12 mei 2025, 04:16:59

oog beschadigt

Gestart door ovide, 14 juni 2005, 16:48:14

« vorige - volgende »

ovide

Hallo,

Mijn valkje had laatst een rood ontstoken oog. Ben hiermee naar de DA geweest en heb een zalfje gekregen. Heb hier een paar dagen mee gesmeerd en de roodheid is weg.
Over het oog zelf zie ik nu een geel gekronkeld streepje lopen. Het lijkt op een beschadiging van het oog zelf (denk door mijn grasje). Hij ziet wel nog met dat oog en houdt het ook vaak open. Soms houdt hij het een tijdje dicht. Ik heb het idee dat wanneer ik net gesmeerd heb met een zalfje dat het oog ineens weer heel rood wordt en ontstoken lijkt. Dit trekt na een tijdje weer weg.

Mijn vraag is of het wel verstandig is om te blijven zalven of dat ik beter een paar dagen af kan kijken wat het oog doet wanneer ik niet meer zalf? Want als het een beschadiging is en verder niet ontstoken dan heeft zalven toch niet veel zin???
verder doet mijn valkje niet ziek ofzo.

Groetjes Nancy Stanlee en Yentl
Yana - 22-04-2006 - wildkleur, man
Smoey - 08-08-2006 - lutino, pop
Yunah - 29-01-2007 - cinnamon gepareld, pop
Zazu - 07-07-2008 - Gepareld, pop?

Karin

Het kan zijn dat je valkje niet goed tegen het zalfje kan. Als het ook echt beschadigt is ( dat kan de dierenarts controleren met een bepaalde kleurstof en een speciale lamp ) dan moet het heel intensief behandelt worden, anders kan het zijn dat het oog een zweer krijgt of zelfs "leeg loopt". Zelf heb ik het gelukkig nog nooit met een valkje gehad ( lijkt me een erg gepriegel ), maar bijvoorbeeld bij een kat betekend dat 4 x daags een bepaalde zalf inbrengen en 4 x daags een bepaalde druppel. Zeker dus nog even contact opnemen met je dierenarts.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Valerie

Wat voor zalf is dat? Hoe heet die zalf? Ik heb voor Valko ooit CAF gehad (zalfje voor katten en honden). Hielp meteen, na eerste dag was de ontsteking bijna weg. Valko had toen een vlekje in z'n oog, zag niet rood. Geen idee. Maar ik zou toch eerst terug gaan naar de DA, voor verder geven. Of bel dr Feld even voor raad.