16 mei 2025, 13:44:46

Tip van een kweker over plukken

Gestart door lucienne, 27 juni 2005, 07:17:37

« vorige - volgende »

lucienne

Hallo allemaal.
Ik lees heel veel berichten over het plukken bij de jongen.
Zelf hebben wij het ook dat een koppel heel erg bij de babyvalken plukt.Het is geen gezicht die kale baby's.
Nou waren we bij een kweker om een nieuw koppeltje te kopen en wij vertelden van het plukken.Hij gaf ons het advies om het broedblok open te zetten aan de bovenkant.Nu wilde het geval dat de 2 baby's al behoorlijk geplukt waren en we alles maar dan ook alles al geprobeerd hadden behalve het broedblok open zetten aan de bovenkant.Het wonder geschiedde geen gepluk meer en de 2 baby's zitten weer met een prachtig kleed en vooral heel veel pennen.Het eerste nest werd niet geplukt maar alle nesten daarna dus wel al zeker zo'n 6 nesten.Dit is het eerste nest sinds 3 jaar dat ze dus niet meer plukken.
Misschien en dat hoop ik is dit de oplossing.Ik wilde het jullie niet onthouden en is dit DE tip. ;D
Groet Lucienne

Tara

Hoi Lucienne,

fijn dat het heeft geholpen bij jou,
weet je toevallig de reden?

Ik denk dat je wel geluk moet gehad hebben, ik heb hier een valk die helpt jongen opvoeden met andere koppels, maar het nadeel is, die plukt ook... Maar die plukt ook als de jongen uitgevlogen zijn, dus volgens mij zou het niet baten als ik het openzet...

Groetjes, Tara

lucienne

Het zou te donker en te warm zijn.Maar de kweker zei er wel bij dat het ook niet kon helpen.
Bij mij waren de jongen uit het blok en de ouders bleven het daar ook doen.Ik ben nu erg benieuwd wat de ouders  doen als deze uitvliegen. De pop die het bij haar jongen doet is zelf ook geplukt.Ze had helemaal geen kuif en was wat kaal.Ze zag er vreselijk uit en ik heb haar dan ook Ugly genoemd.