Mutatieraadsel, hoe zou het bij deze zitten .......

Gestart door Ria, 15 juni 2005, 15:47:24

« vorige - volgende »

Ria

Hallo,

Ik heb een leuk koppeltje zitten namelijk:

- wildkleur man /gepareld en lutino
- lutino pop /?

Van de pop kan gezegt worden dat ze egaal licht geel is. 'Buttercup' zoals ze dat noemen.

Wat komt er uit:

Dat er wildkleur mannen en poppen uitkomen is duidelijk. MalaM is een zoon van dit koppel en Lucky van Aad een dochter. Lucky van Aad vertoont veel geel in het witte van haar vleugels.

Maar het probleem zit hem in de lutino's. Ik kom er niet uit.
Uit het eerste nest kwam Sunny, dit blijkt inmiddels echt een popje te zijn en hoe ik ook reken dat komt er niet uit.

In het tweede nest zaten een wildkleur en een geparelde lutino. In eerste instantie dacht ik dat het wel eens een crossover zou kunnen zijn maar omdat er in het volgend nest weer een geparelde lutino zat lijkt me dat niet.

In het een na laatste nest zaten een wildkleur en een geparelde lutino. De geparelde lutino lijkt geler dan de normale lutino. Met name de kuif en de staart zijn vrij fel. Het ligt een beetje aan het licht hoe duidelijk je dat ziet. Het wildkleurtje Sam is nu bij Roxanne. Het geslacht is nog niet echt bekend maar wat ik wel weet is dat hij een paar gele veertjes op zijn achterkoppie heeft. Ik meende dat ik dat per ongelijk had gedaan en er gele kuifveren terugkwamen maar achteraf is dit niet zo. Menyala de geparelde lutino zit nog bij mij, geslacht onbekend. Qua gedrag is Menyale stukken minder bang dan Sam, wat ik ook probeerde.

Op dit moment liggen er weer 3 jongen. Alledrie wildkleurtjes. Het oudste wildkleurtje heeft op zijn achterhoofdje links en rechts twee gele pennetjes. Iets verder naar voren zit dat ook, vlak achter de kuif.

Wie het weet mag het zeggen. Ik ben zeer benieuwd.

Groetjes,
Ria

Tara

Misschien hebben beide ouders nog een split bont dan?
De rest lijkt me vrij normaal.

Groetjes, Tara

Ria

Citaat van: Tara op 15 juni 2005, 16:06:52
Misschien hebben beide ouders nog een split bont dan?
De rest lijkt me vrij normaal.

Groetjes, Tara

Ja dat is een makkelijk antwoord maar als je de tabellen er op los gooit dan kom ik er dus niet uit. Sunny is een pop, zit kippetje en doet het met Sylvester inmiddels (partnerruil hiero). Het geslacht was lange tijd onbekend. Door het gebroken pootje liet ze de ware aard niet zien. Als ze nu een man was dan was het simpel maar ja dat is ze niet.  ::)

Ouders:
Vader=Wildkleur split voor Bont {X1:Gepareld} {X1:Lutino}
Moeder=Lutino split voor Bont

Nageslacht:
Jonge man
12.5 % Bont  Lutino split to {X1:Gepareld}
12.5 % Bont split to {X2:Lutino}
25.0 % Lutino split to Bont {X1:Gepareld}
25.0 % Wildkleur split to Bont {X2:Lutino}
12.5 % Lutino split to {X1:Gepareld}
12.5 % Wildkleur split to {X2:Lutino}

Jonge pop
12.5 % Bont  Gepareld Lutino
12.5 % Bont
25.0 % Gepareld Lutino split to Bont
25.0 % Wildkleur split to Bont
12.5 % Gepareld Lutino
12.5 % Wildkleur

© 2004 - 2005 Barry van Rossum & Peter Bosboom | valkparkiet.com

Groetjes,
Ria

Rene

Hoi Ria,

Citaat van: Ria op 15 juni 2005, 15:47:24
Hallo,

Ik heb een leuk koppeltje zitten namelijk:

- wildkleur man /gepareld en lutino
- lutino pop /?

[...]  het probleem zit hem in de lutino's. Ik kom er niet uit.
Uit het eerste nest kwam Sunny, dit blijkt inmiddels echt een popje te zijn en hoe ik ook reken dat komt er niet uit.

In het tweede nest zaten een wildkleur en een geparelde lutino. In eerste instantie dacht ik dat het wel eens een crossover zou kunnen zijn maar omdat er in het volgend nest weer een geparelde lutino zat lijkt me dat niet.

crossover kan beide kanten op springen: als de man split X1 lutino X2 gepareld is krijg je met crossover lutino geparelde popjes, maar als zowel gepareld als lutino bij de man op dezelfde X zitten, dan geeft cross over juist het tegenovergestelde, een gepareld of een lutino popje.

Precieze kansberekening is niet bekend, maar crossover is zeker niet zeldzaam. En hoewel de eerste uitkomsten in je eerste nestjes (meer geparelde lutino dan alleen lutino) doen vermoeden dat Sunny de uitzondering, de crossover is, is het niet onmogelijk dat juist de geparelde lutinos de crossovers zijn. Net zoals er altijd mensen zijn die met een dobbelsteen 3x achter elkaar een 6 gooien :D

Groetjes,

-- Rene

Ria

Hoi Rene,

Even ter verduidelijking. Het lutinootje is Sunny en is een popje en absoluut geen pareltjes. Ik heb begrepen dat crossover alleen bij de mannen voorkomt. Dus helemaal begrijp ik het nog niet.

