28 maart 2024, 09:13:44

aanschaf valkparkiet

Gestart door Bas, 30 augustus 2002, 04:50:18

« vorige - volgende »

Bas

hallo ik ben van plan om een valkparkiet te kopen.
mijn vraag is of het wel verstandig is omdat ik overdag werk en niet altijd de hele avond thuis bent

Peter

Hallo Bas,

Als je op onze site zoekt naar het woord aanschaf vindt er veel info.

We zouden zelf dan twee tamme valkparieten kopen. Dan hebben ze overdag elkaar en in de avond jou erbij. Gezelschap is erg belangrijk voor ze.

Groetjes,
Peter

crissy

hallo

maar als je twee tamme valkparkieten koopt en die bij elkaar in de kooi zet
blijven ze dan wel tam
heb gehoord dat ze dan niet meer tam zijn na een tijdje

groetjes cristina


hahahahaha ik ben ook niet echt nuttig op deze site met al mijn vragen en geen enkel antwoord op de vragen die de andere stellen :D :D :o :o :( :( :D :D :o :o :( :( :-[ :-[ ;) ;) :-[ ;) ;)

crissy

hahahaha ik ben ook lekker nuttig op deze site ik stel alleen maar vragen, maar antwoord geven aan op de andere vragen heb ik niet lekker ben ik zeg

(dit stond in het deel wat niet te lezen was, onderaan)

Diana

14 oktober 2002, 14:55:24 #4 Last Edit: 14 oktober 2002, 14:56:04 by Diana
Je kunt een valkparkiet of andere vogel gewoon bij een dierenwinkel kopen of bij een kweker. Voel u nooit gedwongen een vogel te kopen. Als u een vogel koopt neem dan een springerige, levendige vogel deze zijn meestal het gezondst. Neem nooit een vogel die aan je vinger gaat lebberen, deze kan moeilijk eten vinden en komt daarom naar je toe. Als u van plan was om een vogel te kopen, neem dan een jonge vogels omdat u dan er zeker van kan zijn dat deze niet geplukt is en je kan deze vogel nog tam maken. Als u zich bij een valkparkiet niet een goed gevoel er bij heeft, is het beter hem niet te kopen, om wat voor een reden dan ook.

Valkparkieten kunnen goedkoop zijn, maar worden ook telkens duurder een valkparkiet waar je vorig jaar 10 gulden voor betaalde, kun je nu op een markt kopen voor 20 Euro.Controleer de ogen, die moeten helder zijn. (uitzondering; diamantduif) controleer de onderkant van de poten op ontstekingen. Ook een goede controle op de snavel en infecties kan van belang zijn. Controleer de veren rond de anus, als deze vies zijn, kan het mogelijk zijn dat de vogel darminfecties heeft. Wanneer de vogel een volwassen verenkleed heeft is het onmogelijk z’n leeftijd te bepalen, zorg er dus voor dat de vogel geringd is, zodat deze zijn leven lang herkenbaar is. De valkparkiet word steeds populairder en ook steeds duurder, er zijn veel verschillende soorten mutaties als het gaat om de valkparkiet, je moet ook zo denken: des de zeldzamer de mutatie des de duurder de valkparkiet is. Ook zijn vaak jonge dieren veel goedkoper dan overjarige, maar dit hoeft natuurlijk niet. Ook zijn valkparkiet die met de spuit groot zijn gebracht erg prijzig en jonge dieren die gewoon zijn opgegroeid en daardoor erg schuw en niet-tam zijn veel goedkoper. Ook als je een valkparkiet aanschaf moet je er voor zorgen dat z’n kooi al klaar staat en hij gelijk aan z’n nieuwe huis kan wennen, koop liever eerst de kooi en dan de vogel, dan eerst de vogel dan de kooi. Als je geen kooi kan vinden namelijk die naar jou smaakt is koop je meestal zomaar een kooi, waar je later spijt van krijgt, omdat alles erg snel moest gebeuren. Dus neem gewoon overal rustig de tijd voor, er zijn zat vogels te koop! Doe op de bodem schelpenzand, in het bakje met eten grof parkietenzaad met een klein beetje eivoer en een klein beetje maagkiezel of grit.


