28 maart 2024, 22:20:28

Open botbreuk in de vleugel

Gestart door imv, 22 juni 2005, 18:46:34

« vorige - volgende »

imv

22 juni 2005, 18:46:34 Last Edit: 22 juni 2005, 23:01:41 by imv
Hallo allemaal,
Het zit niet mee. Ik heb al eerder gevraagd of iemand bekend is met nachtelijke paniek in de voliere/vogelkooi..
Deze nacht was het weer zover. Ik heb 3 kooien staan met vogels. En toen ik vanmorgen beneden kwam schrok ik mij en ongeluk. Overal zand, houtsnippers en veren. In de voliere met 3 valken zat één van de valken weer eens zonder vleugelveren (schrikrui), de parkietenkooi was helemaal met bloed bespetterd, en in de kooi waar 2 jonkies inzitten (1 van 4 weken, en 1 van 8 weken) had de oudste van deze 2 een gebroken vleugel. Het is een open botbreuk.
Ik heb toch wel even staan janken. Het is om wanhopig van te worden... dit is de derde keer in 6 maanden tijd dat er 's nachts om nog onbekende reden paniek is uitgebroken. En telkens in alle kooien tegelijk. Maar deze keer is door de botbreuk toch wel een ernstig dieptepunt.

Heeft iemand van jullie sit ook wel eens meegemaakt? Ik heb een grote nachtlamp branden 's nachts en breek mijn hersens op de vraag wat er toch gebeurd is.
Graag hoor ik jullie reactie

Alvast bedankt.
Groetjes,
Irene  :(

Karin

Jee , wat vreselijk ! Hen je misschien last van muizen ? Daar kunnen ze erg van schikken. Ik neem aan dat je met de open botbreuken naar de dierenarts gaat ? Veel succes ermee !

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

imv

Hallo Karin,
Bedankt voor je reactie.
Uiteraard ben ik naar de dierenarts geweest. Hij kon niks doen (spalken of zo), juist omdat het een open botbreuk is. Dan heb je kans op smetten als je het afsluit met een spalk.
Zover we weten hebben we geen muizen. We hebben ook nog nooit een keuteltje oid gevonden.
Onze lutino Guus ziet niet goed, en vooral 'snachts is dat lastig. Daarom is er altijd een lampje aan 's nachts.
Wat ik zo vreemd vind is dat het in 3 kooien tegelijk is. Ik kan mij voorstellen, dat als er één in kooi in paniek raakt, dat de anderen in die zelfde kooi ook in paniek raken. Maareh.. in alledrie de kooien  ???

syl

hoi irene bij mij gebeurt het ook regelmatig. ook ik heb gewoon nachtlampjes branden maar ook hier is alles gelijk in paniek. alleen ik weet wat hier de oorzaak is. als er maar iets vliegt een vliegje of een motje en er schrikt er een is gelijk alles in paniek. kijk maar eens goed of er een vlieg of een motje rond vliegt.

groetjes syl

Rianne

Hey,
afgelopen nacht was Tinco ook in paniek, waarschijnlijk geschrokken van de kat die de kamer in kwam denderen. Ik heb m gekalmeerd en toen was t goed.

Ria

Hallo,

Als ze 's nachts zo in paniek zijn is niet leuk. Als het telkens zonder duidelijke oorzaak is, is het heel lastig om het op te lossen. Maar hier schrikken ze ook wel eens van een vliegje of iets dergelijks. Behandel je je kooien wel eens tegen luis. Nou wil ik niet zeggen dat je dat zou kunnen hebben maar van de bloedluis is bekend dat die juist 's nachts komt drinken. Ik spuit hier de kooien zowieso een aantal keren per jaar preventief in. Hoeveel licht geeft het nachtlampje. Ik heb gewoon een schemerlampje aan staan met een normale lamp, wel energiezuinig en die brandt altijd. Sinds de schemerlamp heb ik geen bloedveren meer gezien.

Groetjes,
Ria

leoni

hallo

ik heb dat ze hier ook wel eens schikken maar bij mij komt het door dat ik z'n rand boven het raam waar dan lucht uit kan komen(weet even niet meer oe dat heet) en als ik dat dicht heb is er nikts aan de hand maar ls ik dat open heb en het waait een beetje dan schikken ze omdat ze bij mij een laken over de kooi heen hebben en dat gaat dan waperen.

groetjes leoni

imv

Hallo,
Bedankt voor jullie reacties.
Dit is juist het vreemde.. ze schrikken nooit overdag. Alledrie de keren is het 's nachts geweest. Nu merk ik wel, dat zodra ik de deur uitloop, dat ze me beginnen te roepen. Misschien zijn ze 's nachts wat onzekerder?
Mijn nachtlamp geeft evenveel licht als een spaar-schemerlamp.
Sjors (de valk met de gebroken vleugel) heb ik nu in een aparte kooi staan. Het kleine valkje wat bij hem zat vond die zielige Sjors veel te interessant en liet hem niet met rust  >:( Zodra ik thuis ben gaat Sjors op mijn schouder mee, daar zit hij het liefste met zijn koppie in mijn nek.

