5 mei 2025, 12:37:12

Roodrug jong? wat moet ik doen?

Gestart door molenaar, 14 juni 2005, 10:54:08

« vorige - volgende »

molenaar

Hoi allemaal,
Het is geen valkje, maar wie moet ik anders vragen, er zijn vast wel vogelliefhebbers die al eens eerder een jonge roodrug hadden, nou dit is mijn eerste en ik weet het even niet.
Juultje is 30-4 geboren (6,5 week), maar ik zag gister dat haar/zijn vader haar najaagt.
We hebben het jonkie eruit gehaald, maar ik zie haar niet eten en/of drinken.

Ik moet vandaag weten of ik dit jong apart kan laten zitten, zo niet, moet ie terug naar zijn ouders, moet ik de vader weghalen, en kan ik haar zo maar terug zetten?

Hopelijk begrijpen jullie dat ik deze keer niet met een valkje kom, maar er wel mee zit.

Groetjes Banter

Rianne

Ik zou de vader apart zetten. :)

Paul

Hoi Banter,

Als Juultje niet zelf eet heb je 2 mogelijkheden.
Zelf gaan bijvoeren nu en dan zal hij ook wel snel zelf gaan eten met  6,5 week.
Of toch terugetten.
Hoe jaagt de vader Juultje na dan?
Is dat echt met bijten of achterna zitten?
Je zou inderdaad ook de man appart kunnen zetten als het te erg word tot Juultje ook helemaal zelf eet.

Groetjes, Paul

molenaar

Hoi, hoi,

Bedankt voor jullie reaktie, ik heb de pop bij het jong erbij gezet.
Het hele huis is nu vergeven van het fluiten van die drie roodruggen.
Ik hoop dat het goed gaat, maar wanneer mag dat jong nu naar zijn nieuwe eigenaar?
Mijn schoonmoeder zit vol ongeduld op haar vogeltje te wachten.
gr. banter

sky

hoi banter,

Wanneer de jongen zelfstandig zijn worden ze door de vader niet meer in de nabijheid geduld en is het een noodzaak  ze tijdig te verzetten.
Normaal hoeven ze maximum nog 1.5 week bij de pop en dan ben je zeker dat ze volledig zelfstandig zijn.

Groetjes Sky,
ps: men vriendin heeft ook een roodrugjong

Stijn dc

hoi

ik kweek zelf ook roodruggen, en ik heb er dus wat ervaring mee. Jammer genoeg heb je hier niet veel aan, want mijn man jaagt niet achter zijn jongen als ze uitgevlogen zijn. Normaal gezien zou hij op zes weken toch al zefstandig moeten zijn. Het achternazitten door de vader gebeurt meestal als hij ze als een bedreiging voor zijn popje ziet. Maar dat hangt van vogel tot vogel af.

molenaar

Hoi Stijn,
Bedankt voor je antwoord, hij viel inderdaad zijn moeder knap lastig.
Kun jij mij ook zeggen of het jong nog een ander kleurtje krijgt.
Zijn huidige kleur vind ik heel erg mooi.
bedankt voor je antwoord.
gr banter

Stijn dc

hoi

is het een wildkleur jong?
Als dat het geval is gaan zijn kleuren gewoon nog feller worden. Dus nog mooier zou je kunnen zeggen :)