28 maart 2024, 18:22:22

"rose" plekjes op de vleugels

Gestart door Coot, 20 juni 2005, 09:45:27

« vorige - volgende »

Coot

Hoi allemaal,

Heb een vraagje over mijn valkje. Ik weet niet of die vraag hier thuis hoort, maar merkte het dit weekend pas voor de eerste keer en weet niet of het kwaad kan.

Toen Ckucky zijn vleugels spreidde, zoals ie wel vaker doet, merkte ik dat ie op beide vleugels een "rose" plek heeft. Hij is een geparelde witkop dus dat rose is goed te zien op zijn witte vleugels. Die plek zit op ongeveer 1 cm van de boven-rand van de vleugels, heeft een lengt van een cm of 2 en breedte van 0,5 tot 1 cm. Volgens mij is dat de plek waar de pennen van de veren in de vleugels vastzitten.

Is dit normaal? Gaat het vanzelf over?

Ik wil Chucky niet gewoon vastpakken om het beter te bestuderen, omdat ie nogal erg bang is en zeker niet vastgepakt wil worden.

Hij is de laatste tijd wel weer wat veren aan het verliezen (2e keer dit jaar).

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft op mijn vraag?


Groetjes,

Marco

Paul

Hoi Marco,

Een valkje kan best wel eens kale plekjes hebben en zo te horen is die van jou ook nog eens in de rui.
Het kan dan zijn dat bepaalde veertjes ook jeuken en dat die met de verzorging eruit gepikt worden.
Ik heb ook meerdere valkjes hier die onder de vleugels een kaal plekje hebben dat komt soms ook door plukken wat ze doen.
Maar als het maar 2 kleine plekjes zijn zou ik het gewoon even in de gaten houden.
Als het niet erger word is er weinig aan de hand denk ik en komen er misschien wel weer veertjes op na de rui.
Word het erger dan zou ik toch een onderzoekje laten doen naar schimmelsporen dat kost geloof ik 7,50 euro als je een paar veertjes opstuurd van in de buurt van de kale plek.

Groetjes, Paul