Oja en die gele veertjes, dat zie er zo uit.....

Groetjes,
Ria

ps bedankt voor je uitleg

Rene

Hoi Ria,

De crossover die hier van belang is is gebeurt bij de vader, bij het aanmaken van de zaadcellen. Als er eenmaal een bevrucht eitje is, waar later een valkje uitkomt telt de crossover die bij dat valkje gebeurt niet meer mee  voor zijn/haar uiterlijk.

Het is misschien een beetje ingewikkeld, de erfelijkheidsleer, maar in dit geval moet  je het zo zien:  een man heeft twee X chromosomen, X1 en X2; zijn dochters krijgen een van deze 2 X-en mee bij het bevruchten van moeder's eitjes. De eigenschappen die op deze ene X liggen zijn van belang voor het uiterlijk van de dochter.

Als X1 alleen lutino heeft, en X2 heeft gepareld, zou je in theorie of lutino popjes of geparelde krijgen, maar niet gepareld lutino. Echter, door cross over kan de eigenschap in sommige cellen verspringen van de ene naar de andere X, waardoor je een X krijgt met zowel lutino als gepareld (en dus ook kans op geparelde lutino dochters). Omgekeerd hetzelfde, een X met de eigenschappen lutino en gepareld kan door crossover een van deze eigenschappen verliezen aan de naburige X, en zo krijg je dan een lutino popje dat niet in de tabellen staat!

Groetjes,

-- Rene

P.S. De gele veertjes in het nekje weet ik de oorzaak niet zo van, maar Tara's suggestie van split bont klinkt heel aannemelijk.

Ria

Hoi Rene,

Ja de theorie snapte ik wel maar ik had ergens gelezen dat de jongen dan mannen waren. Ik ga dat toch nog eens opzoeken maar denk wel dat jij gelijk hebt. Dank je wel.

Groetjes,
Ria

Karin

één van beide ouders zal split zijn voor bont en dit door geven aan 50 % van de jongen. Vandaar gele vlekjes = split voor bont.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Peter op het werk

Hoi Ria,

Zoals in eerder berichten ook gemeldt was is een nekvlek idd split voor bont.

Als ik ga rekenen kom ik hier op uit:
Ouders:
Vader=Wildkleur split voor Bont {X2:Gepareld} {X2:Lutino}
Moeder=Lutino

Nageslacht:
Jonge man
25.0 % Wildkleur split to Bont {X2:Lutino}
25.0 % Lutino split to Bont {X1:Gepareld}
25.0 % Wildkleur split to {X2:Lutino}
25.0 % Lutino split to {X1:Gepareld}

Jonge pop
25.0 % Wildkleur split to Bont
25.0 % Gepareld Lutino split to Bont
25.0 % Wildkleur
25.0 % Gepareld Lutino

Groetjes,
Peter
De webcam in de voliere:

Kijk nu live mee! Klik hier!

Rene

Hi Karin,

Citaat van: Karin op 15 juni 2005, 22:36:55
één van beide ouders zal split zijn voor bont en dit door geven aan 50 % van de jongen. Vandaar gele vlekjes = split voor bont.

Groetjes, Karin.

één ouder split is dan voldoende om het te verklaren, maar beide ouders split bont kan ook nog steeds. Als ik het goed na tel zijn er tot nu toe 8 jonkies uit het koppel van Ria gekomen, met beide ouders split bont zou je dan 25% ofwel 2 bonte moeten hebben, maar omdat het om kansen gaat, heb je grotere aantallen nodig om alle mogelijke mutaties daadwerkelijk te zien; dat er tot nu toe geen bonte is zegt dan niets.

Vergelijk maar weer met de dobbelsteen: ieder aantal ogen heeft een gelijke kans van 16%, maar als je 6x gooit is het heus niet zo dat je 6 verschillende resultaten hebt.

Groetjes,

-- Rene

Ria

Hoi,

Inderdaad zijn er nu een aantal jongen. Snel opgeteld zijn er in totaal 10 jongen geweest.

Nest 1 gaf: Wildkleur man met lichte vlekje op de kop, Wildkleur pop met veel geel op het witte van de vleugels en een lutino pop (crossover)

Nest 2 gaf: Wildkleur, geen lichte veren op de kop en een geparelde lutino

Nest 3 gaf: Wildkleur met lichte veren, geslacht nog onbekend en een geparelde lutino die wel erg veel geel heeft in kuif en staart dus dit zou een split bont kunnen zijn.

Bij normaal daglicht

Van dichtbij zonder felle lampen genomen

Nest 4 gaf: 3 wildkleur, 1 met duidelijke gele pennetjes, 1 zonder en 1 nog niet bekend, de pennetjes zijn er nog niet.

Groetjes,
Ria

Rene

Hoi Ria,

De staart staat er niet helemaal op, maar van wat je kan zien lijkt het behoorlijk geel, veel intenser dan gebruikelijk.  Het lijkt mij niet dat dat alleen door een split bont komt, denk dat er meer speelt. Is het een uiting van volledig bont? of een andere eigenschap die zorgt voor meer geel?  Zou het niet durven zeggen, maar misschien is er iemand anders die daar meer vanaf weet. ::) Een fototje met de hele staart erop zou ook wel handig zijn :)

Groetjes,

-- Rene