Ik zal elke avond in ieder geval op muggenjacht gaan. Er zal wel weer een tijdje overheen gaan voordat het weer gebeurt (hopelijk gebeurt het niet meer, maar omdat ik niet weet wat het is kan ik het niet oplossen... misschien toch een vlieg of een mug)

Groetjes,
Irene

Valkje

Heb je misschien iets van een soort webcam? Of iets waarmee je eventueel kunt filmen?

Als er geen duidelijke oorzaken (muizen, andere huisgenootjes zoals honden of katten) te vinden zijn, kun je het misschien opnemen.
Misschien dat daarop wat valt te zien?

Hoe is het nu met je valkje? Heeft hij er veel last van?

imv

Hallo,
Ik heb idd ook aan een webcam oid gedacht  :-\

Met Sjors gaat het redelijk.
Op deze foto zie je hoe zijn vleugel naar beneden hangt.


Hij reageert al iets meer op zijn omgeving, en is dol op kroelen. Voorlopig hou ik hem nog even apart van de andere valkjes.
De verwachting is dat hij in ca 4 weken is genezen.

Groetjes,
Irene

Valkje

Hangt inderdaad naar beneden, hopelijk heeft hij er niet teveel last van....
En apart houden is wel verstandig, dan kan het goed genezen.

Een webcam lijkt me in jouw geval denk ik wel een goede oplossing, zeker als ze nog steeds schrikken...
Zijn ze nog steeds onrustig snachts?

En Sjors is mooi  :D Hoe oud is hij?

imv

Hoi,
Sjors is geboren op 25 april 2005. Een jonkie dus! En super superlief! Ik heb hem zo'n 3 weken geleden bij Mandy gehaald. Extra zielig dus, zo'n jong valkje en dan meteen zoveel pech.
Vanmiddag sprong Sjors voor het eerst van zijn stokje en sindsdien kan hij ook op de grond zitten. Het gaat dus beter gelukkig.

De eerste avonden was de hele bups (ik heb nu 4 kooien staan  :o) erg onrustig, maar nu is de rust weergekeerd.

Een webcam heb ik nu. Ik hoop eigenlijk dat ik nooit te weten kom wat er is gebeurd.. in die zin, dat het nooit meer gebeurt. Als het nog eens gebeurt ben ik voorbereid.

Groetjes,
Irene

imv

 :D Hallo,
Ik denk dat ik weet wat het geweest is: een hele dikke vette spin! Nee, niet zo'n lullige langpoot, maar een echte dikkerd  :P
Ik zag hem ineens lopen, en toen bedacht ik mij, dat de vorige keer dat er paniek in de kooien is geweest ik ook een enorme spin op de muur zag zitten.
Dikke spinnen zijn gelukkig iets makkelijker te zien dan mugjes.. hoewel.. ik zag deze ook gisteren pas, maar het kan naar mijn idee bijna niet missen dat het dat geweest is....

Hopelijk heb ik gelijk, en kan ik dit soort situaties in het vervolg kan voorkomen.

Met Sjors gaat het steed een beetje beter. Zijn vleugel hangt nog onverminderd, en dat geeft me wel wat zorgen moet ik je zeggen, maar wie weet is dat volgende week wel wat verbeterd..
Groetjes,
Irene





leoni

hallo

ik heb hier thuis een boekje en dat heeteerste hulp voor vogels een onmisbaar handboek.
daar staan ooko dingen in als een vogel iets gebroken heeft misschien heb je er wat aan en kan je het in de bieb lenen.
het is geschreven door  tin hawcroft.

groetjes leoni

siebe

Hooi,

wat verschrikkelijk van je valkjes  :o :(. Ik weet dat bij ons op de buurt een vos heeft rond gelopen, deze heeft verscheidende hokken leeggehaald, misschien loopt er bij jou ook wel zoiets rond die het hok niet open kan krijgen en dat de vogels daar erg van schrikken.

Groetjes Siebe en hopen dat het niet weer gebeurd!!!!!!!!!!!