Lique

[shadow=beige,left,300]
Beste Bas,

Erg leuk dat je overweegt om een valkparkiet in huis te halen. Alleen omdat je veel weg bent, lijkt het me verstandiger om er 2 te nemen. Ookal zijn ze dan minder tam als dat je er eentje zou nemen, maar het gaat er immers ook om, hoe de valk zich gaat voelen. Veel succes in je beslissing, laat je het ons nog even weten?\

Groetjes @ngelique
[/shadow]  

Fred

Hallo,

Wij hebben een valkparkiet van 1,5 jaar die tam is.
Het is een mannetje en hij is vrij dominant.
Hij fluit liedjes, deuntjes en zegt hallo als je na een dag van werken weer thuis komt.
We overwegen om een 2e valkparkiet te kopen.
Maar we twijfelen nog omdat we niet goed weten wat voor valkparkiet we aan moeten schaffen.
(Man/pop, tam/niet tam, jong/ouder).
Ook weten we niet wat het beste is om de vogels aan elkaar te laten wennen.
(aparte kooi in het begin of juist niet ??).
Kan iemand ons z.s.m. wat wijzer maken ?

Vele groeten namens Fred onze valkparkiet,

Bas en Sandra

Peter

7 november 2002, 19:23:32 #7 Last Edit: 21 april 2003, 15:44:39 by admin
Hoi,

Wij zouden zelf kiezen voor een jonge handtamme pop.
Jong, zodat ze nog te sturen is...
Tam, omdat het veel werk scheelt en leuk is als ze tam zijn...
Pop, omdat ze rustiger zijn als mannen, als je twee mannen kunnen ze nog wel eens tegen elkaar in gaan met fluiten.

Twee mannen samen kan ook vaak goed hoor. Er bestaat echter wel een kans als je een pop erbij koopt dat je met de tijd ook kleintjes krijgt maar dat kun je voorkomen door gewoon de eitjes te verwijderen als je geen nestjes wilt!

Had je dit ook al eens gelezen? Dit gaat over de aanschaf...
http://www.valkparkiet.com/nl/files/aanschaf.htm

Groetjes,
Peter

Mandy

Voor Bas;
Ik zou eerst een jonge valkparkiet kopen en die tam maken. Als tie dan aan je gewend is een tweede in huis halen, ook zo jong mogelijk. De eerste kent je dan al en komt naar je toe, voor de tweede is alles nog vreemd, maar zal z'n soortgenootje vertrouwen en deze volgen. Zo heb je er zelf plezier aan en zij aan elkaar als je weg bent. Succes.

Voor Fred (Bas&Sandra);
Probeer een zo'n jong mogelijke valk te kopen, liefst dus bij kweker als ze uit het blok zijn en zelfstandig kunnen eten. Je kan ze ook zelf groot brengen, maar dat is een zware (maar wel een leuke) taak. Zoiets in deze tijd vinden zal niet meevallen. Ik heb zelf twee poppen bij elkaar gehad en dat ging goed, een man en een pop kan ook, maar dan kan je inderdaad het "probleem" krijgen dat ze elkaar erg mogen en ze gaan broeden, met twee mannen heb ik geen ervaring.

Iemand uit de buurt heeft bij mij twee valkjes gehaald, die ik 1 dag na het uitvliegen in huis moest nemen vanwege kaal plukken door vader. Zelfstandig eten ging naar mijn verbazing snel en goed en ik heb ze toen in een paar dagen erg tam gekregen. Het werden hele aanhankelijke lieve valkjes. Ik heb nog contact met ze en het gaat ze goed, de eigenaresse is er erg blij mee. De geplukte kopjes waren snel hersteld en nu na de rui blijken het een man en een pop te zijn, ze zitten samen in een kooi en dat gaat goed.

Succes, groetjes Mandy.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl