6 mei 2025, 21:30:00

Jong valkje tam maken?

Gestart door Sam1990, 9 juli 2005, 23:04:44

« vorige - volgende »

Sam1990

Ik heb eindelijk een nestje waar nog ééntje van over is. Ik zou hem graag tam maken. Men zegt dat je hem telkens ééns uit het nestje moet halen maar ben bang dat de ouders hem/haar dan gaan doden. Kan je ook wachten tot hij uitvliegt en dan wegpakken? en mag je dat dan direct doen of moet je eerst w8en tot hij zelfstandig kan eten of kan je hem dat dan aanleren?

Bedankt

Paul

Hoi Sam,

De ouders zullen het jong niks doen als je het beetpakt hoor.
Het beste kan je dat vanaf een week of 2 doen als ze de oogjes open hebben.
Als je het dan elke dag even 10 minuten vasthoud en aait en als het ouder word en veren krijgt wat langer dan word het aan mensen gewend en is hij al redelijk tam als hij dan zelfstandig is.

Groetjes, Paul

Sam1990

ben je zeker dat je dat jong mag vastpakken want het is mijn eerste nest met 1 valkje en ik zou het niet graag verliezen. Ik heb al grasparkieten tam gemaakt en nu wou ik dat opnieuw proberen en ik pak 2 jongen uit het nest van +-2 weken uit het nest en kuis de pootjes af en de dag erop liggen ze allebei dood in het nest doodgepikt.

Sam1990

het jong is nu ongeveer 2 weken. Vanaf wanneer vliegt het jong uit + wanneer mag het weg van de mama en papa?

Paul

Hoi Sam,

Ik pak de jongen vaak al bij de geboorte vast en ze hebben daardoor nog nooit de jongen in de steek gelaten.
Bijvoorbeeld in de vrije natuur bij een ree schijnt dat wel te gebeuren als een jonge ree de geur van een mens bij zich heeft.
Maar parkieten hebben ook niet zo'n sterk reukvermogen dat ze daarop af gaan en dan de jongen in de steek laten.
Maar een jong vliegt uit tussen de 4 en 5 weken en word dan vaak nog maanden gevoerd maar kan vaak zelf al eten als het 5,5 a 6 weken is.
Haal een jong pas echt bij de ouders weg als je het duidelijk zaadjes hebt zien pellen.
Je kan ook als ze uitgevlogen zijn de jongen elke dag een paar uur mee naar binnen nemen en desnoods nog wat bijvoeren met Nutribird A21 daar kan je een papje van maken en dat met een lepeltje aan het jong voeren.
Maar echt uit het nest halen en dan verder met de hand grootbrengen zou ik afraden dat is best een secuur werkje en helaas overlijden nog heel veel jongen door verkeerd voeren.
Bijvoeren is niet erg dat kan je altijd 1 keer per dag doen zonder problemen.

Groetjes, Paul