel goed in de gaten. Zodra er iets gaat klemmen gaat de ring eraf.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

yentl

Ik doe mijn valkparkieten geen ringetjes aan, ik heb het 1 keer geprobeerd met die van de dierenzaak en onze Flup zijn pootje begon direct te bloeden, het zijn van die ringetjes die je bij volwassen vogels kunt omdoen, ze noemen die "kleurringetjes". Als je ze toch wil ringen (jongen) zou ik toch aanraden om jaarringetjes (van vogelverenigingen) te gebruiken.

groetjes Yent'l

Paul

Hoi Natanella,
Zelf ring ik mijn jongen niet ook om de reden dat het wel eens fout kan gaan.
Ik heb wel 4 valkjes die ringen om hebben maar die hebben nooit problemen gehad, een van 12 , een van 11 , een van 7 en een van 2 jaar.
Het probleem is namelijk dat de kwekers soms te kleine ringen gebruiken voor de valkjes en dan gaat het fout als ze ouder worden.
Bij die van mij zitten ze prima en er zit genoeg ruimte tussen de ring en het pootje en ze hebben er total geen last van.

Groetjes,  Paul

Chewy

Je moet je afvragen of het echt nut heeft.

Ik zou mijn valkjes altijd kunnen onderscheiden. Als je veel tijd met ze doorbrengt kan je ze zo uit elkaar houden hoor, als het niet het uiterlijk is, dan wel op het gedrag. Elk valkjes is uniek. Ik zou ze alleen maar ringen als ik ze weg zou doen.

Mandy

6 mei 2003, 05:14:40 #9 Last Edit: 6 mei 2003, 05:16:11 by Mandy
Hallo allemaal, :)

Je kan ringen hier in Nederland bestellen als je bij een vogelvereniging zit die is aangesloten bij de Nederlandse Bond Voor Vogelliefhebbers (NBVV). Ik ben sinds het 2e jaar, vorig jaar, begonnen met ringen. Helemaal niet voor tentoonstellingen, maar vanwege de herkenbaarheid. Niet voor mezelf want ik ken m'n kinders wel  :D, maar voor degene die een valkje bij mij komen halen. Daar staat ook het jaartal op en weten ze zeker dat ze een jonge valk hebben. Er staat alleen geen maand op, dus je kan ook nog verschil hebben in een valkje van januari en november. Maar goed, enige fatsoen en garantie mag je bij een kweker wel verwachten, bij dierenwinkels is dat vaak een ander verhaal... >:( En ik heb al eens een valkje verloren dat is weggevlogen en via een ringnummer zou je die nog terug kunnen vinden.
Mensen die mij een parkiet halen krijgen ook een infoblad mee met oa het ringnummer dat is dan bv.;
NB 03 7MBB 1. NB van Nederlandse Bond, 03 van het jaar 2003, 7MBB is mijn persoonlijke kweeknummer, en 1 is het nummer van de parkiet. Ik hou in mijn administratie bij welke parkiet waar heen gaat en in mijn infoblad staat ook dat als gegevens van mensen veranderen ze dit ook aan mij door moeten geven. Want als dat mobiel nummer over 5 jaar veranderd is en ze nemen vanuit de bond contact met mij op over een valkje dat bv in R'dam is gevonden en het nummer klopt niet meer...dan is dat vervelende pech... :(
Wat betreft die verhalen van geamputeerde pootjes van geringde parkieten, dat is foute boel van de kweker! Want als je de juiste ringmaat hebt dan hou je altijd ruimte over en kan echt niet zomaar ineens dat ringetje een pootje af gaan knellen, dan zijn dat te krappe ringen geweest. Ik ring valken met maat 5,4 mm en grasparkieten met 4,3 mm.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl