2 mei 2025, 22:12:34

Mannetje/Vrouwtje

Gestart door Soumaya, 3 juni 2005, 20:55:52

« vorige - volgende »

Soumaya

Vandaag kwam ik thuis en bleek dat mijn man een valkparkiet had gekocht  :o
We hadden al wel een kooi dus het zat er al wel aan te komen.

Mijn man is dus vergeten om te vragen of het een mannetje of vrouwtje is  ??? Misschien een domme vraag... maar hoe kun je dit zien?!

Soumaya

Tara

Hou Soumaya,

ik zal maar niet vragen wat de mutatie is zeker ;D

Hoe ziet de valk eruit?
Heb je misschien een foto?

Is best makkelijk zo :).

Groetjes, Tara

~Natas~

Hoi,

En weet je hoe oud je valkje nu is?
Ik wil even weten wat voor mutatie het is.
Misschien kan ik je verder helpen?

Bij de meeste valkjes kan je pas zien als ze hun eerste jeugdrui hebben gehad wat voor geslacht ze zijn.
Ook kan je vaak aan het gedrag zien van een valkje wat voor geslacht ze zijn.
Mannen: doen vaak matcho gedrag, en tikken veel met hun snavel en proberen wat te brabbelen.

Vrouwtjes: zijn wat rustiger.

Ik hoop dat je nog wat meer info kan verschaffen en eventueel een foto plaatsen van je vogel.

Ben benieuwd,

Groetjes,

NAtas

Soumaya

Sorry, ik heb nog geen foto kunnen maken. Misschien morgen.

Maar het is dus een gele met van schattige, oranje wangetjes  ;D!!!

Ik probeer hem steeds een beetje trosgierst uit mijn hand te laten eten en dat doet hij ook wel maar in het begin blaast hij altijd. Dit is uit angst neem ik aan???

Ik heb ook vandaag een speeltje gekocht waar hij dat ook tegen doet. Is dit een kwestie van wennen of niet?

Theetje

Hoi,

Een gele met oranje wangetjes zal ongetwijfeld een lutino zijn.
Om te zien of het een man of vrouw is is niet altijd even makkelijk met deze mutatie.

Vrouwen houden in hun staart een heel licht visgraatpatroon en stippen onder de vleugels. Dit is echter alleen te controleren na de jeugdrui. Soms kan het zelfs 2 jaar duren voor een man alle "visgraatveren" kwijt is. Het karakter is dus de beste aanwijzing.

Als ie veel fluit en ook verschillende melodietjes fluit is het zo goed als zeker een man, alhoewel sommige popjes het ook kunnen.

Heeft je man hem bij een kweker vandaan of bij een dierenwinkel. Als hij/zij bij een kweker vandaan komt en je weet de oudermutaties kun je soms ook een aardige berekening maken.

Anders blijft het afwachten.

In iedergeval veel plezier met jullie nieuwe valkje

Groetjes

Theetje

Soumaya

Zo moet ie het doen denk ik!

Tara

Het is dus idd een lutino,
voor info om te weten wat het geslacht is, zie het bericht van Thea (Theetje)